hur länge kan man ha en flaska ersättning i rumstemperatur...
...och mata barnet med den, har en långsamätare...
...och mata barnet med den, har en långsamätare...
1-2 timmar skulle jag gissa, utan att det är NÅN som helst fara för bakterietillväxt
Vår dotter åt oftast upp det mesta så vi sparade inte av ersättning gjord på pulver.
När vi var borta använde vi drickfärdig ersättning i tetra en del och om vi inte värmt den kunde jag spara det överblivna till nästa måltid. Vår tös åt lika gärna rumstempererad som varm ersättning. Praktiskt!
Två timmar, men bara en timme efter påbörjad måltid.
På resor har vi alltid färdigblandade tillägg. Fungerar alltid de kan vi ha en hel eftermiddag, har aldrig funderat på det med bakterier. INga av mina barn blev dåliga.
Jag ställde samma fråga när jag var på BVC i fredags. Fick då svaret 40-50 minuter. Sen sa hon oxå att man kan värma det en gång till under den tiden om det kallnat, fast i vattenbad då.
Det är som cloudberry79 skriver; 2 timmar, fast bara en timme efter påbörjad måltid. Det bildas en massa bakterier när barnet börjat äta.
Vi har alltdi kört entimmes regeln oavsett påbörjad eller ej, efter en timme anses bakteriehalten vara för hög. Jag har också fått veta att ersättning som värms upp igen tappar vitaminer så vi har alltid kastat bort och gjort ny om den blivit för kall eller så. Jag hade en riktig långsam ätare för 5 år sedan när sonen var liten han tog 1 - 1 1/2 tim på sig och då gjorde vi ny mat efter ett tag.