• Love4cats

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Långt ifrån alla kommuner förespråkar inte lösdrivande hundar medan lagar och regler är mer tvetydiga vad gäller katter.
    Jaktlag bla Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
    tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Lagen gäller alltså inte överallt i HELA Sverige, utan bara "i marker där det finns vilt".

Men ANOF...Hur kan du prata skit om utekattsägare när du i en tråd pratar om att innekatter mår psykiskt dåligt? Ska man inte ha katt öht då enligt dig eller vad är den ultimata lösningen? Hänvisar till tråd www.familjeliv.se/Forum-5-82/m31416940.html

• Love4cats

Det var ju ett synnerligen sjukt argument om jaktmarker. Likaså snacket om fällor på ens gård. Fällor har man ute då man fått tillstånd att Länsstyrelsen. Om jägare skjuter hejvilt mot katter som träder över markgränserna så kan man hårddra det då och skjuta en hund som går på ens gård om man har licens? Helt jävla sjukt! Det är straffbart att skjuta husdjur. Det är straffbart att sätta ut fällor utan tillstånd. Fattar inte att man sover gott om nätterna då man anser att man har rätt att bete sig hur som helst gentemot husdjur.

• Love4cats

Hmm.... Var argumenten slut? Fy f-n vilka friheter en del tar sig gällande små oskyldiga liv. Man blir ju mörkrädd...

• Love4cats

Hoppas det löser sig för dig ts. Det finns dock ingen vattentät lag som säger att katter inte får springa lösa. Däremot hoppas jag ni kan vädja till grannens samvete och nå fram till denne med att er katt blir skrämd. Sen lämnar jag diskussionen för jag klarar inte av argumenten och är glad att våra katter nöjer sig m korta turer.

• Love4cats

Jag har läst mer i tråden idag och mår illa. Som många andra är det helt ofattbart. Så länge grannen inte vet vem den skyldige är så är det bara att skjuta katten. Jag blir helt mållös. Bara för att en katt enligt en del har 0 i värde så skjuter man de. Det behöver inte vara en synlig märkning på en katt. Det räcker med chip. Om man ska skjuta katter ska det fortfarande finnas tillstånd fram länsstyrelsen. Första fångar man in katterna OM misstanke att denne inte har en ägare. Sen tar man de till polisen som efterlyser ägaren. Men man skjuter inte katter hur som helst! Så förbenat lågt! Kattjakt är för tusan det värsta jag hört! I och för sig så har det förespråkats andra fina metoder i en annan tråd. Kokande vatten, gift och fällor. Fattar inte vilken påhittad lag man ställer sig bakom då man anser sig ha rätt att behandla djur på det sätt man vill! Det finns något som heter djurskydd. Slå upp det i en ordlista!

• Love4cats

Det går också att se beteendeskillnader på en huskatt och en vildkatt. En vildkatt är oftast inte särskilt lugn av sig!

• Love4cats

Tro det då! Jag menar att man ska veta helt säkert att det är en vildkatt innan man fyrar av ett skott och med tillståndet i fickan!!!!!

ANOF skrev 2008-04-05 14:59:21 följande:
    Dom ställer till lika mycket skada båda två.
  • Love4cats

En vildkatt som har varit utan hem sen den var liten lär vara mer aggressiv än en tamkatt!   

• Love4cats

Jag känner inte att en sansad människa förespråkar kattjakt och jag tycker det är fruktansvärt synd att många sitter och hävdar sin rätt att skjuta vilken katt som helst.
    Jag kan inte diskutera med dig längre för våra värderingar skiljer sig nåt så oerhört!

Skjuter man en katt hur dold än märkningen är så kan man åka dit om det går att bevisa. Vet att det inte är vattentätt men man behöver inte förespråka sånt vidrigt beteende!!
    Man kan fånga in katterna och ta de till polisen och se efter ägaren OM den har en ägare innan man gör processen kort!

Som sagt ska jag skjuta grannhunden bara för att det inte går att bevisa och sen gräva ett hål i skogen? MORAL VET DU!

• Love4cats
    Svar på #430
    Gå och lägg dig!
    Det är ju lika med att säga att man får skjuta en blandrashund! Lika fel det.
    Jag vet att statusen anses vara lägre men är man frisk fattar man att ett husdjur är ett husdjur och att man verkligen vet utan tvivel att katten är herrelös. Skit i affektionsvärdet. Jag försöker nå fram till folks sunda förnuft och moral i frågan gällande alternativa metoder som förespråkats.
    Jag jämför inte värde utan vädjar till människans intelligens.
    Det är inte mer rätt för det att skjuta en bondkatt än en raskatt!
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...