• Helgona

Utbytesstudent!

Min son (17) ska åka ett år som utbytesstudent till Tyskland!

Är det någon här som varit utbytesstudent o som vill ge oss lite goda råd...
    Vad ska man ta med till värdfamiljen?
    Vad glömde du ta med?
    Vad tog du med som du inte hade nytta av?
    Hur mycket pengar i månaden tycker ni är lagom?

CARPE DIEM
  • Svar på tråden Utbytesstudent!
  • Kaffekopp

Jag var där som utbytesstudent för många år sen, när jag gick på gymnasiet. Jag bodde i en superhärlig familj och tog med mig något typiskt svenskt till dem, en jättefint glaslykta från Orrefors, de brukar gilla svenska grejer :)
    Allt som man glömmer kan man köpa där, nästan ;) Beror på vart man åker nånstans, vart ska han?
    Nu är det ju lite dyrare än när jag var där, men boende kostar ju inget och mina skolböcker kostade inte heller. Det som jag behövde var till utflykter och nöjen som att gå ut någon kväll och åka runt lite. Tror jag gjorde av med runt 2000 i månaden för kläder och smink och hygienartiklar och sånt.

• Helgona

Smart m Orrefors!
    Han vill gärna till München området. han känner en tjej där o han vill ha möjlighet att åka snowboard...

Vet du om skolmaten kostar?

CARPE DIEM
  • piixelslyna
    Helgona skrev 2008-04-04 20:30:57 följande:
    Smart m Orrefors!Han vill gärna till München området. han känner en tjej där o han vill ha möjlighet att åka snowboard...Vet du om skolmaten kostar?
    När jag var där så slutade de innan lunch och åt alltså hemma. Men det kanske bara var den skolan.
  • Helgona

Skolan slutar runt 14 så jag antar att de äter lunch..

Vad hade ni med er i er packning? Vad glömde ni?

CARPE DIEM
  • Anna Paulita
    Jag var utbytesstudent för si så där 14-15 år sedan.

Vad ska man ta med till värdfamiljen?

* Jag tog med ngn bok på engelska om Sverige, en svensk kokbok och ngt från Orrefors har jag förmig.

Vad glömde du ta med?

* Det kommer jag inte i håg, men allt finns ju förmodligan att köpa på plats ändå.

Vad tog du med som du inte hade nytta av?

* Det minns jag inte heller. Det skulle vara om jag fick med mig kläder som jag aldrig använde. Men som sagt, jag minns inte riktigt.

Hur mycket pengar i månaden tycker ni är lagom?

* Jag är inte insatt i vad det kostar i Tyskland om det är ett dyrt eller billigt land. Jag har för mig att jag hade 250-300 dollar per månad.
  • Anna Paulita

Ska kanske säga att jag var i USA.

• Helgona

ok, kanske en av de viktigaste frågorna som jag glömde att fråga är:

Var det ul? Hade du någon nytta av året? Skulle du gjort om det, om du kunnat?

CARPE DIEM
  • Helgona

haha inte ul utan kul!

CARPE DIEM
  • presens konjunktiv

Jag säger som Anna Sol - jag minns för lite, men det var inget speciellt jag glömde som inte gick att köpa där eller skicka. Och det var ändå 15 år sedan - världen är mindre idag.

Jag vet inte riktigt om jag vill säga att det var så himla kul alla gånger, men det var otroligt nyttigt. Jag skulle definitivt göra om det, och jag skulle gärna erbjuda mina barn att åka. Jag lärde mig mycket om världen, och mycket om mig själv. Jag fick en rejäl skjuts i engelskan (jag var i USA), även om mitt uttal inte är mycket att hurra för. Jag fick ett annat perspektiv på hur familjer kan fungera.

A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • Anna Paulita
    presens konjunktiv skrev 2008-04-07 07:14:27 följande:
    Jag säger som Anna Sol - jag minns för lite, men det var inget speciellt jag glömde som inte gick att köpa där eller skicka. Och det var ändå 15 år sedan - världen är mindre idag.Jag vet inte riktigt om jag vill säga att det var så himla kul alla gånger, men det var otroligt nyttigt. Jag skulle definitivt göra om det, och jag skulle gärna erbjuda mina barn att åka. Jag lärde mig mycket om världen, och mycket om mig själv. Jag fick en rejäl skjuts i engelskan (jag var i USA), även om mitt uttal inte är mycket att hurra för. Jag fick ett annat perspektiv på hur familjer kan fungera.
    Nä, det var inte skitkul jämt, det håller jag med om. Jag vet inte hur länge din son ska vara borta men på ett år hinner man sakna sina päron en hel del. Det gjorde jag, och mina vänner. Amerikanska ungdomar är också ganska annorlunda från svenska så det tog ett tag innan jag fick riktiga kompisar och det var så klart jobbigt. Å andra sidan lärde det mig att förlita mig på min själv och att jag trivdes bra i mitt eget sällskap. ;) Sedan blev jag ju kompis med en del andra utbytesstudenter också.

Jag svårt med hur påpassade amerikanska ungdomar är till skillnad ffrån oss svenska. I USA är det oftast så att man absolut inte litar på sina barn utan förutsätter att de ska röka, supa och knulla så fort de får chansen. ;) Och jag fyllde 18 när jag åkte och hade haft en hel del frihet här hemma. Och trotts att min familj litade på mig tyckte jag ibland det var jobbigt att vara så påpassad av alla andra, grannar och kompisars föräldrar osv.

Jag hade tur och hamnade precis utanför NYC vilket så klart ökar mycket av mina positiva minnen, att få bo så nära NYC i ett år är verkligen häftigt och jag lärde mig att ta mig runt där väldigt väl. :)

Men det mest värdefulla jag har tagit med mig är ändå min familj, vi har kontakt än i dag. Jag har varit där 4 gånger sedan jag åkte hem (94) var på min sambo och dottervarit med en av gångerna. Samt att de har varit här en gång. I oktober åker vi dit igen och då gifter vi oss också. Så visst kan man säga att mitt år haft betydelse för mig. :) Och självklart språket....jag är faktiskt en fena på engelska. ;) Än i dag.
  • Helgona

Haha vad kul!
    Jag kan väl berätta att vi som familj inte är helt "gröna" på området vi har haft 9 studenter som bott hos oss varav 6 stannat 1 år o 3 har varit sommar studenter.
    O vi har kontakt med alla utom en tjej...
    Nästan alla av dem har varit tillbaka o hälsat på. Jätteroligt att ha vänner i många olika delar av världen!
    Vi har haft studenter från Tyskland, Schweitz, Usa, Australien, o Estland

Men det blev lite nervöst när sonen ska iväg....hihi

CARPE DIEM
  • Laurentia

Jag var i Frankrike som utbytesstudent på gymnasiet.

Orrefors kanske är en bra idé i Tyskland, men det var det inte i Frankrike. Den ljuslykta som jag hade med hamnade på en hylla bredvid en glasuggla och något turistkrimskrams från Spanien. Utan att någonsin se skymten av ett värmeljus. Jag skulle rekommendera at ta med en finare fotobok om Sverige.

Det var nog inget jag glömde som jag inte kunde köpa på plats. Jag tror inte heller att jag hade med så mycket onödigt.

Vad gäller pengar, så gjorde jag inte av med mycket. Dels för att jag bodde i en liten stad där det som fanns att göra var billigt, dels för att mina jämnåriga kompisar hade mindre frihet och mindre pengar att röra sig med än vad jag var van vid.

Som de andra säger, så är kul kanske inte det bästa ordet. Det var jättesvårt med franskan i början. Även om man hängde med på lektionerna, så var det en annan sak att prata med kompisarna. Man blev en annan person, mer passivt iakttagande än man önskade, i och med att det var svårt att själv driva diskussionerna. Det lättade naturligtvis mot slutet av året, men lite av rollen satt kvar. Egentligen var det nog inte ett jätteproblem. Jag hade ju kompisar ändå, även om det kanske inte hade varit samma umgänge jag hade valt (eller som hade valt mig) om jag hade varit bättre på språket i början. Givande var det om inte annat.

I Frankrike är skolan ett par snäpp svårare än i Sverige och jag hade inte för avsikt att gå om året i Sverige, så det gällde att hänga med. Det blev mycket plugg ur en svensk synvinkel, men troligen inte mer än mina kompisar på plats. Hade jag satsat mindre på skolan hade upplevelsen också blivit en annan, även om det också inneburit att jag ställt mig utanför systemet.

Jag är jättenöjd med mitt år. Det var en otrolig utmaning, en annorlunda upplevelse och gav perspektiv. Med facit i hand hade jag absolut gjort om det och rekommenderar andra att göra samma sak.

Jag har haft jättenytta av mitt utbytesår i Frankrike. Främst vad gäller språket, då ingen språkkurs i världen kan ersätta ett gymnasieår utomlands, men även för viljan att se mer av världen.

Svar på tråden Utbytesstudent!