Autismtråden nr 2
Här pratar vi vidare, för snart stänger den gamla tråden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-11 22:55
Om våra barns funktionshinder Autism
Här pratar vi vidare, för snart stänger den gamla tråden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-11 22:55
Om våra barns funktionshinder Autism
Vi använder bilder till vår flicka. Gul=vänta, grön=okej,ja, röd=NEJ,Stopp.
Hon "lyder" inte heller så hon har bristande språkförståelse, men med bilderna så är det lättare!
Finns det något som han gillar att sysselsätta sig med? Lyssna musik? Kan han ha freestyle? Böcker? Något som går ha på ett flygplan?
En väninna till mig åkte med sin pojk med svårt adhd. Han var arg hela semestern för det var fel täcke, kudde lampa mm i rummet. Är han väldigt fäst vid sin kudde tex kanske det går att ta den med? Har han något gosedjur som han kan ha med? Som är trygghet för honom?
Vet inte om det är något av detta som du tror att ni kan dra nytta av. Hoppas verkligen att det fungerar för er! Alla mår vi bra av lite semester och kan behöva lite miljöombyte! Komma ifrån vardagen hemma med tvätt o disk mm.
Kram
Tack för tipsen. Han har ju inte så stort intresse av böcker längre men vi packar med några ändå för lillebrors skull så kanske också vill läsa dom. Har också tänkt att ta med kritor och ritblock eftersom han älskar att rita, men vet inte hur lätt det är att göra det på planet iofs, men försöka går ju.
HAn älskar musik mer än nåt annat så drömmen vore om han kunde acceptera att ha på sig hörlurar så kunde han sitta ner och lyssna, han brukar slita av sig hörlurarna när vi provar sånt men vi kanske kan öva lite här hemma
Han gillar inte gosedjur tyvärr annars vore det ju en räddning. (har hört att autistiska barn ofta ogillar mjuka leksaker, känner ni igen det??)
Hans stora trygghet är hans gunghäst men tyvärr är den ju lite stor att packa ner
Kudden kan vi ju ta med så känner han igen nåt iallafall.
Hjälp, tänk om han är sur hela veckan för att allt är fel......
Hoppas han inte tänker på det utan är upptagen med att bada istället, han älskar att bada så det tror vi kommer uppskattas i allafall!
Hej ludenben och alla andra,
Trippel-kommunikation är en cd-rom som går att beställa. Hör med habiliteringen om de har den. Jag fick dock inte låna hem den utan måste göra sidorna med bilder där.
T.ex.Min son vill inte hälsa. Han tycker förmodligen att det är onödigt. Med hjälp av bilderna försöker jag visa att barnen blir ledsna och de undrar varför inte han ser eller hör dem. På nästa bild visar man hur glada barnen eller fröken blir när han hälsar.
"Nu kan vi leka."
Detta kan man använda när man ska stiga upp, vik konflikter osv.
Här är sidan:
www.kungalvsmotorik.se/
Hälsningar
3-barnsmor
mammatill9: Min pojke var väldigt lugn som bebis, inte speciellt skrikig, han kunde reagera starkt och bli rädd för höga ljud bara. Lite svårare än sin storasyster att amma, fick stimulera honom mycket. Han har inte heller haft sömnproblem som många har. Han var sen i motoriken, gjorde sällan det han skulle kunna på BVC-kontrollerna, så det är lite likt som du beskriver din flicka.
fenomena: vi reser knappt alls. Det enda är från göteborg till sambons föräldrar i Dalsland. Iofs har vi inte så bra ekonomi så vi kan inte resa ändå. Men så som min son är tror jag inte att jag hade rest med han. Det är rena pesten att bara resa 16 mil till svärföräldrarna hehe. Men jag tycker att ni gör rätt att prova för då vet ju ni till nästa gång om det är en dålig idé.
Min son är så med att det ska vara rena ytor, inte plottrigt med mycket grejer. Vi har det hyfstat tomt hemma. Vill inte att det ska vara helt kalt så vi försäker med stora saker som tar plats istället för mycket smått. Större, men färre tavlor osv. Vi har inga dukar och ganska lite prynadssaker. Vi har stora ytor i vardagsrummet och är försiktiga så att det inte ska se övermöblerat ut. Vi har tomt köksbord,tomt vardagsrumsbord och han har sin säng och sina mjukdjur i ett rum som är väldigt litet. Att man begränsar hans synintryck mår han bra av.
har en fråga ang det här med att stödteckna..
Fick tipset från vår psykolog att börja försöka stödteckna olika saker, tex färgwr, som min son har det lite svårt med. Han håller på att utveckla talet väldigt nu, och tydligen kan det sätta ännu mer fart med stödtecken...
Men VAR får jag tag på det???? Finns det ngn bra internetsida som jag kan lära mig lite tecken på? Tips och idéer tack
Tänkte på det du skrev, fenomena..
Min son är oxå sån att han river ner kuddar och täcken från sängen, leksaker från soffan och saker som bara inte ska ligga där de ligger.
Min son har ingen diagnos på ngt. Han e 3½ och drar år asberger-hållet, men ingen utredning är tänkt ännu... Med hjälp av åtgärder fungerar han just nu.
Och han är ju språkförsenad, men han pratar mkt och hela tiden. Lite sv¨rt att höra vad han säger bara, taskigt uttal!!!!
Men jag tycker han förstår det mesta man säger iaf, o det går framåt hela tiden!!!!!!!!
jahaaaaaaaa!!!!! är det ofta så att dessa barn mår bra av ett begränsat synintryck?? att de helt enkelt inte pallar med att se massa plåttriga grejer på en gång? det visste jag inte. man lär sig nåt nytt varje dag
Säger ju en hel del i så fall med att han alltid vill riva ner allting och slänga iväg grejer nån annanstans och blir tvärsur när det är rörigt hemma, men glad och go när det är städat. Trodde bara att han hade ärvt pappas pedantism
oxen: Sök på "teckenhatten" på nätet - tror att det heter så, där ska det finnas någon sida med tecken. Vet ej om det kostar något att ladda hem/titta på det.
Hattenförlag har också en del bra material, bl.a en sån här dagbok man kan skicka mellan hem och dagis!
Boel:
Tack för ditt svar! Gissar/hoppas att vi får mer info om saker och ting från habiliteringen snart... Tyvärr går allt i snigelfart här!
Oxen:
På teckna.se finns en del tecken och bilder man kan ladda ner/skriva ut. Vet inte om det är exakt vad du söker men det kanske kan vara något att börja med! =)