• leijha

Uppkörning-supernervös!

Jag ska snart köra upp med vv:s bil,eftersom jag kör upp som privatist. Men har aldrig kört en volvo v50 förut,bara en volvo 945 från -94. Får man provköra bilen innan man kör upp?

Ngn som kört upp i Umeå förresten? Är jättenervös. Känns som att jag kommer att kugga på allt.

Ngn som kuggat på ecodriving?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-17 19:22
    Jag har fått mitt efterlängtade körkort!!

• Svar på tråden Uppkörning-supernervös!
  • Tecken

Det kommer nog att gå jättebra, om du tar några djupa andetag innan. Om du säger till uppkörnings-människan att du är ovan vid bilen, så är han/hon nog förstående.

Jag tog körkort förra året, och då kollade de inte på ecodriving. Eller iaf så sade de ingenting om det. Klarade första uppkörningen, i Sthlm

Stort lycka till!

• Dripknot

TS

Nu när du vet att du kommer köra upp i en V50 så rekommenderar jag dig att du är till din lokala Volvo-handlare och provsitter en sådan. Titta under huven, ta med dig digitalkameran och fota den under huven, och inuti på instrumentpanelen. Öva dig på yttre säkerhetskontroll, även inre. Men mest sannolikt kommer du få göra en yttre säkerhetskontroll. Titta under huven. Lär dig vart all påfyllnadskärl sitter. Provsitt den. Lär dig vart reglagen för strålkastare, vindtorkare, blinkers och spolarvätska sitter. Provdra i handbromsen. Känn på växelspaken. Provkoppla- och växla.

Du kommer fixa det! Kom ihåg att JA, man kan kugga på Eco Driving. Du kan även bli kuggad på att vara alltför nervös så ditt körsätt påverkad negativt i stressiga situationer. Är du för nervös och stressad blir du därmed en impulsiv förare som inte längre planerar sin körning. Planera din körning. Kommer du t ex till en korsning och Vägverkskontrollanten inte anger vilket håll du ska svänga åt så ska du alltid rakt fram. Är du osäker på vilket körfält du ska ligga i så välj det högra. Kör alltid på så hög växel som möjligt. Motorn ska inte låta ansträngd.

Stort lycka till!!!!

• Dripknot

Jag kuggade min första uppkörning på eco driving eftersom den hör till grundinlärningen. Sen kuggade jag även på att jag inte klarade av att hålla hastighetsgränserna. Så att ligga strax under gränserna hela tiden rekommenderar jag.

• Dripknot

Oj ska tillägga att jag klarade mitt körkort med beröm godkänt den 7/8-2007! *glaaaad*

• Tecken

Dripknot: Jag vet vad ecodriving är för någonting, körde efter det i trafikskolan samt pratade om det med uppkörnings-människan. Det jag menade vad att han inte sade någonting om det. Men iofs så stängde jag av öronen efter "Grattis till körkortet!"

• leijha

Tack för tipsen! Det blir till att åka till en bilhandlare och kolla in vart allt sitter.

Och grattis Dripknot till ditt körkort!

• leijha

Så man kan bli kuggad för att man inte hoppar över växlar?

• Dripknot

leijha:

Nej det är nog inte så att de kuggar dig för att du hoppar t ex till 5:ans växel direkt från 3:ans när du exempelvis accelererat upp till marschfart på motorvägen. De allra flesta Vägverkskontrollanter ser till helheten. Misstag kan alla göra i trafiken, oavsett man har körkort eller inte. Sen det som väger tyngst i det hela är om du blir medveten om att du gjort/gör fel och rättar till det snabbt. Om du däremot gör fel gång på gång och dessutom samma fel hela tiden så kan det vara en brist i grundinlärningen. Upprepade fel av samma art kan leda till underkänt förarprov. Tål att tänkas på!

• leijha

Okej..ja vi får väl se hur det går för mig då..

Svar på tråden Uppkörning-supernervös!