Vad är det för kryp?
Ett skalbaggeliknande kryp, typ 2-3 mm stort med två "klor". Klorna är lite större än kroppen. Färgen svart men ändå lite brunröd.
Vad är det för något?
Blä känns som jag har hundra st på kroppen nu :|
Ett skalbaggeliknande kryp, typ 2-3 mm stort med två "klor". Klorna är lite större än kroppen. Färgen svart men ändå lite brunröd.
Vad är det för något?
Blä känns som jag har hundra st på kroppen nu :|
bokskorpioner har vi ibland på väggen, i gamla dokument. De kan sitta mellan böcker och under madrassen i ens säng.
knorpan
haha blev mer rädd för den bilden än djuret här.
Svårt att säga för den är så liten. Men något liknande ja.
Mjällbaggar?
Då är det nog en liten bokskorpion, ingen insekt (alltså inte skalbagge), inget skadedjur och helt ofarlig.
www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/klokrypare.4.18fc9baff6275048180001574.html
Jaha nu har den trillat ner :|
Självklart bland skorna.
Ska försöka hitta den och ta en bild
hmmm låter som nå jag hittade en gång.... typ en liten skorpion?
Southern Belle skrev 2008-04-06 22:13:29 följande:
det lät inte najs :P
Bästa jag skrev 2008-04-06 22:13:39 följande:
Haha, jag är också lätt anti småkryp. Ryser om jag ser tvestjärtar, silverfiskar, fästingar, osv men just lilla bokis är bara så cool och söt och ofarlig med sina ilska klor, så jag har aldrig känt mig äcklad av dem. Har sett tre stycka i vårt hus, så det är ingen invasion. Och som sagt, inte farliga, inga skadedjur, och inte en skorpion i den bemärkelsen att de är giftiga, stora krälande djur som nyps
den där bilden var bättre, nästan exakt så såg den ut.
Fan det kryper i kroppen!
Hittade inte den. Men är ganska säker på att det är en sån bokskorpion.
Tack för hjälpen, guys
Nona75
Ja döcoola är dom men...Den ser ut lite som en vanlig miniskalbagge på anabola!
Ja det låter som en bokskorpion. De är ganska söta, faktiskt. Dessutom är den ett nyttodjur. Den äter upp andra smådjur som hänger inomhus - exempelvis hoppstjärtar. Döp den, så har du fått ett nytt husdjur
Men alltså, dom knips inte då?
nej de är nog mer rädda för att DU ska knipsa dem
haha jag vågar mig inte nära de där klorna så