Inlägg från: Anonym (gilla läge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gilla läge)

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Bor ni i tätbebyggt område så får INGA katter vara ute utan tillsyn.

Annars är det bara att gilla läget. du kan inte hindra din grannes katt från att vara ute, vill du ha din ute i tio minuter så kan du väl ha koppel på den och gå lite med den, så kan du ju shasa iväg den andra katten när du får syn på den.

Kan tänka mig att dte är så att de nandra katten redan har ett inarbetat revir i "sitt" område, det är bara naturligt beteende.

• Anonym (gilla läge)

ha henne i koppel då.

Anonym skrev 2008-04-03 14:47:46 följande:
    Hon älskar ju att vara ute...
  • Anonym (gilla läge)

Men varför kan DIN katt inte hoppa? Har hon nåt problem med ryggen? Några skador på bakbenen? När din katt väl tuffar till sig så kan jag mkt väl tänka mig att hon kommer hoppa över staketet precis som grannens katt och gå på långrundor.

Hon är säkert osäker nu för att hon inte är van vid tat vara ute. Din katt är inget undantag kan jag tänka mig när dte kommer till instinkter...

Anonym skrev 2008-04-03 15:08:50 följande:
    Den andra katten kanske kan hoppa? Förstår du?
  • Anonym (gilla läge)

Jag har faktiskt fyra katter själv, och en hund, men dom håller jag inomhus för dom är INNEKATTER, precis som din, och de har inget behov av att vara ute och spatsera 10 minuter då och då. Som jag sa, ha henne i koppel, eller det kanske är för ansträngande?

Anonym skrev 2008-04-03 15:16:21 följande:
    Hoppas ni alla som försvarar grannen får katter på er altan som pissar på allt, för det är ju bara katters rätt här i livet tydligen. Hoppas att såna som ni inte har egna djur.
  • Anonym (gilla läge)

Sen handlade väl inte din TS om huruvida grannens katt pissar på din altan, då hade det varit en helt annan femma.

Anonym skrev 2008-04-03 15:16:21 följande:
    Hoppas ni alla som försvarar grannen får katter på er altan som pissar på allt, för det är ju bara katters rätt här i livet tydligen. Hoppas att såna som ni inte har egna djur.
  • Anonym (gilla läge)

ursäkta!? det avr väl de värsta jag nånsin hört. Låter snarare som djurplågeri och är säkert straffbart.

ANOF skrev 2008-04-03 15:19:40 följande:
    Varför gnäller alla på Ts? Hon har ju sin katt på tomten, och då kommer den här ohyfsade katten dit. Det är väl knappast Ts som ska behöva anpassa sig?Jag tycker du Ts ska skaffa en fälla att fånga grannens katt i. Men det ska vara en fälla som fångar katten levande så klart. När du då får tag på katten ska du korrigera den ordentligt så den lär sig att aldrig mer gå in på eran tomt. Sen kan du släppa iväg katten, och förhoppningsvis har du skrämt den tillrävkligt för att den inte ska våga sig tillbaka.
  • Anonym (gilla läge)

Rätt och rätt, du kan ju isåfall anmäla din granne till hyresvärd/bovärden och upplysa och hänvisa till lagen om att man inte får ha katter lösa utan tillsyn i tätbebyggda områden. Så får han kane en hutning därifrån. Men det finns inget du kan klandra katten för eftersom den inte tänker som männikosr gör.

Att den skrämmer din katt har inget med att göra att den är ohyfsad eller elak.

Anonym skrev 2008-04-03 15:19:43 följande:
    Nej det är inte för ansträngande, men vi byggde ett staket runt hela tomten just för att djuren ska kunna få gå ut en stund utan koppel men då ska ju tydligen grannens katt ha rätt att försötra det.
  • Anonym (gilla läge)

Så bra, har du redan pratat med grannen och dom inte gör något, då får du ta det den hårda vägen, dvs via en anmälan. Så ska det nog lösa sig.

Anonym skrev 2008-04-03 15:26:31 följande:
    Jag klandrar inte katten heller så.
  • Anonym (gilla läge)

Jag tror nog att TS inte får lov att sätta ut en fälla på sin egen tomt i uppsåt att fåna någon annans husdjur. Kan bara tänka mig hur många djur som lidit under dina händer *ryser*

ANOF skrev 2008-04-03 15:27:08 följande:
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
  • Anonym (gilla läge)

nej, och den lär dö på kuppen. Jäkla skitråd alltså. TS ta nu till dig mitt råd och ANMÄL din granne

negro skrev 2008-04-03 15:32:29 följande:
    fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen
  • Anonym (gilla läge)

Nej eftersom det också är förbjudet. Tyvärr fattar inte folk nuförtiden att man inte ska ha lösspringande katter i bostadsområden.

Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
    Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...
  • Anonym (gilla läge)

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat.

I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.

detta gäller överallt i sverige.

ANOF skrev 2008-04-03 15:42:00 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • Anonym (gilla läge)

Och vad tycker du att TS ska göra för att "korrigera" katten då?

ANOF skrev 2008-04-03 15:46:10 följande:
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:44:18 följande:
    Självklart kan hon fånga annans katt om den är inne på hennes tomt. Man använder ofta en nätfälla för räv för att fånga katt. Sen kan hon korrigera katten för att bli av med det oönskade beteendet eller köra iväg med den till polisen kanske.
  • Anonym (gilla läge)

Katter FÅR inte springa lösa i tätbebyggda områden har vi ju sagt. Fattar inte varför du maler på om det? Hundar och katter är inte samma sak men det är alltid ägaren som har ansvar för dem och de skador de kan göra-, kvittar om dte är katt eller hund

Anonym skrev 2008-04-03 15:46:15 följande:
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • Anonym (gilla läge)

Det är dte också

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:46:18 följande:

Ok, jag bor i Sthlm och eftersom det generellt är koppeltvång här så trodde jag det var det i hela landet.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...