Grannkatt som skrämmer vår katt...
TS: Om det är något fel på din katt (baserar detta på det faktum att den inte verkar kunna hoppa som andra katter och du vill ju inte skriva anledningen) så är det stor risk att andra katter ger sig på den. Djur funkar så; ett friskt och starkt djur ger sig på dom svagare för att få högre rang. Kanske är det så att katten inte kan vistas ute pga att den just är skadad på ngt sätt och inte kan försvara sig. En annan faktor som gör att den är lägre i rang är ju kastreringen.
Själv har jag 4 katter, varav en har velat gå ut en hel del; en kastrerad hankatt. Dessvärre har det på sista tiden börjat vistas en (förmodligen) okastrerad hankatt i området som jagar upp vår katt i olika träd så fort vi släpper ut vår katt, och vår katt som är mycket lägre i rang, pga kastreringen, kan/vill inte försvara sig. Därför är vår katt mestadels inne nu för tiden (+ andra orsaker). Jag kan inte kräva av den andra ägaren att katterna ska ändra hela sin natur och hur dom funkar bara för att min katt prompt ska få gå ute.
Jag förstår om du tycker det är "orättvist" att din katt inte ska få vara på DIN tomt, men djuren förstår ju inte människornas gränser. Detta borde man väl veta innan man skaffar djur; hur dom fungerar? Katter ÄR väldigt revirbenägna djur.