• Earth Angel

Grannkatt som skrämmer vår katt...

TS: Om det är något fel på din katt (baserar detta på det faktum att den inte verkar kunna hoppa som andra katter och du vill ju inte skriva anledningen) så är det stor risk att andra katter ger sig på den. Djur funkar så; ett friskt och starkt djur ger sig på dom svagare för att få högre rang. Kanske är det så att katten inte kan vistas ute pga att den just är skadad på ngt sätt och inte kan försvara sig. En annan faktor som gör att den är lägre i rang är ju kastreringen.

Själv har jag 4 katter, varav en har velat gå ut en hel del; en kastrerad hankatt. Dessvärre har det på sista tiden börjat vistas en (förmodligen) okastrerad hankatt i området som jagar upp vår katt i olika träd så fort vi släpper ut vår katt, och vår katt som är mycket lägre i rang, pga kastreringen, kan/vill inte försvara sig. Därför är vår katt mestadels inne nu för tiden (+ andra orsaker). Jag kan inte kräva av den andra ägaren att katterna ska ändra hela sin natur och hur dom funkar bara för att min katt prompt ska få gå ute.

Jag förstår om du tycker det är "orättvist" att din katt inte ska få vara på DIN tomt, men djuren förstår ju inte människornas gränser. Detta borde man väl veta innan man skaffar djur; hur dom fungerar? Katter ÄR väldigt revirbenägna djur.

• Earth Angel

Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv.

Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.

Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
    Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...
  • Earth Angel

Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.

Anonym skrev 2008-04-03 15:41:50 följande:
    Nej det är inte koppeltvång och absolut inte om man har en inhägnad. Det är minst lika förbjudet att ha katter utan tillsyn i tättbebyggt område. Så vad är skillnaden mear du?Nej min lösning är att de ska gå ut med sin katt i koppel eller hägna in sin tomt.
  • Earth Angel

Ok, jag bor i Sthlm och eftersom det generellt är koppeltvång här så trodde jag det var det i hela landet.

ANOF skrev 2008-04-03 15:42:00 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • Earth Angel

Jag förstår inte vad du vill med tråden då? Om inte din grannar vill ta in sin katt eller gå ut med den i koppel så måste du ju ha din katt inne om du inte vill att den ska få spö.

Jag är inte för att det alltid ska vara koppeltvång på hund, men generellt sett så kan en hund göra mer skada än en katt.

Anonym skrev 2008-04-03 15:46:15 följande:
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • Earth Angel

Har du läst vad jag skrivit tidigare eller?

När man kastrerat ett djur, precis som även jag gjort med mina katter; så åsamkar man dom att dom kommer vara lägre i rang än ett okastrerat djur! Därför är det också större risk att dom kommer få problem om man släpper ut dom. Vare sig du tycker det är rätt eller fel är det tyvärr så naturen fungerar.

ANOF skrev 2008-04-03 15:47:40 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:
    Men herre gud, Ts ska väl inte anklagas för att ha skapat problemen genom att ha kasterat katten. Hon har tagit sitt ansvar för katten, något som grannen också borde göra.
  • Earth Angel

Räkna med konsekvenser? Som vad? Och räkna med konsekvenser för att en katt vill utmärka sitt revir låter skevt i mina öron; det går inte att ändra alla djur till ett tänk som vi har även om det skulle vara bekvämare för oss.

ANOF skrev 2008-04-03 15:52:09 följande:
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:49:56 följande:
    Ja men, hon släpper ju ut katten på sin EGEN tomt. Och där har grannens katt inget att göra. Går den in där så får den också räkna med konsekvenser.
  • Earth Angel

Du som pm;ar mig om att inte skriva saker som är sant; skriv inte då att det är i princip förbjudet med lösspringande katter om det inte stämmer.

ANOF skrev 2008-04-03 15:53:40 följande:
    Anonym (tröttsamt) skrev 2008-04-03 15:52:05 följande:
    VILL förbjuda? Det ÄR i princip förbjudet om den ställer till problem.
  • Earth Angel

Jag trodde väl att det var ngt sånt.

Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:52:14 följande:

Det finns visst generella koppeltvång på hund! Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa i skog och mark där de kan störa djur och annat. I bostadsomården och tätbebyggda områden gäller alltid koppeltvång OM man inte har sån kontroll över sin hund att den går som om den vore kopplad.detta gäller överallt i sverige.
  • Earth Angel

som inte är sant skulle det stå :)

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:55:22 följande:

Du som pm;ar mig om att inte skriva saker som är sant; skriv inte då att det är i princip förbjudet med lösspringande katter om det inte stämmer.
  • Earth Angel

Du tycker på allvar att ni ska fånga in ngn annans katt i en bur och spruta vatten, citron eller ättika på den i buren?

Du vill även hjälpa TS med detta. Är du ngn form av sadiskt eller om du ursäktar frågan?

ANOF skrev 2008-04-03 16:01:24 följande:
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:57:40 följande:
    Hon får väl ha lite fantasi. Det är nog inte så svårt. Katter tycker ju inte om vatten och särskilt inte citron och ättika. Att spruta vatten på den avskräcker ju. Eller så kanske hon kan ta en blomspruta med citron eller ättika när den sitter i buren.Var bor du någonstans Ts? Om du vill ha hjäp med det här problemet.
  • Earth Angel

Men vad är det för påhitt du kommer med?!

Man kan inte bara ta andras djur och säga att dom inte har ngn ägare eller att den är förvildad!

ANOF skrev 2008-04-03 16:13:50 följande:
    Ja, det är nog bäst att prata med polisen. Men frågan är om dom gör någonting. Eller om hon kör iväg med katten till polisen och säger att hon hittat den och att den verkar förvildad.
  • Earth Angel

Men gha, alla som vet ngt som pedagogik och psykologi vet ju att det där inte fungerar!

Det där kommer ju bara resultera att den där katten bli paniskt rädd för andra människor och det var väl inte riktigt meningen? Var inte själva idén att katten skulle hålla sig borta från någon annans tomt bara?

negro skrev 2008-04-03 16:35:29 följande:
    ja det är det mest effektiva, att snacka med ägaren verkar lönlöst och att belasta polisen och andra myndigheter med detta problem känns onödigt. Så fånga in katten och ge den en omgång med högtryckstvätten eller vattenslangen så borde den fatta vinken, om inte så upprepar man proceduren till den fattar
  • Earth Angel

ANOF: Varför skriver du massa privata PM till folk om att människor skriver osanning om allt möjligt? Det skrev du även till mig samt undrade varför jag har en konstig katt.

Är det ngn som har skev och konstig verklighetsuppfattning verkar det vara du som verkar tro att det är ok att spruta högtryckstvätt på ett försvarslöst djur samt ta den till polisen och säga att den är förvildad så att den ska avlivas, fast det är någon annans katt!

• Earth Angel

Ja, med dina tidigare tips på "uppfostningsmetoder" så kan jag tänka mig att den katten är rädd för andra människor för all framtid sedan. Men ok? Nej.

ANOF skrev 2008-04-03 18:34:52 följande:
    Till er som säger att det inte går att lära katten att inte gå in på tomten så kan jag säga att det är fel. Jag fick in en katt i lägenheten en gång, som gick in när balkongdörren var öppen. Och jag kan garantera att den katten aldrig kom in till mig igen. Så självklart går det att lära katter sånt.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...