CSN-lån i deklarationen?
Ska lån (och/eller bidrag) från CSN stå med på nåt sätt i deklarationen?
Ska lån (och/eller bidrag) från CSN stå med på nåt sätt i deklarationen?
Men ni som lånet inte står med som en skuld på, är ni klara med studierna eller är de pågående nu?
Läs i broscyren som kom med deklarationen...Man får inte dra av ränta på ett csn lån!! Oavsett man har pågående studier eller inte.
Jag är klara med mina studier sedan många år tillbaka och betalar varje månad tillbaka mycket till Csn. Räntan är väldigt låg när det gäller de lånen så jag skulle aldrig ta ett banklån för att betala av min Csn-skuld.
Jag är också färdig med mina studier sen ett par år tillbaka, tänkte också att det kunde vara en orsak till om den syns eller inte först...
En glad tjej skrev 2008-04-04 15:14:13 följande:
www.csn.se/2.131/2.185/1.3428
"Du får inte göra avdrag för räntan när du deklarerar. Det beror på att räntesatsen redan har anpassats till de avdragsregler som finns inom skattesystemet. För din del innebär detta att du betalar in en lägre ränta från början, i stället för att i efterhand få tillbaka pengar på skatten."
DIVGRL, så tänkte jag också faktiskt. Det är väl därför Csn-lånen inte är avdragsgilla, just eftersom räntan är så låg. Bättre att bita i det sura äpplet nu och bli av med skulden snabbare!