Inlägg från: Pikaur |Visa alla inlägg
  • Pikaur

Dalmatiner?

Kräver enormt mycket motion och stimulans (gamla vagnshundar), ganska skälliga, väldigt vaktiga, gärna enmanshund.

www.vovve.net

• Pikaur
    ninan skrev 2008-04-01 09:05:54 följande:
    Tack för svaren, jag har väl också hört att de kan vara lite "knasiga", men tänkte kolla med verkligheten... Min moster hade en genomsnäll tik när jag var liten, hon fick en valp som var snäll men nervös och inte så kul faktiskt. Att de fäller mängder av små stickiga hår minns jag tyvärr. Vi har hästar i familjen, stämmer det att de brukar funka bra ihop med kusar? Fler som har åsikter om denna ras?
    Med tanke på att rasen togs fram för att springa runt droskorna och vakta förr så bör de funkar med hästar, men finns säkert hundar av rasen som inte gör det heller.
  • Pikaur
    Euphorbia skrev 2008-04-01 19:26:29 följande:
    Jag har haft en dalmatiner, och min erfarenhet är att dom behöver MYCKET motion, mycket aktivering, men är rätt ovilliga att göra som man ber dom om. Dvs det duger inte med vilken aktivering som helst, det ska vara nåt som faller hunden i smaken.Våran dalmatiner tyckte om att bada i gyttjediken (fast lorten rann bara av, hon var ren när vi kom hem sen), hon var väldigt matglad, grävde dagligen upp sorkar stora som marsvin som hon i princip svalde hela. Lydde när det passade henne, men var huuur snäll som helst. Fällde oavbrutet små korta hårda strån som var omöjliga att dammsuga upp och helvetiska att trampa in i fötterna. Hon jagade inte rådjur längre än att dom skuttade in i skogsbrynet och försvann utom synhåll (ca 20 meter, max).Älskade att ligga nära,nära, kunde krypa upp på en när man låg i soffan och svälla ut som en manet, med hennes snarkande i örat och hennes varma mjuka kropp över sig så somnade man på 2 min.Men, man ska inte skaffa dalmatiner om man inte är upp över öronen blint förälskad i rasen, för dom är vääääldigt speciella!
    Låter inte alls krävande
Svar på tråden Dalmatiner?