• hewa

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Nu har jag inte läst hela tråden men det jag läst gör mig mörkrädd!

Vad är ni för folk egentligen som tycker det är ok att skrämma halvt ihjäl ett djur? Vare sig det är med högtryckstvätt (som för övrigt helt garanterat utgör en stor skaderisk) eller annat!

När jag var liten hade vi en katt, en katt som inte var påträngande för någon, den undvek helt enkelt folk den inte kände. Men, helt plötsligt, från en dag till en annan blev vår katt panikslagen av att se en kvast i händerna t.o.m på min mamma (kattens favoritperson!)... Kan bara gissa oss till vad vår stackars katt råkat ut för när den råkat komma in på någons tomt. Hon blev 18 år och rädslan för käppar/kvastar/dammsugarrör mm gick aldig ur! Varför kunde inte denne illvillige person nöjt sig med ett par höga SJAS, vår katt hade kutat men hon hade inte fått men för livet.

Det är ok att skrämma iväg en katt, det är ok att spruta vatten med blomspruta eller till och med vattenslang. Men det är f-n inte ok att försöka skrämma ihjäl ett djur eller använda klart farliga metoder!

• hewa

Men du, INGEN hade ju pratat med oss om vår katt! Visst hade vi gjort något om vår kisse upplevts som ett problem av någon! Det är lite svårt att åtgärda ett problem man inte ens uppmärksammas på. Och skitsamma om någon katt förstört din egendom, ta då reda på VILKEN katt det är innan du ger dig på någon krake som bara råkar gå förbi!

Ja, om vi håller katten inne slipper den råka ut för idioter. Men idioterna har inte rätt att plåga djur även om de råkar vara ute!

negro skrev 2008-04-03 19:08:00 följande:
    I regel pratar man med ägaren först men väldigt många kattägare rycker bara på axlarna och tycker inte det är deras problem att deras husdjur hittar på sattyg eller förstör andras egendom. Då är det lätt hänt att den som drabbas ger sig på katten istället då man inte kommer någonstans med dess ägare. Därmed får katten och deras ägare skylla sig själv anser jag.
  • hewa

TS - mig veterligen råder inte koppeltvång på katt!

Sen känner jag med dig, inte kul att grannkatten ger sig på er katt. Har dessvärre inget råd, mer än att fortsätta skrämma grannkatten med vatten eller annat humant. Min erfarenhet är att det fungerar i längden även om det krävs att man är alert och lite ihärdig.

Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...