Inlägg från: Anonym (psykolog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (psykolog)

Hur blir man fri en psykopat?

Hur definierar ni en psykopat? Med tanke på att det är en ganska ovanlig personlighetsstörning tycker jag att det är skumt att man hör tjejer hela tiden som träffat en sk psykopat..

• Anonym (psykolog)
    minimalin skrev 2008-04-16 08:08:23 följande:
    Du kanske ska starta en egen tråd för det? Men eftersom du är psykolog så borde du ju fatta vad vi menar... men du kanske tror att vi säger det för skojs skull?
    Nej tror absolut inte att ni säger det för skojs skull. Mer att ordet psykopat används fel, oftast omedvetet. Jag undrar alltså om ni vet om männen ni skriver om är psykopater enligt ordets rätta definition, eller om ni syftar på en man som trycker ner, manipulerar, är svartsjuk, misshandlar osv. Det är nämlingen inte samma sak alla gånger och svårt att ge råd om man inte vet vad ni menar.

"Eftersom benämningen Psykopat oftast associeras med en negativ personlighets störning så används ordet som ett negativt omdöme på personer man är i konflikt med. De flesta personer som i vardagstal benämns psykopater lider inte av psykopati. "

www.psykopat.se/psykopat.php

Menade alltså inte detta nedvärderande, utan mer vad ni lägger i ordet.

Kan ge ett exempel. De flesta män som misshandlar gör det pga dålig självkänsla. De är rädda att de inte duger och tror att tjejen kommer hitta någon annan om hon umgås med andra män. Detta leder till att han blir svartsjuk, kontrollerande, manipulerande och kan även leda till misshandel. Allt handlar då om personen som inte känner att dom duger, som försöker "skydda" sig själv från att bli sårad.

En RIKTIG psykopat kan också bete sig så här, men av andra skäl. Inte pga deras egen osäkerhet, för psykopater anser sig vara över alla andra. De är smartare, snyggare, bäst helt enkelt. De har inget samvete så de kommer inte ändra sig för att tjejen gråter och berättar hur sårad hon är, han kommer inte ens ändra sig när han ser att tjejen mår så dåligt att hon blir deprimerad eller tom begår självmordsförsök. Han har inte förmågan att känna empati för detta. Det som triggar hans misshandel eller annat liknande beteende är hans ego. Om du lämnar psykopaten kan han känna sig KRÄNKT och det accepterar han inte. För en psykopat är kvinnor statusgrejor, de är utbytbara och han vill gärna ha den snyggaste, bästa kvinnan att visa upp. Han kan dock inte alltid ta kränkningen av att kvinnan avbryter relationen och det kan trigga många beteenden.

Kanske låter rörigt, men det två olika beteende det handlar om. Iallafall bakgrunden till dessa, och därmed även två olika sätt att hantera dom. Hoppas ingen tar illa upp, för det är inte alls min mening.
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 10:14:54 följande:
    Jag vet att mitt x är psykopat men varför behöver vi ju inte gå in på!Hade ni vetat hur/vem han var så hade ni förstått.Det är inget jag bara använder mot honom och det är fruktansvärt att ha med en människa och göra som inte har några som helst känslor.Idag känns livet ganska tufft.socialen ringde mig idag och en anmälan har kommit in om att mitt x har använt narkotika m.m.nu kommer det ta hus i helvetet när dom fått tag i honom...och den som kommer få skiten är jag.
    Nej du behöver inte berätta, ifrågasätter inte om du säger det. Beklagar allt ni får gå igenom..
    TS - har ditt ex alltid varit sån eller är det hans missbruk som tar fram psykopatdragen?
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 10:22:11 följande:
    Det var min kurator som sa till mig att han var en psykopat efter att hon hört mi berätta om honom..Anonym (psykolog) skrev 2008-04-16 08:07:10 följande:
    En kurator kan inte sätta diagnoser, de har inte den utbildningen. Inte ens en psykolog kan uttala sig om huruvida en person man ej träffat själv är psykopat eller ej. Man kan såklart säga att någon är "trolig psykopat" kanske, baserat på vad andra berättar. Men det är en svår diagnos att sätta. Sen kan man ju ha psykopatiska drag utan att uppfylla kraven för psykopat också, vilket jag antar att han har i detta fallet isåfall. Har själv levt med en man som mycket väl fyllde upp diagnoskriterierna men han var trots det ingen riktig psykopat utan var sådan pga narkotika. Utan knarket va han hur go som helst, men den goa personen har inte synts till på flera år..

Mina råd till er alla som vill lämna ett förhållande där ni misshandlas fysiskt eller psykiskt : kontakta kvinnojouren! De är jätteduktiga och man behöver ofta stödet.

Är killen ifråga riktig psykopat, dvs enligt diagnoskriterierna, så även där tycker jag att ni ska be om hjälp av andra, gärna någon med kunskaper om denna personlighetsstörningen. Det viktigaste här är att inte avsluta på ett sådant sätt att mannen känner sig kränkt. Det allra bästa är om han själv gör slut på förhållandet, men det är ju lättare sagt än gjort. Som jag skrev tidigare är det kränkningen som gör att psykopaten gör det svårt för kvinnan att lämna. Han kan inte känna riktig kärlek för henne, allt handlar om hans ego, hon är bara hans "uppvisningspokal". Allt ska vara på hans vilkor och får han inte som han vill så kan det sluta illa.

När ni väl har tagit steget så gäller det att vara stark. Inled inte några samtal med honom där han får chansen att manipulera er för då trillar man dit igen så snabbt! Så fort du märker att han leder samtalet så avsluta direkt. Så liten kontakt som möjligt är ju bra, svårt när man har barn dock. Men försök då hålla samtalen korta, och till att ENBART handla om barnen.
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 11:45:57 följande:
    Mitt ex knarkade inte alls, drack knappt alkohol!Mitt ex saknade sympatiförmåga, han sa kommentarer till mig som sårade men som han sa "han ville bara lära mig" precis som om jag var en hund..Anonym (psykolog) skrev 2008-04-16 11:33:40 följande:
    Menade inte att DITT ex knarkade, menade mer att man kan ha psykopatiska drag utan att ha diagnosen och narkotika kan vara EN av de anledningarna. Brist på empati är ett psykopatiskt drag, men det kan finnas många anledningar till att man har det. Det finns de som har brist på empati men ändå kan älska någon annan. Har hört många säga att om man tex slår sin partner, är otrogen eller liknande så älskar man ej partnern. Det kan vara anledningen men inte i alla fall.
    Har tex. varit med om en man som under sin barndom blev utsatt för sexuella övergrepp, och som vuxen gjorde han allt för att förnedra kvinnor och flickvänner, behandla dom som en hund som du skrev, för att "ge igen" på kvinnosläktet eller vad man ska kalla det. Missriktad ilska.

Men det mänskliga psyket är komplicerat, det finns så många olika anledningar till att folk beter sig som de gör, och jag vet inte varför ditt ex var som han var. Är bara glad för din skull att han numera är just ett ex, för ingen förtjänar en sådan behandling.
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 11:56:40 följande:
    Men resten av hans familj var inte sådan. Brodern var jättetrevlig.. Däremot är det mamman som gör allt i hemmet, pappan ligger bara vid tv:n hela dagarna..Anonym (psykolog) skrev 2008-04-16 11:55:23 följande:
    Det är inte bara familjen som präglar hur han blev, det är även hans vänner, individuella händelser i hans liv osv. Även syskon kan ju vara fruktansvärt olika ibland

Ofta är ju dessa killar också väldigt trevliga i början tills man är "fast", då kommer deras riktiga sida fram. Det är det som är så svårt! Det är hemskt att så många kvinnor fått gå igenom i stort sett samma saker med dessa sk. män. Men man kan alltid försöka göra det bästa av situationen. Tex kanske man har blivit en bättre människokännare, eller så kanske man inser när man har lagt allt det bakom sig hur stark man faktiskt är som klarade sig igenom det. För det ÄR otroligt starkt! Det är dessa männen som utsätter er för sånt som är svaga..
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 12:12:26 följande:
    Man kanske ska skilja på om killen är sociopat, psykopat eller har psykopatiska drag, men för mej spelar det ingen roll direkt alltså...det är ju bara en känsla man försöker förmedla, en upplevelse av en människa och när vi pratar om psykopaten så fattar alla...kanske är viktigare för dej som är psykolog att ha en diagnos, men inte för oss... sen så är det nog många som levt med en psykopat som vet mer om dom är en psykolog... man får en annan erfarenhet om  man varit utsatt själv än att läsa sej till det.. jag har träffat på både varianterna... en kille jag hade var helt underbar, men trasig, när han var clean, och helt psykotiskt psykopat när han var hög... en annan kille jag haft är psykopat även fast han är clean, han har liksom inget att skylla på...
    Jag förstår hur du menar, jag kan själv använda ordet psykopat om killar jag upplevt vara idioter helt enkelt, fastän de såklart inte är det på riktigt. Jag undrade mest eftersom det som sagt är svårt att veta vilka råd man ska ge om man inte vet vad andra lägger i ordet Vilket som, dessa män är inte psykiskt friska..
  • Anonym (psykolog)
    Anonym skrev 2008-04-16 12:17:31 följande:
    Mitt ex hade aldrig visat sin rätta sida om vi inte hade flyttat ihop.. Sen flyttade vi ihop tidigt men jag är övertygad om att hur lång tid det än hade tagit hade han inte visat sin rätta sida förrän vi flyttat ihop,,,Det är bara synd att min nuvarande sambo fått ta så mycket skit i början när vi lärde känna varandra..Anonym (psykolog) skrev 2008-04-16 12:14:21 följande:
    Så var det för mig också med mitt "sjuka" ex. Vi flyttade ihop jättesnabbt, ALLT gick jättesnabbt, och då vände han på en tvärhand. Han visste att jag var "fast", jag va hans. Man blir som en ägodel, man ska bara lyda och han tyckte om att trycka ner mig i "förebyggande" syfte. Ju svagare jag var desto mindre protesterade jag. Om han ständigt sa att jag var ful började man till slut tro på det själv, och då slapp han oroa sig för att jag raggade på andra. Jag trodde då att han var så stark och jag var så svag. Men det stämde inte. Han va på det sättet för att HAN var svag, för han var osäker på sig själv. Han va rädd att förlora mig.

Har du berättat för din nya sambo om vad du har varit med om? Tror säkert han förstår då varför du har vissa saker med dig i bagaget. En sån sak kan göra att man kommer närmare varandra när man väl vågar öppna sig
Svar på tråden Hur blir man fri en psykopat?