Utbytesstudent!
Jag var i Frankrike som utbytesstudent på gymnasiet.
Orrefors kanske är en bra idé i Tyskland, men det var det inte i Frankrike. Den ljuslykta som jag hade med hamnade på en hylla bredvid en glasuggla och något turistkrimskrams från Spanien. Utan att någonsin se skymten av ett värmeljus. Jag skulle rekommendera at ta med en finare fotobok om Sverige.
Det var nog inget jag glömde som jag inte kunde köpa på plats. Jag tror inte heller att jag hade med så mycket onödigt.
Vad gäller pengar, så gjorde jag inte av med mycket. Dels för att jag bodde i en liten stad där det som fanns att göra var billigt, dels för att mina jämnåriga kompisar hade mindre frihet och mindre pengar att röra sig med än vad jag var van vid.
Som de andra säger, så är kul kanske inte det bästa ordet. Det var jättesvårt med franskan i början. Även om man hängde med på lektionerna, så var det en annan sak att prata med kompisarna. Man blev en annan person, mer passivt iakttagande än man önskade, i och med att det var svårt att själv driva diskussionerna. Det lättade naturligtvis mot slutet av året, men lite av rollen satt kvar. Egentligen var det nog inte ett jätteproblem. Jag hade ju kompisar ändå, även om det kanske inte hade varit samma umgänge jag hade valt (eller som hade valt mig) om jag hade varit bättre på språket i början. Givande var det om inte annat.
I Frankrike är skolan ett par snäpp svårare än i Sverige och jag hade inte för avsikt att gå om året i Sverige, så det gällde att hänga med. Det blev mycket plugg ur en svensk synvinkel, men troligen inte mer än mina kompisar på plats. Hade jag satsat mindre på skolan hade upplevelsen också blivit en annan, även om det också inneburit att jag ställt mig utanför systemet.
Jag är jättenöjd med mitt år. Det var en otrolig utmaning, en annorlunda upplevelse och gav perspektiv. Med facit i hand hade jag absolut gjort om det och rekommenderar andra att göra samma sak.
Jag har haft jättenytta av mitt utbytesår i Frankrike. Främst vad gäller språket, då ingen språkkurs i världen kan ersätta ett gymnasieår utomlands, men även för viljan att se mer av världen.