• anna apelsin

CSN-lån i deklarationen?

Ska lån (och/eller bidrag) från CSN stå med på nåt sätt i deklarationen?

• Svar på tråden CSN-lån i deklarationen?
  • j 3 n N y
    Camilla1974 skrev 2008-04-04 14:30:05 följande:
    Jag hade fel... det står inte med kollade idag när den kom
    Nähä! Var övertygad om det... Måste kolla när jag kommer hem!
  • j 3 n N y
    Camilla1974 skrev 2008-04-04 14:53:06 följande:
    Alltså det trodde jag med... hade fär mig det. Men tydligen är det inte så.
    Sambon ringde precis och hade fått sin deklaration, och det stämmer att csn-lånen inte syns (inte för att jag inte trodde på dig, men det passade så bra att fråga när han ringde). Så var det med det!
  • ming

Men ni som lånet inte står med som en skuld på, är ni klara med studierna eller är de pågående nu?

• DIVGRL

Läs i broscyren som kom med deklarationen...Man får inte dra av ränta på ett csn lån!! Oavsett man har pågående studier eller inte.

• ming
    Camilla1974 skrev 2008-04-04 15:11:42 följande:
    Jag är färdig...
    Okej, bara undrade. Tänkte att det kunde varit olika beroende om man var klar eller inte, men då verkar det inte så!
  • En glad tjej

Jag är klara med mina studier sedan många år tillbaka och betalar varje månad tillbaka mycket till Csn. Räntan är väldigt låg när det gäller de lånen så jag skulle aldrig ta ett banklån för att betala av min Csn-skuld.

• j 3 n N y

Jag är också färdig med mina studier sen ett par år tillbaka, tänkte också att det kunde vara en orsak till om den syns eller inte först...

• DIVGRL

En glad tjej skrev 2008-04-04 15:14:13 följande:

Jag är klara med mina studier sedan många år tillbaka och betalar varje månad tillbaka mycket till Csn. Räntan är väldigt låg när det gäller de lånen så jag skulle aldrig ta ett banklån för att betala av min Csn-skuld.
    Det är smart!! Man ska aldrig betala av ett csn lån med ett banklån. I slutänden vinner man alltid på den låga räntan!
  • ming

www.csn.se/2.131/2.185/1.3428
    "Du får inte göra avdrag för räntan när du deklarerar. Det beror på att räntesatsen redan har anpassats till de avdragsregler som finns inom skattesystemet. För din del innebär detta att du betalar in en lägre ränta från början, i stället för att i efterhand få tillbaka pengar på skatten."

• En glad tjej

DIVGRL, så tänkte jag också faktiskt. Det är väl därför Csn-lånen inte är avdragsgilla, just eftersom räntan är så låg. Bättre att bita i det sura äpplet nu och bli av med skulden snabbare!

• vänat
    DIVGRL skrev 2008-04-04 15:19:08 följande:
    En glad tjej skrev 2008-04-04 15:14:13 följande:
    Det är smart!! Man ska aldrig betala av ett csn lån med ett banklån. I slutänden vinner man alltid på den låga räntan!
    Alla har inte lägre ränta på CSN lånet än banklånet jag hade gamla csn lån från början mitten av 1980 talet den rättan var på 4-5 % så tog jag banklån och löset csn lånet men fick då en ränat på 3.45% eller om det 3,68% som är av drags gill idekalratioen.

Men som sagt beror på hur gamla csn lån man har dom tre eler möjlig fyra oliak sytem som de kör parallet med nu.

De nyare csn lånen vet jag har en lägre ränta än det jag hade,så som sagt kolla upp vilken ränat ni har på csn lån smat evteull ränat på bank lån inna m ni säger att man aldrig ska lösa ett csn lån med bank lån.

All cns lån har ju olika ränat och andra vilkor i lånen är även dom varierande. Så man bör nog koll upp sakeni alla fall.
Svar på tråden CSN-lån i deklarationen?