Någon här med enskild firma?
Är på väg att starta en enskild firma men undrar över några frågor som jag inte kan förstå när jag läser på skatteverket. Någon som vill hjälpa mig?
Är på väg att starta en enskild firma men undrar över några frågor som jag inte kan förstå när jag läser på skatteverket. Någon som vill hjälpa mig?
Kika in här hos kvinnliga företagare
www.familjeliv.se/Forum-5-68/m29486210.html
Vad är det du undrar över?
Jättebra om du har någon som kan hjälpa dig i början. Nu verkar det här vara lite annorulnda än det vi har när viktväktarna är inblandade. Det du kan göra avdrag är alla
utlägg du gör bla kostnader för matrial, bredband, telefon, resor, hyra,resor osv. All moms på det du köper får du dra av så då blir det kanske inte så mycket att betala in i skatt. Sedan gör man en skattedeklaration varje månad till saktteverket. Privata uttag skattar du inte för förren slutet av året men då kan du kanske ha så många kostnader osv, fått tillbaka moms osv så det inte blir så mycket. Är du enskild företagare och inga anställda betalar du inga sociala avgifter men du bör se till att du har bra försäkringar. (Tex så du har likanade skydd som om du vore anställd). Sedan pension.
Ett tips är att du går till affärsrådgivning. Finns oftast gratis sådan. Affärsrådgivning och starta eget utb kan vara jättebra. Vet inte om jag har svarat så du förstår. Det är ju rätt omfattande, försökte förklara lite i alla fall.
tycker du ska sats om det är något du brinner för. Om du inte kan jobba med företaget till 100% kanske du kan ha det som ett extraknäck och ändå ha ett annat arbete. Man kan ju ha både eget företag och jobba på något annat jobb. Om man har tid alltså.
Man betalar alltså inga sociala avgifter när man är enskild företagare? Så det enda man betalar är skatt på sin vinst. Jag kommer inte ha några speciella utgifter förutom en dator, kommer ha en egen bil och köra med så det är bensinpengar och hyra för lokal, detta antar man kan dra av då,men det är momsen man drar av!? Inte hela kostnaden så att säga? Sen kommer jag få momsredovisa för alla inkomster jag kommer få. Det är där dom mesta pengarna finns i.
om man inte betalar sociala avgifter så har jag en betydligt högre vinst än jag kunde ana. Har räknat lite, nu är jag inte lika nervös längre. Men en bättre föräkring och eget pensionspar får man satsa på då om jag förstår det rätt?
Antar att du blir konssult och får dina intäkter via konsultarvode. Du blir ''inhyrd'' av vv.
Du betalar givetvis företagets räkningar med företagets pengar.
Du betalar bara sociala avgifter på dom anställda (om du har anställda) så annars ja du får mer i vinnst själv. Då är det enbart eget uttag.
Skickar med en bra länk om moms osv.
Är lite dålig på att förklara.
http://www.nutek.se/sb/d/350/a/1209
Sedan kan du kontakta olika försäkringsbolag och få olika prisförslag och se vad som ingår i försäkringen. Skiljer sig lite hos försäkringsbolagen.
Tänk på att du inte får a-kassa när du har eget företag. Så jobbar du bara deltid med företaget så får du inte stämpla upp osv.
Har ett åkeri plus att jag håller på med hudvårdsprodukter och make-uper. Både jag och min man arbetar i företaget plus två extraanställda men driver det som enskild firma endast jag håller dock på med hudvården osv. Har allt under ett och samma företag.
Du betalar din egna skatt på dina egna uttag en gång om året. Sk egenavgifter.