• Pirog

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Hej Ts! Har inte lät hela tråden eftersom jag redan på den sissta sidan ser sjuka förslag till hur du bör göra. hade amma problem med min lilla honkatt, grannens 2 katter gav sig på henne jämt när hon var ute. Jag gick upp till grannen och frågade om hon tyckte det var ok om jag slängde vatten på hennes katter när de kom ner hit. Grannen tyckte det var helt ok. Så jag vattnade hennes katter genom att ösa en hink vatten på dem.(alltså allt träffade ju inte). Det fungerade bara när de såg oss ute, då höll de sig borta, men inte när katten själv var ute. I slutet på förra sommaren tog vi hand om en stor hankatt, omplacerad hos oss. Han kom också hem tovig och med sår i en månad eller två, sen lärde han sig att ta hand om sitt revir och nu håller sig grannkatterna borta. Det mest humana är vatten, tycker alla galna djurplågarförslag i den här tråden suger. Vad är det för människor som kan göra ånt mot djur, usch.

• Pirog

mina håller sig på min tomt. Djur är också levande varelseroch bör inte plågas. den som plågar djur är allvarligt störd, sen kvittar det vad djuret gjort eller vilket ansvar ägaren har.

negro skrev 2008-04-03 18:54:32 följande:
    Håll era husdjur inne då så slipper de råka illa ut, hur svårt kan det vara på en skala???
  • Pirog

jag vet att du tycker så, men hur kan du skada ett försvarslöt djur, eller du kanske inte ser dem ssom något värt att ta hand om. om ägaren är dum i huvudet, så har man rätt att bli djurplågare? eller? Det är ju nåt fel på folk som kan skada djur, oavsett om ägaren och katten får skylla sig själv. Förtår du skillnaden? Säger inte att det är kul med kattproblem, men man e ju bra sjuk om man kan skada djuren för det.

negro skrev 2008-04-03 19:08:00 följande:
    I regel pratar man med ägaren först men väldigt många kattägare rycker bara på axlarna och tycker inte det är deras problem att deras husdjur hittar på sattyg eller förstör andras egendom. Då är det lätt hänt att den som drabbas ger sig på katten istället då man inte kommer någonstans med dess ägare. Därmed får katten och deras ägare skylla sig själv anser jag.
  • Pirog

Ok, jag förstår att man tröttnar, men som sagt djurplågeri är olagligt och inhumant.

negro skrev 2008-04-03 19:16:26 följande:
    Står det mellan att skydda min egendom som kanske har blivit förstörd x antal gånger för tusentals kronor eller mer och en/flera katter vars ägare vägrar ta sitt ansvar så är det katten/-erna som drar kortaste strået.
  • Pirog

Jag stör mig nåt enormt på att bli hotad att bli anmäld för att jag påtalar att det man föreslår anses som djurplågeri i Svea rikes lag. Oavsett om man tror att man är expert på djurträning eller inte, så måste man ju ha rätt att påtala att metoderna om de utövas skulle ge böter och djurförbud. Dessutom så uppmanar jag till att anmäla mig istället för att hota, då vet vi ju om jag sagt nåt fel.

• Pirog

Det säger mer om dig än om kattaskrället

negro skrev 2008-04-03 20:26:59 följande:
    Fragile Angel skrev 2008-04-03 20:25:25 följande:
    Jag skäms då inte över att jag öppet erkänner att jag mer än gärna ger kattskrället en omgång med högtryckstvätten den dagen jag råkar ut för att en katt förstör min egendom.
  • Pirog

Negro, funderar du någonsin på om det är alla andra det är fel på när du är i trådarna eller är du alltid sådär säker på att du har rätt och alla andra har fel?

• Pirog

Rätt kul att se att det finns folk som tror sig kunna lagen när det gäller katter. Katter har andra regler än hundar pga deras naturliga beteende dvs enligt lag, inget jag hittat på. Man får aldrig skjuta någon annans husdjur ens på egen mark. Kolla gärna upp lagarna innan ni skriver så dumt eller ett enkekt samtal till polisen och fråga så märker ni att det jag skriver är sant, eller är ju bara Anof som fortfarande hävdar att man får avliva och korrigera. Uppmanar därför dig Anof att ringa närmaste polisdistrikt och fråga vad som gäller innan du skriver felaktiga uppgifter här.

• Pirog

man måste ha tillstånd till att skjuta vildkatter, inte heller något som bara privatpersoner kan göra hur ssom helst

negro skrev 2008-04-04 09:27:15 följande:
    Inte om katten är att anses som vild ......
  • Pirog

Vi bor i Sverige. Vi har djurskyddslagar. Du bestämmer inte vad du får och inte får göra med en katt och du bestämmer inte heller vad som är en olägenhet, det gör lagstiftarna!!

ANOF skrev 2008-04-04 12:42:57 följande:
    Ja, och dom alternativen blir det ju också gnäll om. Ingenting är bra för er kattmanniskor. Det enda som ni verkar acceptera är om era katter får springa vind för våg utan tillsyn. Om det sen innebär en massa problem för andra verkar ni skita fullständigt i. Förstår ni inte att det är djur som ni ansvarar för? Om ni inte kan ta det ansvaret får man självklart freda sin egendom från dessa olägenheter. Och det är JAG som förfogar över min tomt som bestämmer vad som är olägenheter. INTE kattägaren. Kattägaren ska se efter sin katt. En katt har inga rättigheter som någon ovan skrev. Hur kan man ens komma med ett sådant uttalande att katter har rättigheter? Det är en ovanligt dum och verklighetsfrånvänd åsikt.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...