• Sanda

Någon här med enskild firma?

Är på väg att starta en enskild firma men undrar över några frågor som jag inte kan förstå när jag läser på skatteverket. Någon som vill hjälpa mig?

Kolla in min viktblogg!
  • Svar på tråden Någon här med enskild firma?
  • Sanda
    trollsanna skrev 2008-04-05 22:25:11 följande:
    Du betalar din egna skatt på dina egna uttag en gång om året. Sk egenavgifter.
    ja jag läste om egenavgifter på skatteverket, blev förvirrad igen hehe, en hel djungel det här. Så man betalar inte skatt 32% OCH egenavgifter 30% och har bara kvar 38% i egen vinst. Utan i egenavgifterna så ingår inkomstskatten? Eller ja i detta fall då vinstskatt, och bara på det beloppet man tar ut i privata utag. Så man har kvar ca 70% i egen vinst?

Hoppas du orkar svara på mina korkade frågor, men det är ju rätt viktigt i vinstsyfte. Jag hade nämligen uppfattat det som jag bara kunde räkna 38% som egen vinst och då var det inte SÅ bra betalt, men en helt annan femma om det är 70%

Ska kolla in länken nu och ja du har rätt i hur jag kommer jobba, kommer bli inhyrd av Viktväktarna, dom pengarna jag tjänar kommer gå till dom och jag kommer få min del tillbaka
    Kolla in min viktblogg!
  • Sanda

Jag hade tänkt kolla det med a-kassan som du säger, men jag har det lite på det torra, har bra kontakter när det gäller timvick plus att min pappa har ett företag jag får jobba så mycket jag vill på, nackdelen är att det är en bit bort, men krisar det sig så kan ja ordna till det.

Tänkte kolla hur det är med starta eget bidrag, eftersom jag faktiskt är inskriven som arbetslös.

Kolla in min viktblogg!
  • Judda

Men! Vad är det folk tutar i dig egentligen?? Jo, man måste betala egenavgifter som enskild näringsidkare!! OCH skatt utöver det! Fast bara på din vinst...

Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Sanda
    Judda skrev 2008-04-05 22:53:26 följande:
    Men! Vad är det folk tutar i dig egentligen?? Jo, man måste betala egenavgifter som enskild näringsidkare!! OCH skatt utöver det! Fast bara på din vinst...
    Det är så alltså?? Gud vad jag blir förvirrad! Bäst att ringa skatteverket själv och fråga helt enkelt.
    Kolla in min viktblogg!
  • Judda

Jag har haft enskild firma sen 2005. Det ÄR så!

Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Sanda
    Judda skrev 2008-04-05 22:57:16 följande:
    Jag har haft enskild firma sen 2005. Det ÄR så!
    Rent konkret då. Jag säljer en tjänst och får 100kr.
    25% av det går till moms: 75kr kvar
    30% går till egenavgifter: 52,50kr kvar
    30% går till skatt (om jag tar ut pengarna i eget utag) 30kr kvar

Så av en tjänst jag sålde för 100kr har jag 30kr kvar till mig själv. Har jag fattat det rätt nu då?
    Kolla in min viktblogg!
  • Sanda
    Judda skrev 2008-04-05 23:00:13 följande:
    Gå in på denna länk:  www.skatteverket.se/4.4616442f109bb3f41f38000... och hämta hem följande:"Starta företag" SKV nr 462"Bokföring, bokslut och deklaration" del 1 och 2: SKV 282 och 283
    ja, det är där jag suttit och pluggat i kväll. Mycket nytt men börjar få in lite i skallen iallafall.
    Kolla in min viktblogg!
  • Judda
    Sanda skrev 2008-04-05 23:02:20 följande:
    Rent konkret då. Jag säljer en tjänst och får 100kr.25% av det går till moms: 75kr kvar30% går till egenavgifter: 52,50kr kvar30% går till skatt (om jag tar ut pengarna i eget utag) 30kr kvarSå av en tjänst jag sålde för 100kr har jag 30kr kvar till mig själv. Har jag fattat det rätt nu då?
    Nja, det är inte riktigt så enkelt. Du skattar ju för det första bara på din VINST, alltså efter alla avdrag och så. Sen gör man ngt som kallas schablonavdrag INNAN man räknar ut egenavgifter och skatt, så riktigt så lite får man inte kvar tack och lov!

Men ring och prata med Skatteverket och ställ alla frågor du har, de är skyldiga att svara och har en avdelning som är speciellt till för nyföretagare.
  • Sanda

Aktiv/passiv näringsverksamhet

Näringsverksamhet i en enskild firma och handelsbolag kan vara aktiv eller passiv. De flesta egenföretagare bedriver aktiv näringsverksamhet. Skillnaden mellan aktiv och passiv näringsverksamhet har betydelse för om du ska betala egenavgifter eller särskild löneskatt. Det är en skattemässig bedömning som bland annat baseras på hur mycket arbete du lägger ned i företaget. För handelsbolagsdelägare sker en bedömning för varje delägare för sig.

Näringsverksamheten är aktiv om:

du arbetar mer än en tredjedels årsarbetstid, det vill säga mer än cirka 500 timmar per år, i företaget eller du arbetar mindre än cirka 500 timmar per år men verksamheten i företaget huvudsakligen baseras på din egen arbetsinsats.

Vid aktiv näringsverksamhet betalar du egenavgifter på 30,71 procent.

Vid passiv näringsverksamhet betalar du istället en särskild löneskatt på 24,26 procent. Avgifterna är alltså något lägre vid passiv näringsverksamhet men inkomsten är i det fallet varken pensions- eller sjukpenninggrundande. Kontakta Skatteverket för att ta reda på vad som gäller för dig.

Kolla in min viktblogg!
Svar på tråden Någon här med enskild firma?