• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

negro skrev 2008-04-03 16:35:29 följande:
    ja det är det mest effektiva, att snacka med ägaren verkar lönlöst och att belasta polisen och andra myndigheter med detta problem känns onödigt. Så fånga in katten och ge den en omgång med högtryckstvätten eller vattenslangen så borde den fatta vinken, om inte så upprepar man proceduren till den fattar
    Men jag tänker att det finns risk att katten blir rädd för fällan. Därför ar det nog viktigt att man korrigerar katten riktigt ordentligt första gången. För man får förmodligen bara en chans att fånga den.
  • ANOF
    SilentStar skrev 2008-04-03 16:42:52 följande:
    Det är ihnte upp till TS att korrigera katten. Skulle du ta och korrigera någon annas barn när du tycker att de gör fel? Eller korrigera någon annans hund? Det är inte rätt metod, så enkelt är det. Tänk dig själv paniken och stressen som katten kommet utsättas för om den tvingas sitta i en bur medan sadistiska människor sprutar på den med vatten, ätticka eller citron och liknande. Nej fy för!
    Vems uppgift skulle det va då? Kattägaren tar ju uppenbarligen inte sitt ansvar. Jag ser absolut inget fel med att koriigera andras djur OM dom är på din egen tomt.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-03 17:13:46 följande:
    ANOF: Behandlar du djur på det sättet du beskriver?! Vet du varför det heter just högtryckstvätt?! Be någon hålla fast din hand och sen spruta fullt med högtryckstvätten så ska vi se om det är så roligt. För det du beskriver och ger TS som förslag är fan ÄNNU VÄRRE.
    Jag har inte rekommenderat Ts att använda högtryckstvätt. Det var det någon annan som gjorde.
  • ANOF

Till er som säger att det inte går att lära katten att inte gå in på tomten så kan jag säga att det är fel. Jag fick in en katt i lägenheten en gång, som gick in när balkongdörren var öppen. Och jag kan garantera att den katten aldrig kom in till mig igen. Så självklart går det att lära katter sånt.

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-04 00:37:19 följande:
    Ja, vad säger man?? En utekatt är en utekatt liksom...man har inte en utekatt i koppel eller en kamera runt halsen där man sitter o vakar vad den gör eller vart den tar vägen...så fjantigt att tro att andra vill ha sina katter som innekatter bara för att några vill det. Bor på landet och själv har jag 5 katter, granntanten som bor 200 meter från oss har 4 st, nästa granne snett bakom har 4st, sen bor en kattfarbror nedanför oss o gud vet hur många han har, och alla övriga grannar har katter osv...det är ju bara att låta dom göra upp, man kan ju inte ta in lilla kissen när grannkatten är på besök, låt dom slåss eller göra upp en gång för all så vet dom sina gränser sen, som tex våra katter går verkligen utmed staket och så för dom vet vart det är tillåtet av dom andra att gå...Visst förstår jag att det kan vara svårare om eran katt inte kan hoppa osv, men antingen får ni skaffa som en hundgård att ha eran katt i eller så får ni göra ett högt staket runt erat hus.Det går liksom inte att säga till grannen att ha koll på sin utekatt,tyvärr..
    Det är väl klart som fan att det går att säga till grannen att ha koll på sin katt. Han är SKYLDIG att se till så att hans katt inte ställer till problem. Fattar ni inte det? Om han inte kan hålla koll på sin katt så måste han helt enkelt avliva den.
  • ANOF

Anonym (Hege) skrev 2008-04-04 08:27:22 följande:

Javisst är en kattägare ansvarig om katten ställer till skada.Men "Skada" är inte en subjektiv bedömning som är upp till den som klagar att avgöra, det måste handla om verklig skada.Skada är inte att gå över någons tomt.Skada är inte om tomtägaren är rädd för katter.Skada är inte om tomtägaren tycker så illa om katter att de inte tål att se dem i sin närhet.Dom två sista är subjektiva bedömningar där tomtägaren får bearbeta sina egna känslor för att bli av med obehaget, inte kräva att omgivningen ska anpassa sig.Förstår du skillnaden?
    Nej, du har fel. Kattägare är även skyldiga att se till att katten inte ställer till olägenhet. Och om Ts nu anser att grannkatten ställer till problem på DERAS tomt, så får kattägaren helt enkelt anpassa sig till det. Det är ingen rättighet att släppa katten vind för våg. Om det var det skulle ditt resonemang möjligen stämma. Men det är det inte, utan kattägaren har vissa skyldigheter han måste uppfylla. Man kan som djurägare ALDRIG avsäga sig sitt ansvar. Och vad människor tycker värderas, tro det eller ej, högre än vad katter tycker. Vill TS inte ha katten på tomten, så är det helt enkelt något grannkatten och kattägaren måste respektera.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-04 09:26:01 följande:
    Skitsnack!Han måste inte alls avliva den! Vad snackar du om egentligen. Finns huuur många andra alternativ. Jisses.
    Ja, och dom alternativen blir det ju också gnäll om. Ingenting är bra för er kattmanniskor. Det enda som ni verkar acceptera är om era katter får springa vind för våg utan tillsyn. Om det sen innebär en massa problem för andra verkar ni skita fullständigt i. Förstår ni inte att det är djur som ni ansvarar för? Om ni inte kan ta det ansvaret får man självklart freda sin egendom från dessa olägenheter. Och det är JAG som förfogar över min tomt som bestämmer vad som är olägenheter. INTE kattägaren. Kattägaren ska se efter sin katt. En katt har inga rättigheter som någon ovan skrev. Hur kan man ens komma med ett sådant uttalande att katter har rättigheter? Det är en ovanligt dum och verklighetsfrånvänd åsikt.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 13:08:22 följande:
    Vi bor i Sverige. Vi har djurskyddslagar. Du bestämmer inte vad du får och inte får göra med en katt och du bestämmer inte heller vad som är en olägenhet, det gör lagstiftarna!!
    Nej, lagstiftarna bestämmer inte vad JAG anser vara en olägenhet på min tomt. Om en katt går in och bajsar på min tomt så tycker JAG att det är en olägenhet, och då får helt enkelt kattägaren acceptera det, och se till så att katten inte bajsar på min tomt.
  • ANOF

Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:15:38 följande:

Det kan inte upprepas nog många gånger, skämmes på er djurplågare.
    Ja, verkligen. Skämmes på er alla djurplågare som bara släpper ut katten utan tillsyn.
  • ANOF
    Anonym skrev 2008-04-04 13:11:06 följande:
    amen hallå?! Man skjuter inte en katt. Det är hemskt. Skulle du vilja vara den katten??? Va? Va??. ååh! Hatar sånmna människor som gör sånt. Stackars små försvarslösa små djur!!!!
    Jo, man skjuter katter. Jägare och polisen dödar katter som kan antas vara förvildade. Och det kan de flesta katter som bara stryker omkring utan tillsyn antas vara. Jägare skjuter och avlivar en mängd katter som folk inte har vett att hålla reda på. Många kattägare tror förmodligen att katten blitt överkörd eller något annat när den inte kommer hem, medans den i själva verket är skjuten av jägare eller polis. Ni utekattsägare verkar verkligen ha omöjligt att få in hur stora problem era små djur ställer till med. I städerna avverkas katter på löpande band av viltvårdare.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...