• Anonym (Chaupp)

Jag har börjat få problem med att stava och prata

Som sagt jag har börjat få problem med att stava rätt och prata. Jag lägger till bokstäver och blandar ihop dom. Ibland så märker jag inte ens att jag gör det. Jag är tvungen att skriva sakta för att inte skriva fel förut har jag varit jätte snabb på att skriva och har skrivit dikter, historier och börjat ett fler tal böcker utan problem.
    Men nu är frågan varför? Är det någon som har ett hum?

• Svar på tråden Jag har börjat få problem med att stava och prata
  • Anonym (Chaupp)

Nej jag förväntar mig ingen läkare men kanske någon som varit i samma sits =)

• Anonym

Det låter för mig som en stroke eller en hjärnblödning.. gå till en läkare.

• Anonym (vimsan)

jag brukar skämta om att jag har tal dyslexi men så kul är det inte.jag funkar som du men ingen har kommit på vad som är fel på mig.
    jag har haft det så jämt men det blir värre när jag är trött och stressad. troligtvis är det psykist.

• Anonym

Du bör gå och kolla dig. Det kan vara B12 brist också

• evaviola

Så får jag det oxå när det är mycket att göra, tex om jag jobbar mycket. Då kastar jag om bokstäver både när jag pratar o när jag skriver, jag glömmer hur ord stavas, vad folk heter mm mm.

• Anonym

Men hallå gå till en LÄKARE nu.......

• Anonym (Mia)

Hejsan1 Helt otroligt men jag känner mig oxå så.. svårt att stava ibland m,m.. är JÄTTE glömsk! jag är oxå 23 år o mitt barn blir 4 i maj! hur länge har du känt så här?

• Anonym (...)

Jag säger som många andra redan sagt - gå till en läkare bums. Sitt inte här och leta svar. Sanningen är att det kan vara något allvarligt som en hjärntumör som ligger bakom dina tilltagande besvär, och det säger sig självt att du vill få svar på den frågan så fort som möjligt, för sinnesfridens skull såväl som det rent medicinska. Det är inte ovanligt att hjärntumörer upptäcks genom plötslig eller smygande förlust av språket.

• CeeJay

Jag känner igen mig

För mig visade det sig vara hypothyreos, dvs för låg ämnesomsättning/rubbning i sköldkörteln.

• Anonym (Chaupp)

Jag gjorde en hjärnröngten när jag gick gravid med första barnet eftersom jag då tappade synen och känseln. Ingenting hittade dom förutom en hjärna. Fick under den graviditeten Havandeskapsförgiftning så dom tror att det berodde på det.

• meic

men det kan hända mycket på kort tid...

förmodligen är det ju stress eller annat, men det finns också en risk att det är något allvarligare, och SKULLE det vara något allvarligare så är varje dag, kanske timme viktig, så gå till läkarn och ta reda på vad det är istället.

Lycka till!

Anonym (Chaupp) skrev 2008-03-31 17:52:11 följande:
    Jag gjorde en hjärnröngten när jag gick gravid med första barnet eftersom jag då tappade synen och känseln. Ingenting hittade dom förutom en hjärna. Fick under den graviditeten Havandeskapsförgiftning så dom tror att det berodde på det.
  • Anonym (Chaupp)

Anonym (Mia) skrev 2008-03-31 14:43:30 följande:

Hejsan1 Helt otroligt men jag känner mig oxå så.. svårt att stava ibland m,m.. är JÄTTE glömsk! jag är oxå 23 år o mitt barn blir 4 i maj! hur länge har du känt så här?
    Jag har haft det ett tag nu men det har blivit märkbart värre under dom senaste månaderna.
    Jag har alltid varit en sådan så folk har frågat hur ord stavas osv och nu kan jag inte ens stava åt mig själv.
    Det är pinsamt när man står på en jobb intervju eller ringer någon i telefonen och man säger fel hela tiden och glömmer bort det man ska säga.
  • Anonym (Chaupp)
    CeeJay skrev 2008-03-31 14:52:20 följande:
    Jag känner igen mig För mig visade det sig vara hypothyreos, dvs för låg ämnesomsättning/rubbning i sköldkörteln.
    Vad är det mer för symptom på det?
  • Anonym

men varför söer du inte hjälp? du är ju uppenbart oroad av detta och det kan ju faktiskt vara nått fel... bättre att gå till doktorn och få det avklarat än att sitta på FL och diagnostisera sig själv, du får ju vara rädd om dig, det är ju inte lätta symptom du beskriver precis

• pingus

Tycker att du ska ringa och få en läkartid ...BUMS!!
    Detta kan du ju inte gå med....

• hopee

Du ska absolut söka läkare.. vill inte skrämma dig men jag hade samma problem som dig, blandade ihop bokstäver men jag sluddrade förvisso också i en vecka.. det var MS.. så jag tror inte man ska nonchalera sådant som uppenbarligen har något med hjärnan att göra.

• Anonym (Chaupp)

Tack för all hjälp! Ska prata med min BM till och börja med eftersopm det här har varit innan jag blev gravid och verkar har accelererat under graviditeten så kan det väl hända att det är någon vitamin brist.

• FH Mamma

Min sjukdom är extremt ovanligt så har du ätit mat de senaste månaderna och inte är alkoholist är risken obefintlig att du har den.

Men jag fick det problemet när jag var sjuk. Som värst hade jag inget närminne (förutom andra kroppsliga symptom)och jag glömde ord jämt.

Jag hade wernicke-korsakoffs syndrom som är brist på b1, b3 och b6 men även B12 brist kan ge symptom på nervsystemet.

Depression kan även det göra att man glömmer saker.

Svar på tråden Jag har börjat få problem med att stava och prata