• perkke

Ska jag väcka bebisen på dagen så han e trött på kvällen?

Vår lille Vincent sover hela dagarna och efter 9 på kvällen blir han sur och bara skriker.. Ammar så blir han lite lugn, men sedan början han skrika mitt i amningen..

BM sa att bebisar ska sova så länge de vill...

Men han kanske e tröttare på kvällen om man väcker honom på dagen?!

Någon som haft samma problem?

• Svar på tråden Ska jag väcka bebisen på dagen så han e trött på kvällen?
  • hewa

Hur gammal är han?

Mina har jag nog aldrig väckt på dagen innan de blev runt 8-10 månader, och då bara om deras middagsvila blivit försenad och de riskerade sova fortfarande vid 17-17.30 tiden. Svårt att få en lagom trött bebis vid nattning två timmar senare!

Min son hade tydliga gnällperioder på kvällarna, bära bära bära var det enda som hjälpte. I famnen var han lugn och kunde till och med sova, detta var när han var runt 2-4 månader och det ändrade sig efter hand av sig självt. Maken tog de passen så fick jag sova, gick och lade mig runt halv tio och maken fick bära fram till 23.30-24 då han ville ha mat igen.

Min erfarenhet är också att det kan vara oerhört svårt att skilja en bebis som är pigg och arg för att "tvingas" sova från en bebis som är övertrött och inte kan slappna av tillräckligt för att somna.

• blonde redhead

Nej ni ska inte väcka honom. Det låter helt normalt.

Det kan ta några månader innan bebisar hittar vår dygnsrytm, vi får helt enkelt förlja dom i början (sova när dom sover osv)

Att dom är gnälliga och skrikiga på kvällen är också normalt. Så vänta innan ni börjar mixtra me hans sömn, jag gissar att det bara blir värre om ni försöker styra det.

• Cia o krabaten

Nej, de styr själva när de behöver sova.
    Oftast är de gnälliga på kvällen för de ska ladda upp med mat inför natten och även är trötta.

• Antonsmamma07

Nej de tycker jag inte du ska göra. Går inte att styra en bebis som är så liten. vill den sova så ska den sova. De är nog tyvär bara att gilla läget och hoppas de blir bättre snart

• UnderbaraSöner

nej nej nej..väck inte..däremot tycker jag du ska "störa" lite..tex låt han sova i vagn(ofta sover de ngt kortare), försök inte att vara tyst för att lillen sover.. jag har väckt i olika perioder pga olika orsaker sen de var kring 6 mån och även idag när barnen snart är 20 mån leder väckning enbart till gnälliga barn.

• lövet2
    Väck aldrig den baby som sover! (gammalt föräldraordspråk )

Att mixtra med en liten babys sömn är att tigga om problem! Din baby kanske fortfarande har en lite avig dygnsrytm och är piggare på kvällen/natten än på dagen. Det där rättar till sig efter några veckor ...
  • blipblop

Jag brukar faktiskt väcka vår kille när han sover för länge på dagen. Han är 6 veckor. Det är så att han kan sova upp tll fem timmar i sträck och han behöver äta, annars blir han överhungrig och väldigt gnällig.

Vi har mått hemskt dåligt här pga vår sömnbrist och jag tycker det är först nu när vi hittat rutiner när vi ser till att han sover på dagen men inte efter femtiden. Då sover han bra på natten och gnäller nästan inte alls. Tidigare var han väldigt gnällig, nu är han piggare och gladare och går bättre upp i vikt.

• perkke

ok tack för svaren!han verkar mest övertrött!

• hewa

Såg att du fått samma fråga om ålder redan.

En 4-veckors skulle jag inte börja mecka med, låt honom sova på dagarna och vara vaken när han vaknar själv. Det där brukar stabilisera sig i sinom tid, när de börjar få lite mer vakentid och känsla för dag/natt. Känns det som han är mer vaken nattetid än dagtid kan man ju hjälpa honom på traven genom att ha så nedsläckt, tyst och lugnt det går på natten och mera ljus och liv på dagen. För att tydligt signalera att det är skillnad på natt och dag.

• supergrl

jag märkte snarare att de dagar han sov bra så sov han bättre på natten. om sömnen blivit störd på dagen så blir natten jobbig för oss.

max är 5 månader snart och sover gott både på dagar och nätter.

har också hört att man inte ska väcka osv...

• blipblop

Det här med att vara vaken när barnet är vaken och sova när barnet sover, hur gör ni när en pesonmåste gå till jobbet? Min man går upp klockan sex och om jag och sonen är vakna på natten så sover inte han. Då mår hela familjen dåligt.

För oss visade det sig att sonen blev övertrött och mycket gnällig om han fick sköta sina sovvanor själv.

Hon på BVC sa till mig att styra upp själv och det är det bästa råd jag fått.

• Jaramla

man får väl prova sig fram lite... hos oss är det så att ju mer liten (11v) sover på dagen desto mer sover han också på natten! märkligt nog, men jag stör honom därför aldrig

• perkke

alltså vincent sover bra på natten när vu väl lagt oss, men på kväallarna blir han sur. han kan inte sova ensam heller, så antar det enda valet för mig är att lägga mig om jag vill att han ska somna. annars e de bara att ha en gnällig bebbe när man tex vill se på film en helg =)

• pompes pappa

Hej!
    Jag tror att en bebis som som är ca 2 månader orkar knappast vara vaken längre än 2 timmar i sträck, så när du märker att din baby varit vaken i mer än 1 1/2 timme och börjar bli lite gnällig, så skulle jag ge dig rådet att ge bebisen en liten insomningsslurk(bröstet/ersättning) och sedan lägga bebisen i vagnen och försöka få hon eller han att sova en stund, helst mer än en timme, eftersom att de mår bättre av längre sovpass, än av att sova ca 20 minuter i stöten osv.

Detta har funkat på båda mina barn iallafal.

Svar på tråden Ska jag väcka bebisen på dagen så han e trött på kvällen?