• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Varför gnäller alla på Ts? Hon har ju sin katt på tomten, och då kommer den här ohyfsade katten dit. Det är väl knappast Ts som ska behöva anpassa sig?

Jag tycker du Ts ska skaffa en fälla att fånga grannens katt i. Men det ska vara en fälla som fångar katten levande så klart. När du då får tag på katten ska du korrigera den ordentligt så den lär sig att aldrig mer gå in på eran tomt. Sen kan du släppa iväg katten, och förhoppningsvis har du skrämt den tillrävkligt för att den inte ska våga sig tillbaka.

• ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:22:18 följande:
    Ja om hon får tillstånd till att ha en fälla ja. Annars så får hon inte göra så.
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
  • ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:27:55 följande:
    För att det är en konflikt med grannen som inte vill ta in sin katt.
    Okey, då förstår jag. Jag tyckte mer att det handlade om husdjur.
  • ANOF

Jag måste säga att jag inte alls förstår hur alla tycker att det är TS som ska anpassa sig eller acceptera det här. Det är ju fullständigt fel.Hade ni sagt samma sak om grannen hade en lösspringande hund?

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:30:45 följande:
    Ja men jag vill inte hänga ut grannen offentligt på nätet, men det kanske du tycker vore ok?
    Det vet jag inte. Jag tycker ingenting om det egentligen, jag bara undrade.
  • ANOF
    negro skrev 2008-04-03 15:32:29 följande:
    fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen
    Ja, någonting sånt skulle nog va bäst. Fast jag tänkte om man kunde spruta på något som katten tycker är obehagligt som citron eller ättika.
  • ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
    Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...
    Jag håller med. Folk resonerar konstigt ibland.
  • ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:

Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv. Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • ANOF

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:44:18 följande:

Jag tror nog att TS inte får lov att sätta ut en fälla på sin egen tomt i uppsåt att fåna någon annans husdjur. Kan bara tänka mig hur många djur som lidit under dina händer *ryser*
    Självklart kan hon fånga annans katt om den är inne på hennes tomt. Man använder ofta en nätfälla för räv för att fånga katt. Sen kan hon korrigera katten för att bli av med det oönskade beteendet eller köra iväg med den till polisen kanske.
  • ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:

Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.
    Men herre gud, Ts ska väl inte anklagas för att ha skapat problemen genom att ha kasterat katten. Hon har tagit sitt ansvar för katten, något som grannen också borde göra.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...