• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

ANOF skrev 2008-04-03 15:27:08 följande:
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
    För att det är en konflikt med grannen som inte vill ta in sin katt.
  • Anonym
    ANOF skrev 2008-04-03 15:29:55 följande:
    Okey, då förstår jag. Jag tyckte mer att det handlade om husdjur.
    Ja men jag vill inte hänga ut grannen offentligt på nätet, men det kanske du tycker vore ok?
  • Anonym

Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...

• Anonym
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv. Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.
    Nej det är inte koppeltvång och absolut inte om man har en inhägnad. Det är minst lika förbjudet att ha katter utan tillsyn i tättbebyggt område. Så vad är skillnaden mear du?

Nej min lösning är att de ska gå ut med sin katt i koppel eller hägna in sin tomt.
  • Anonym
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:44:45 följande:
    Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.
    Läser du TS så står det att jag pratat med dem. Men varför ska inte hundar få springa lösa hur de vill om katter ska få det?
  • Anonym
    CherryGirl skrev 2008-04-03 15:45:54 följande:
    Har inte läst hela tråden men om du har försökt prata med grannen och det inte funkar tycker jag faktiskt att du ska ta kontakt med någon myndighet som polisen.de kan sätta upp fällor så att ägaren får komma och "lösa" ut sin katt.så fick vi göra i ett bostadsområde där vi bodde och det sprang lösa katter som pissade och sket i våra sandlådor så barnen blev sjuka!Anser att det är upp till varje med människa att ha koll på sina djur och att de ska acceptera att man inte vill ha någon annans katt i sin trädgård/tomt/veranda mm.katten ställer ju tydligen till problem för er och det ska ju inte ni behöva stå ut med i eran egen trädgård!
    Tack! Så känner jag också, men de flesta i tråden tycker att jag ska ändra förhållandena för MIN katt.
  • Anonym

Ja, vad säger man?? En utekatt är en utekatt liksom...man har inte en utekatt i koppel eller en kamera runt halsen där man sitter o vakar vad den gör eller vart den tar vägen...så fjantigt att tro att andra vill ha sina katter som innekatter bara för att några vill det. Bor på landet och själv har jag 5 katter, granntanten som bor 200 meter från oss har 4 st, nästa granne snett bakom har 4st, sen bor en kattfarbror nedanför oss o gud vet hur många han har, och alla övriga grannar har katter osv...det är ju bara att låta dom göra upp, man kan ju inte ta in lilla kissen när grannkatten är på besök, låt dom slåss eller göra upp en gång för all så vet dom sina gränser sen, som tex våra katter går verkligen utmed staket och så för dom vet vart det är tillåtet av dom andra att gå...
    Visst förstår jag att det kan vara svårare om eran katt inte kan hoppa osv, men antingen får ni skaffa som en hundgård att ha eran katt i eller så får ni göra ett högt staket runt erat hus.Det går liksom inte att säga till grannen att ha koll på sin utekatt,tyvärr..

• Anonym

Negro: Det är väldigt olagligt att skjuta någon annans katt, kan ge dryga böter!!

• Anonym
    "Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande."
    Detta är inte sant. Man får visst ha sin katt löst springande. Katten har dessutom en laglig rätt att ha sitt naturliga beteende.
  • Anonym

Lagen säger att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn att de inte orsakar avsevärda olägenheter. Samtidigt finns en några år gammal dom som går ut på att en allergisk person som besväras av lösa katter måste skydda sig själv, till exempel genom att hålla dörrar och fönster stängda. I de lokala ordningsföreskrifterna står att katter inte får förorena på offentlig plats. Med offentlig plats menas exempelvis gator, torg och parker — men inte området mellan hyreshus eller någons tomt.

• Anonym

amen hallå?! Man skjuter inte en katt. Det är hemskt. Skulle du vilja vara den katten??? Va? Va??. ååh! Hatar sånmna människor som gör sånt. Stackars små försvarslösa små djur!!!!

• Anonym

Det är väl aldrig så illa att man ska behöva DÖDA nån?!! Neej just det!!!

• Anonym

TS, gör dig av med din katt. Då har du inga problem längre!

• Anonym

Anonym (kattvän) skrev 2008-04-05 16:44:25 följande:

Min katt är en blandras men han ser ut som en raskatt, undra vad som händer om någon skjuter honom?
    Rimligtvis dör den förutsatt att jägaren kan sin sak
  • Anonym

låt din katt vara ute o locka på den andra katten.. O se till att dom för till en riktig fight. Jag tror det är det som behövs. Då vet dom varandras platser o behöver inte gå i cirklar runt den andre.

• Anonym

Katter ses som skadedjur av många jägare och dessa skall decimeras i den mån det går för att inte vilda djur skall komma till skada, katter äter bland annat fågelungar m.m

• Anonym

Är ni seriösa i den här tråden eller? Lagar hit och dit...

Varför är det viktigt att vinna en diskussion i en tråd på FL? Antar att ingen här är jurist med spetskompetens inom djurrätt så då är det väl ingen idé att idiotförklara varann med olika lagar som argument?

TS får väl välja på att ta ett snack med grannen eller inte låta sin katt vara ute helt enkelt. Vad har lagrum med detta att göra?

• Anonym

Jamen vill och vill. Man får inte alltid som man vill och då får man leva med det. Om hon vill ta livet av grannkatten kan hon väl lösa det själv?

Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...