• Blenda

"Lura systemet"

Ett bra sätt att plocka dagar från fk, när man är hemma och är mamma ledig.

Jag jobbar inte hel tid och på det viset har jag en låg sgi. Men min sambo som däremot är resande och ligger "borta" i veckorna och jobbar heltid har en dubbel så hör sgi som jag har.
    Så skillnaden är enorm.

Så vi kommer att göra så att jag kommer ta en dag i veckan och han kommer plocka fredag till söndag "åt" mig.

På det kommer vi "tjäna" ca 3300 i månaden. det är ju helt sjukt!! + att alltid kommer att vara hemma 1 dag i veckan extra!!

• Svar på tråden "Lura systemet"
  • Blenda
    Lalalong skrev 2008-03-31 10:01:47 följande:
    Ja visst det är kanon. Men inte är det ett sätt att "lura" systemet? Han tar ju fp för dagar han är hemma med barnet... Nej jag tycker inte det är att luras.Vi tänkte också göra så när Klara var nyfödd. Men mattias arbetsgivare satte stopp för det. De ansåg att varje fredag han skulle vara ledig var en ny period och de behöver ju bara godkänna tre perioder av föräldraledighet sen kan de säga nej och det var precis vad de tänkte göra. Mattias sa då att då ville han gå ner i tjänst, det har han ju rätt till eftersom han har barn under 12 år. Ja visst gör du det, sa dem, men då bestämmer vi att du ska gå hem någon timme tidigare varje dag. De visste att det var inte så vi ville ha tjänstennedsättningen. Visserligen skulle vi få mer tid med varandra ändå om han kom hem lite tidigare varje dag. Men det ekonomiska hade ju inte funkat som vi ville. Vi hade tvärtom gått back ekonomiskt eftersom han då inte kunde samåka till jobbet. Blev arg!! Facket gav ingen hjälp, de sa att arbgiv. hade rätt. En av sveriges största industrier lixom... piss. Men jag är inte bitter . Lycka till med allting!!
    Lura systemet kanske var fel rubrik. Utnyttja kanske vore bättre för det är ju pengar fk "tjänar" på oss.
    Vilken tur att min samos företag går med på det, men det kanske är lättare när han är resande och planera sina uppgifter själv...
  • Blenda
    Lalalong skrev 2008-03-31 10:12:49 följande:
    Så jag tar tillbaka mitt om att TS kanske skulle ta ut 7 dagar i veckan . Men 4-5 dagar i veckan innebär ändå att dagarna kommer att räcka _minst_ lika länge som om de inte gjort så här. bonusen är en bättre ekonomi och långhelg varje vecka!!! Är såååå avundsjuk på att inte vi kunde göra så
    Ja det ska bli kanon att göra så!! För man blir ju inte direkt rika av att gå hemma.... Men vi kan ju bara göra så tills barnet blir 1 år... Med första barnet fick vi inte veta detta sätt förrens hon var 10 mån. Men då gjorde vi det dom sista månaderna.
  • Lalalong

Blenda
    Ja kanske... tror i och för sig inte att det hade varit svårt att lösa på mattias jobb heller. Det är mest för att de lokala cheferna inte tycker att mannen ska vara föräldraledig. Vet att det låter generaliserande.. men det är faktiskt så. Tur att han slutar där nu. De flyttar stora delar av sin verksamhet till Södertälje. Så nu är det nytt jobb som gäller och har vi tur när vi någongång funderar på syskon kanske vi kan göra så då

• cassandra86

Men han är hemma en hel dag från jobbet alltså?
    För vi har tänkt göra nästan samma
    Pojkvännen jobbar heltid fast bara mån till torsdag. Men för att ta ut fre lör sön måste han vara ledig en hel dag från sitt ordinarie arbete alltså antingen tors el mån. Man får alltså inte jobba heltid o ta ut över helgen utan måste vara ledig en hel dag då från sitt jobb....Men vi tjänar på det vilket fall

• Flissi

Fattade nog inte riktigt...men kanske gick det nu upp ett ljus...

Han tar alltså ut 3 dagar i veckan & du inga istället för att du tar 4-5 med din låga peng & ni tjänar ändå på det?
    Ja, då tjänar ju NI dagar på det.

Jag tänkte att du tog ut mån-torsd sen han fre-söndag. Då får man ju massa pengar men kortare tid.
    Nu får ni mer pengar OCH mer tid?

Det där med arbetsgivare är så klurigt. Blir så ledsen när jag hör att de säger nej. Trist!!!!

• Lalalong

Flissi
    Aha, då förstår jag hur du räknade och då hade det ju räckt kortare. Nu är det bara vinn-vinn.

• Styggan

Glöm inte att se upp med skattesatserna bara! Den som tar ut både föräldrapenning och lön kan ju få komma upp till högre skattesats.

• kamartina

Vi gjorde ungefär likadant med förra barnet. Min man tog ut fre-sön och jag någon/några dagar i veckan. jag hade då lägsta (180kr) per dag så "min" fp blev bara lite fickpengar. Hade inga som helst problem med hans arbgivare om att vara ledig endast fredagar. Tyvärr fick min man 10' i restskatt för att försäkringskassan drog så lite skatt så nu har han extra skatteavdrag både på sin lön och från fk.

• silavs

det låter ju jätte smart!!!

om min sambo jobbar  tex måndag till torsdag,så kan han väl plocka fredag,lördag. söndag,och jag kan ta tex onsdag och torsdag.

vi har bara tänkt att at ut 5 dar i veckan.

så kan man vä göra????

han kan väl jobba samtidigt fast han tar bara ut FP för sina lediga dagar?????

eller hur=))??

• cassandra86

För oss blir det
    vecka 1  Tar jag ut mån-fredag sambon jobbar som vanligt alltså mån till torsdag
    vecka 2 tar jag antingen inte ut någon alls eller kanske två dagar och sambon jobbar mån. ons och tar ut dagar för resten

o så fortsätter det.

Vi kommer då ta ut ca 5 dagar i veckan o få ut mkt mer än om jag bara tog ut dagar.

Man måste vara ledig en hel dag innan en helg om man ska få ta ut lör sön. Alltså antingen måndagen eller fredagen. Men iom att min sambo jobbar mån.tors blir det istället torsdag eller måndag han måste ta ut.
    Man får inte jobba heltid och sedan ta ut dagar utöver det på sin lediga tid.

• Bekali
    cassandra86 skrev 2008-04-01 16:29:16 följande:
    För oss blir det vecka 1  Tar jag ut mån-fredag sambon jobbar som vanligt alltså mån till torsdagvecka 2 tar jag antingen inte ut någon alls eller kanske två dagar och sambon jobbar mån. ons och tar ut dagar för resteno så fortsätter det.Vi kommer då ta ut ca 5 dagar i veckan o få ut mkt mer än om jag bara tog ut dagar.Man måste vara ledig en hel dag innan en helg om man ska få ta ut lör sön. Alltså antingen måndagen eller fredagen. Men iom att min sambo jobbar mån.tors blir det istället torsdag eller måndag han måste ta ut.Man får inte jobba heltid och sedan ta ut dagar utöver det på sin lediga tid.
    smart eler inte beror ju egentligen vad mannen har för lön, för överstiger man en viss månadslön så får man ju betala mer skatt, har man otur kan det ju i nästa deklaration kosta mer än det smakar....

Vi har ju ett vb från fsk och jag jobbar ju heltid och första åren fick jag alltid restskatt på ca 5000- 10000 kr pga att jag med vårdbidraget översteg , jag betalade rätt skatt var för sig men de 2 inkomsterna ihop gjorde att jag betalade på tok för lite, sen ändrade jag så nu drar fsk 40 % på vårdbidraget i skatt och då vart det bättre nu slipper jag iaf restskatt....

(detta är ett exempel)
    så säg att ts man har en heltidstjänst och har en månadslön på ca 27 000 kr från sitt arbete, han betalar då 32-34 % skatt lite beroende på vilken kommun och så, tjänar han dessutom 4- 5000 kr från fsk och betala på den summan 30-32 % vilket var för sig är riktigt men dem 2 "lönerna" tillsammans innebär en månadslön på ca 34 000 kr i mån och då får man betala ca 36-37 % skatt summan av kardemumman blir tok för lite skatt på ett år ganska många kronor så det kan ju slå hårt tillbaka om man inte räknar på det alternativt ser till att man betalar "extra skatt" varje månad för o slippa kvarskatt
Svar på tråden "Lura systemet"