• ANOF

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Bästa jag skrev 2008-04-04 13:52:24 följande:

Och ditt sett at ta hand om problemet er djurmisshandel. Du dro inn det i diskusjonen, inte jag. At du så får problemer med å forsvare dine innlegg är jo knappast mitt fel. Du kanskje skal tänke två gangar innen du skriver olaglige innlegg på et forum som följer svensk lagstiftning.
    Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.

Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
  • ANOF

Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:56:00 följande:

Jag har inte sett en enda källanvisning från dig, trots att du hävdar att viltvårdare skjuter katter.
    Tror du inte att viltvårdare skjuter katter? Jag känner folk som skjuter katter.

Här är lagstödet:
    www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:00:13 följande:

Ja det er ett brott man kan bli dömd för. Vet du alvarligt talat inte det?
    Nej, något sådant brott finns inte. Du verkar inte vara så påläst.
  • ANOF
    MissKaos skrev 2008-04-04 14:02:43 följande:
    Ja, man kan bli dömd för djurmisshandel.Katter slutar inte försvara sina revir pga kastrering.
    Nej, det kan man inte. Sluta hitta på saker.
  • ANOF
    Tettan skrev 2008-04-04 14:09:23 följande:
    Jag hade en gång en katt som gick in på grannens tomt och skrämde upp deras unga katt. Vilket vi INTE tyckte var OK. Så vi sa åt våra grannar att hälla en hink vatten över honom alt spruta med vattenslangen nästa gång han gick över, vilket de gjorde. Han satte aldrig sin fot på den tomten igen, strök utanför deras häck.Varför måste det alltid bli osämja mellan grannar som har djur. Speciellt om båda har djur. Det går inte att "tala förstånd" med en katt var han får gå eller inte gå, man måste visa tydligt. Och lite vatten tar ingen katt skada av. Prata med grannen och fråga om du får hälla en hink vatten över honom nästa gång.
    Men herre gud, det går ju verkligen inte. Det är ju "djurmisshandel". Någon kan väl inte godkänna att man misshandlar ett djur? Även om det är ägaren.
  • ANOF
    Tettan skrev 2008-04-04 14:12:22 följande:
    Hur kan det vara djurmisshandel att hälla vatten över en katt? Då är det djurmisshandel att släppa ut den i regnet också...
    Hur kan det då vara djurmisshandel att spruta på den med blomspruta med citron i?

Med ditt resonemang om regn skulle det vara okey att med flit skada en katt genom att köra över den med bil, eftersom den ändå kan bli överkörd av bilar ute. Ditt resonemang är helt fel.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:14:51 följande:
    Straff"För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §)" Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård.Lagen säger...I djurskyddslagstiftningen står hur djur ska vårdas och behandlas. Djur ska bland annat behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, ges tillräckligt med foder och vatten, hållas i en god miljö som ger dem möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri. För mer information om djurskyddslagen kan du gå in på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se Här Anof, har du källan i Brottbalken tillomed. Du vet Svea rikes lag. tjock stor bok. Att du inte tror det finns djurskyddslagar är ju skrämmande
    Djurplågeri heter det ja. Inte "djurmisshandel". Djurmisshandel är något som okunniga säger när de inte vet bättre.

För att bli dömd för djurplågeri krävs betydligt mer än att spruta någonting på katten. I själva verket kan man gå väldigt långt innan det räknas som djurplågeri. Jag är övertygad att alla "djurgalningar" skulle bli fruktansvärt överraskade om de insåg hur mycket som egentligen krävs för att man ska bli dömd för djurplågeri.

Det är väl kännt att djur egentligen inte har något större skydd i lagen, utan misshandel av djur kan tillåtas pågå mycket länge och vara väldigt hemskt innan lagen kan gripa in.
  • ANOF
    Tettan skrev 2008-04-04 14:20:51 följande:
    HUR blir en katt skadad av att få vatten på sig??? Den blir blöt, ja. Men den drunknar knappast.Vilken härlig jämförelse med att köra över den med en bil... Jag har inte sagt att man ska slänga den i sjön från en brygga... Min ena katt ramlade visserligen i från en brygga helt självmant. Den överlevde, tänka sig. Den skämdes ett par timmar, sen gick han aldrig ner till sjön igen...
    Så här. Du skriver att det inte är misshandel att kasta vatten på katten för att det kan regna på den. Jaha, så du menar att en människa kan tillåta sig att göra allting som katten kan utsättas för naturligt, utan att det är misshandel.
  • ANOF
    siamusen skrev 2008-04-04 14:26:10 följande:
    Och det är bra egenskaper som ska utnyttjas tycker du?
    Ja, självklart. Man måste kunna tillrättavisa djur ordentligt utan att lagen griper in.
  • ANOF
    siamusen skrev 2008-04-04 14:28:53 följande:
    Går fortfarande inte att jâmföra regn med en överkörning.
    Jag jämför INTE regn med en överkörning.

Jag visade det absurda i inställningen att allt som katten kan utsättas för naturligt inte kan räknas som misshandel.

Självklart skulle man kunna bli dömd för djurplågeri om man misshandlar katten på ett utstuderat och grymt sätt med vatten. Resonemanget med vatten och regn som någon la fram är därför helt absurt och felaktigt.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...