• Blenda

"Lura systemet"

Ett bra sätt att plocka dagar från fk, när man är hemma och är mamma ledig.

Jag jobbar inte hel tid och på det viset har jag en låg sgi. Men min sambo som däremot är resande och ligger "borta" i veckorna och jobbar heltid har en dubbel så hör sgi som jag har.
    Så skillnaden är enorm.

Så vi kommer att göra så att jag kommer ta en dag i veckan och han kommer plocka fredag till söndag "åt" mig.

På det kommer vi "tjäna" ca 3300 i månaden. det är ju helt sjukt!! + att alltid kommer att vara hemma 1 dag i veckan extra!!

• Svar på tråden "Lura systemet"
  • luckysun

Det är ju jättebra!
    Kommer du få dem pengarna då som din man tar ut?

• Flissi

Fast det är ju i egentligen inte att "lura" systemet utan ni använder era fp:dagar under kortare tid.

Jag hade hellre varit hemma lite längre med lite mindre pengar! Glad
    (eller att han är hemma på fredagarna men inte tar ut helgpengen, tänk vad länge han kan vara hemma fredagar då om arbetsgivaren ok med det)

• Blenda

Ja vi "delad" ekonomi som dom går som vanligt till alla tråkiga räkningar.....

• Lalalong

Ja visst det är kanon. Men inte är det ett sätt att "lura" systemet? Han tar ju fp för dagar han är hemma med barnet... Nej jag tycker inte det är att luras.

Vi tänkte också göra så när Klara var nyfödd. Men mattias arbetsgivare satte stopp för det. De ansåg att varje fredag han skulle vara ledig var en ny period och de behöver ju bara godkänna tre perioder av föräldraledighet sen kan de säga nej och det var precis vad de tänkte göra. Mattias sa då att då ville han gå ner i tjänst, det har han ju rätt till eftersom han har barn under 12 år. Ja visst gör du det, sa dem, men då bestämmer vi att du ska gå hem någon timme tidigare varje dag. De visste att det var inte så vi ville ha tjänstennedsättningen. Visserligen skulle vi få mer tid med varandra ändå om han kom hem lite tidigare varje dag. Men det ekonomiska hade ju inte funkat som vi ville. Vi hade tvärtom gått back ekonomiskt eftersom han då inte kunde samåka till jobbet.
    Blev arg!! Facket gav ingen hjälp, de sa att arbgiv. hade rätt.
    En av sveriges största industrier lixom... piss.

Men jag är inte bitter .

Lycka till med allting!!

• luckysun

Flissi, vad menar du med "användr dagarna under kortare tid?".
    TS får väll lika många dagar som alla andra?

• Bellansmamma

jag fattade nog inte riktigt... han kan ju inte jobba samtidigt som han tar ut fp... så går väl inte att göra?

• Bellansmamma

nej såg nu fre-sön ok!

• Lalalong

Flissi
    De kan ju vara hemma mycket längre än vissa ändå... om TS bara tar en dag i veckan och mannen 3 dagar i veckan. Då räcker dagarna rätt länge väl?

Vi tog 7 dagar i veckan när jag var hemma (lägst fp) och 5 dagar när mannen var hemma och vi var föräldralediga till Klara var 16 mån... då har vi alla lägstanivådagar kvar.
    Så tar man bara ut 4 dagar i veckan och utnyttjar alla dagar så borde man väl kunna vara hemma ett tag..?
    Om de inte gjort så här antar jag att de hade fått ta 7 dagar i veckan (eftersom de tjänade så mycket på att göra såhär) och då hade det räckt mycket kortare...
    Så jag förstår inte ditt resonemang riktigt..

• Blenda
    Flissi skrev 2008-03-31 09:58:51 följande:
    Fast det är ju i egentligen inte att "lura" systemet utan ni använder era fp:dagar under kortare tid. Jag hade hellre varit hemma lite längre med lite mindre pengar! (eller att han är hemma på fredagarna men inte tar ut helgpengen, tänk vad länge han kan vara hemma fredagar då om arbetsgivaren ok med det)
    Ja fast hade jag plocka dagarna själv så hade jag tagit
    4-5 dagar i veckan....
  • Lalalong
    Blenda skrev 2008-03-31 10:08:34 följande:
    Ja fast hade jag plocka dagarna själv så hade jag tagit 4-5 dagar i veckan....
    Så jag tar tillbaka mitt om att TS kanske skulle ta ut 7 dagar i veckan . Men 4-5 dagar i veckan innebär ändå att dagarna kommer att räcka _minst_ lika länge som om de inte gjort så här.
    bonusen är en bättre ekonomi och långhelg varje vecka!!!

Är såååå avundsjuk på att inte vi kunde göra så
Svar på tråden "Lura systemet"