• leeena

Hur skulle du hantera detta ??

tänk dig följande situation.
    eran tonåring duschar ofta och länge,så länge att hon vid upprepeade tillfällen duschat slut på allt varmvatten.Inget vatten till disk eller till resten av familjen som oxå tänkt duscha.Ni har pratat med henne om detta men hennes beteende förändras inte.Vad gör du ?
    Min sambos 16åring duschar slut på allt vatten senast i går kväll,händer alltför ofta enligt mej.Sambon har "sagt till" men utan resultat.Nu tycker han att det inte finns mer han kan göra då hon inte lyssnar när han säger ifrån.

• Svar på tråden Hur skulle du hantera detta ??
  • varfördåför

ni kan inte skruva ner varmvattnet så attdet finns mindre, tills hon har lärtsig (vet ju inet vad ni har för uppvärmning)  min pappa äldade bara tills vattnet var ca 80grader o då räckte det maxx tio minuter om ens det sedan blev det kallt osså ääldade han mer efter jag hade duschat för att ha till disk och tvätt, men det kanke är svårt om man har tex direktel

När får vi en Gloria?
  • Snorkis

Min son är likadan, efter 10 minuter stänger vi av varmvattnet... fungerar superbra!

Han får naturligtvis en varning varje gång innan han ställer sig i duschen, att han får 10 minuter på sig..

Visst, det blir skrik och bråk, men fördelen är att vi andra får varmvatten kvar!

• leeena

Nej det går tydligen inte att göra,har direktel ...:( Föreslog att han skulle stänga av varmvattnet när hon duschat klart men det går tydligen inte heller att göra "bara sådär"...Fast enligt honom så går det ju inte att göra något alls,bara säga till och lyssnar hon inte så får hon hållas....Trött på att duscha kallt!!

• Snorkis

Ni får väl slita ut henne då... herregud, visa vem som bestämmer, ni ska ju alla få varmvatten!

• leeena
    Snorkis skrev 2008-04-07 15:22:37 följande:
    Min son är likadan, efter 10 minuter stänger vi av varmvattnet... fungerar superbra!Han får naturligtvis en varning varje gång innan han ställer sig i duschen, att han får 10 minuter på sig..Visst, det blir skrik och bråk, men fördelen är att vi andra får varmvatten kvar!
    jaa men sambon vill inte göra det...han låter henne hellre hållas och slipper skrik o bråk..Så då får vi andra inte duscha istället.
  • varfördåför

kan ni inte ha olika dusch dagar om ni inte moste duscha varjedag allihop) eller att hon duschar på kvällen o ni andra på morgonen eller så?

När får vi en Gloria?
  • leeena
    Snorkis skrev 2008-04-07 15:22:37 följande:
    Min son är likadan, efter 10 minuter stänger vi av varmvattnet... fungerar superbra!Han får naturligtvis en varning varje gång innan han ställer sig i duschen, att han får 10 minuter på sig..Visst, det blir skrik och bråk, men fördelen är att vi andra får varmvatten kvar!
    Tack!!! Hade jag gjort ifall det var mitt barn.Tänker inte göra det med hans barn men tycker att HAN borde göra det...tycker att det blir så fel att han säger en sak -du FÅR inte duscha så länge- och hon ändå kommer undan med det beteendet..Tycker även att en 16åring borde lära sig att ta hänsyn till andra och därmed själv inse att man inte kan göra så...
  • leeena
    xylifon skrev 2008-04-07 15:27:01 följande:
    kan ni inte ha olika dusch dagar om ni inte moste duscha varjedag allihop) eller att hon duschar på kvällen o ni andra på morgonen eller så?
    Fast vi är en stor familj och varför har HON rätt att duscha slut på allt vatten och vi andra ska tänka oss för? Eller ska vi alla tömma en varmvatten tank till varje dusch ? Då skulle vi duscha typ var 3:e dag eller nåt...Dessutom har vi småbarn och svårt att planera NÄR man ska duscha..Tycker hennes beteende är fel.
  • varfördåför

klart attd et är, men jag försökte ge lite råd, detta rör sig ju inte om rästen av erat liv ändå, antligen kommer hon j ckså att inse att det finns andra i familjen eller så kommer hon att flytta hemifrån (vilket som nu kommer att inträffa först) självklart är det jobbigt nu, men det kommer tat bli en ändrig på något vis!

När får vi en Gloria?
  • leeena
    xylifon skrev 2008-04-07 15:33:52 följande:
    klart attd et är, men jag försökte ge lite råd, detta rör sig ju inte om rästen av erat liv ändå, antligen kommer hon j ckså att inse att det finns andra i familjen eller så kommer hon att flytta hemifrån (vilket som nu kommer att inträffa först) självklart är det jobbigt nu, men det kommer tat bli en ändrig på något vis!
    menade inte att på något sätt nedvärdera dina råd..:(...Försökte bara säga att problemet för mej ligger väl inte bara i att jag inte får duscha utan mer vad man gör när ens tonåring inte lyssnar...
Svar på tråden Hur skulle du hantera detta ??