• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym

Håll din katt inomhus! Eller träna den på nåt sätt!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-03 14:35:23 följande:
    Håll din katt inomhus! Eller träna den på nåt sätt!
    Men varför ska MIN katt som sköter sig vara inne?
  • Anonym

ALLA katter ska få vara ute. DIN också.

Men om den inte klarar av det, så får du väl hålla den inne tills den fixar att vara utekatt... Om du som kattägare skulle vilja begränsa utekatter, då kastar du verkligen sten i glashus!

"som sköter sig"... ursäkta, men det gör nog den andra katten också

Jag har haft tre olika katter med helt olika personligheter, men alla hade ett normalt kattbeteende även om de alla var olika!

• FH Mamma

Din katt har av någon anledning lägre rang än den andra katten. Vilket kön har grannens katt och din? är dom kastrerade?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-03 14:41:19 följande:
    ALLA katter ska få vara ute. DIN också. Men om den inte klarar av det, så får du väl hålla den inne tills den fixar att vara utekatt... Om du som kattägare skulle vilja begränsa utekatter, då kastar du verkligen sten i glashus!"som sköter sig"... ursäkta, men det gör nog den andra katten också Jag har haft tre olika katter med helt olika personligheter, men alla hade ett normalt kattbeteende även om de alla var olika!
    Kastar sten i glashus? Jag avskyr utekatter i bostadsområden, min katt är en innekatt som går ut endast på vår tomt. Och tydligen tycker ni att JAG ska ta in min katt som blir jagad av en annan katt som definitivt inte är på sin tomt. Jag tycker inte en katt som är på andras altaner sköter sig heller så.
  • Anonym

Ja du, vad finns det att göra???

Grannens katt har väl lika stor rätt att vara ute som din, eller hur?!?

Det finns med andra ord inte så många alternativ, låta det vara som det är. Kanske vänjer sig din katt. Eller låt den vara inne!

• Anonym
    FH Mamma skrev 2008-04-03 14:44:04 följande:
    Din katt har av någon anledning lägre rang än den andra katten. Vilket kön har grannens katt och din? är dom kastrerade?
    Min är en kastrerad hona, grannens är en hane. Ingen aning om den är kastrerad.
  • Anonym

Håll din katt inne eftersom du säger att den är en innekatt och det verkar bäst så!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-03 14:45:49 följande:
    Ja du, vad finns det att göra???Grannens katt har väl lika stor rätt att vara ute som din, eller hur?!?Det finns med andra ord inte så många alternativ, låta det vara som det är. Kanske vänjer sig din katt. Eller låt den vara inne!
    Det tycker jag inte eftersom den stör för andra, vilket jag min katt mig veteligen inte gör. Skulle hon göra det, vilket hon inte ens kan, för hon kan bara vara på vår tomt, så skulle hon inte få gå ut ensam mer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-04-03 14:46:50 följande:
    Håll din katt inne eftersom du säger att den är en innekatt och det verkar bäst så!
    Hon älskar ju att vara ute...
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...