Mammatilltretroll skrev 2008-06-21 09:31:25 följande:
Vi har köpt ett begagnat IKEA skåp i massiv trä som är vitlaserat (det var det när första ägaren köpte det på IKEA).Vi tycker att färgen snarare är aprikos än vit och skulle vilja få den mer vit, men inte helvit och gärna lite sliten look på skåpet. Hur gör man?? Hjälp!Kan jag bara slipa av ytan lätt och sen vitlasera på?Ska man rolla på lasyrfärgen eller ska man penselmåla?Måste man tvätta innan?Och hur får man till Shabby Chic looken?
Du fick bra råd i vita tråden såg jag.

Använd inte lasyr utan heltäckande färg, t ex Rustas vattenbaserade lackfärg, eller snickerifärg. Vill du få fram "riktig" shabby chic stil på skåpet så bör du måla med mörk färg först. Jag har läst att vissa bara måla den mörka färgen där de vet att de ska slipa efteråt, t ex på kanterna, runt knopparna m m. Måla sen några lager med vit färg, och sen är det bara till att gå på med det verktyg du tycker känns bäst att använda. Gullfina här i tråden använder sig av kniv vet jag, och skrapar fram den slitna looken. Jag har använt mig av både sandpapper och kniv. Just kring knoppar och handtag blir det bra att slipa med sandpapper så att det ser riktigt sådär gammalt och nött ut.
Vet inte om du såg Simon och Thomas inredningsprogram i fjor, då Simon band fast stolar i långa rep efter bilen och sen gav sig ut och köra.

Jag tyckte nog att de stolarna blev lite väl slitna, såg mer ut som om en hund gnagt på benen än naturligt slitage.

Men visst var det väl så att de även gjorde ett stort skåp i shabby stil? Kolla på TV3:s hemsida, man kan kanske se gamla program där. Då kan du få tips på hur du gör.