Någon här med enskild firma?
Är på väg att starta en enskild firma men undrar över några frågor som jag inte kan förstå när jag läser på skatteverket. Någon som vill hjälpa mig?
Är på väg att starta en enskild firma men undrar över några frågor som jag inte kan förstå när jag läser på skatteverket. Någon som vill hjälpa mig?
Jag hade tänkt kolla det med a-kassan som du säger, men jag har det lite på det torra, har bra kontakter när det gäller timvick plus att min pappa har ett företag jag får jobba så mycket jag vill på, nackdelen är att det är en bit bort, men krisar det sig så kan ja ordna till det.
Tänkte kolla hur det är med starta eget bidrag, eftersom jag faktiskt är inskriven som arbetslös.
Men! Vad är det folk tutar i dig egentligen?? Jo, man måste betala egenavgifter som enskild näringsidkare!! OCH skatt utöver det! Fast bara på din vinst...
Jag har haft enskild firma sen 2005. Det ÄR så!
Gå in på denna länk: http://www.skatteverket.se/4.4616442f109bb3f41f380002484.html och hämta hem följande:
"Starta företag" SKV nr 462
"Bokföring, bokslut och deklaration" del 1 och 2: SKV 282 och 283
Aktiv/passiv näringsverksamhet
Näringsverksamhet i en enskild firma och handelsbolag kan vara aktiv eller passiv. De flesta egenföretagare bedriver aktiv näringsverksamhet. Skillnaden mellan aktiv och passiv näringsverksamhet har betydelse för om du ska betala egenavgifter eller särskild löneskatt. Det är en skattemässig bedömning som bland annat baseras på hur mycket arbete du lägger ned i företaget. För handelsbolagsdelägare sker en bedömning för varje delägare för sig.
Näringsverksamheten är aktiv om:
Vid aktiv näringsverksamhet betalar du egenavgifter på 30,71 procent.
Vid passiv näringsverksamhet betalar du istället en särskild löneskatt på 24,26 procent. Avgifterna är alltså något lägre vid passiv näringsverksamhet men inkomsten är i det fallet varken pensions- eller sjukpenninggrundande. Kontakta Skatteverket för att ta reda på vad som gäller för dig.