• negro

Grannkatt som skrämmer vår katt...

fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen

• negro

FH Mamma skrev 2008-04-03 15:41:52 följande:

I ditt fall finns ju bara 3 saker att göra och det är låta katterna vara, ha din katt inne eller bygga högre staket.
    Eller så fångar man in grannens katt och ger den en ordentlig omgång med högtryckstvätten, då fattar den förhoppningsvis att - oj den här tomten ska jag undvika om jag inte vill få mig en kallduch
  • negro
    ANOF skrev 2008-04-03 16:24:41 följande:
    Jag tror också det är svårt att lösa det här genom polisen. Dom kommer ju knappast lägga några större resurser på det tyvärr. Lösningen är helt enkelt att Ts fångar och korrigerar katten så den inte kommer tillbaka. Något annat blir nog svårt.
    ja det är det mest effektiva, att snacka med ägaren verkar lönlöst och att belasta polisen och andra myndigheter med detta problem känns onödigt. Så fånga in katten och ge den en omgång med högtryckstvätten eller vattenslangen så borde den fatta vinken, om inte så upprepar man proceduren till den fattar
  • negro
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:42:52 följande:
    Det är ihnte upp till TS att korrigera katten. Skulle du ta och korrigera någon annas barn när du tycker att de gör fel? Eller korrigera någon annans hund? Det är inte rätt metod, så enkelt är det. Tänk dig själv paniken och stressen som katten kommet utsättas för om den tvingas sitta i en bur medan sadistiska människor sprutar på den med vatten, ätticka eller citron och liknande. Nej fy för!
    Då får kattägaren skylla sig själv, om inte ägaren uppfostrar sina djur så får de som drabbas av olägenheter göra det istället. Och jag är övertygad om att om inte katten är synnerligen obegåvad och störd så kommer den hålla sig från den tomt där den vart rejält dushad.
  • negro
    SilentStar skrev 2008-04-03 17:11:27 följande:
    Ja men att ta till högtrycks tvätten är kanske att ta i lite eller tycker du inte det?
    Bättre en kort men rejäl tillrättaviselse än en massa daltande helt i onödan om du frågar mig
  • negro
    FruSundahl skrev 2008-04-03 17:13:46 följande:
    ANOF: Behandlar du djur på det sättet du beskriver?! Vet du varför det heter just högtryckstvätt?! Be någon hålla fast din hand och sen spruta fullt med högtryckstvätten så ska vi se om det är så roligt. För det du beskriver och ger TS som förslag är fan ÄNNU VÄRRE.
    Finessen är att det ska vara otrevligt, inte någon mysig och skön upplevelse, då kommer katten fatta att oj här ska man inte vara för då råkar man illa ut.
  • negro
    SilentStar skrev 2008-04-03 17:16:41 följande:
    och riskera att katten bryter några ben eller två? har du ens varit i närheten av en högtryckstvätt????
    jodå jag har fått röven tvättad av en, det var effektivt men inte någon agnenäm upplevelse direkt
  • negro

Earth Angel skrev 2008-04-03 18:37:03 följande:

Ja, med dina tidigare tips på "uppfostningsmetoder" så kan jag tänka mig att den katten är rädd för andra människor för all framtid sedan. Men ok? Nej.
    Alla sätt är bra utom de dåliga
  • negro
    hewa skrev 2008-04-03 18:52:53 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men det jag läst gör mig mörkrädd!Vad är ni för folk egentligen som tycker det är ok att skrämma halvt ihjäl ett djur? Vare sig det är med högtryckstvätt (som för övrigt helt garanterat utgör en stor skaderisk) eller annat!När jag var liten hade vi en katt, en katt som inte var påträngande för någon, den undvek helt enkelt folk den inte kände. Men, helt plötsligt, från en dag till en annan blev vår katt panikslagen av att se en kvast i händerna t.o.m på min mamma (kattens favoritperson!)... Kan bara gissa oss till vad vår stackars katt råkat ut för när den råkat komma in på någons tomt. Hon blev 18 år och rädslan för käppar/kvastar/dammsugarrör mm gick aldig ur! Varför kunde inte denne illvillige person nöjt sig med ett par höga SJAS, vår katt hade kutat men hon hade inte fått men för livet.Det är ok att skrämma iväg en katt, det är ok att spruta vatten med blomspruta eller till och med vattenslang. Men det är f-n inte ok att försöka skrämma ihjäl ett djur eller använda klart farliga metoder!
    Håll era husdjur inne då så slipper de råka illa ut, hur svårt kan det vara på en skala???
  • negro
    Pirog skrev 2008-04-03 18:59:44 följande:
    mina håller sig på min tomt. Djur är också levande varelseroch bör inte plågas. den som plågar djur är allvarligt störd, sen kvittar det vad djuret gjort eller vilket ansvar ägaren har.
    I regel pratar man med ägaren först men väldigt många kattägare rycker bara på axlarna och tycker inte det är deras problem att deras husdjur hittar på sattyg eller förstör andras egendom. Då är det lätt hänt att den som drabbas ger sig på katten istället då man inte kommer någonstans med dess ägare. Därmed får katten och deras ägare skylla sig själv anser jag.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...