• Norrland82

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.

• Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
  • Curlie

Jag vill inte bli dödad, slaktad och uppäten, oavsett hur bra mitt liv har varit.

• puss

Tar men del av vinsten accepterar man ju processen.

Det går väl inte att bortse helt ifrån.

• ModestyB
    Velouria skrev 2013-11-12 18:15:29 följande:
    Hahah, dina vänner vill inte att vi köttätare ska hyckla och att vi därför ska börja kalla oss köttätare för djurplågare, eftersom dina vänner ser köttätare som djurplågare. Så då kände jag att åtminstone jag skulle göra det, för i era ögon så är vi djurplågare enbart för att vi äter kött.

Och så kommer du med ett sarkastiskt inlägg

Lite som "you're damned if you do and you're damned if you don't" 
    Vad menar du? Att helt enket inte bry sig är ju en utmärkt försvarsmekanism, finns liksom inte så mycket att tillägga då.
  • EnAnonumius

"In the strict scientific sense, Doctor, we all feed on death. Even vegetarians."
    -Spock (TOS 2x07)

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • amia01
    saltgurka skrev 2013-11-11 12:59:09 följande:
    Djurtransporter, djurhållning och inte minst slakten i sig. Tror du djuren får röra sig fritt medan de växer upp till köttet du vill ha?

Jag säger som den du citerade, man får gärna äta hur mycket kött man vill och det tänker inte jag klaga på, MEN STÅ FÖR DET NI GÖR och sluta hyckla så förbannat!

Det beror ju på vilken definition man har förstås. Du kanske anser att endast skinnflådda levande djur ska klassas som djurplågeri.

Klart det finns djur som har det så "bra" (att födas upp som produkter, leva sitt liv inträngda i pyttesmå områden tills de blivit feta nog att slaktas... verkligen ett underbart liv som fler djur säkert vill uppleva), men det finns minst lika många som behandlas som skit. Och folk bryr sig mer om vad det står på prislappen än hur bra djuret som bidragit med köttet haft det.

Alla vet det innerst inne, men för att döva samvetet intalar man sig massa skit. Är slakt och produktionsuppfödning överhuvudtaget humant, till exempel?

Ja, jag äter kött.
    Nej, jag bidrar inte till något djurplågeri.

Det kött jag äter kommer från djur jag slaktat själv eller skjutit i skogen. Dom lever fritt tillsammans med sina avkommor, bra tillgång till foder och på stora ytor utomhus. När det är dags för slakt görs den utan stress och dom hinner inte förstå att dom ska dödas innan dom är bedövade.

För er som inte har den möjligheten finns mycket bra kött att köpa, vilt eller svenskt naturbeteskött. Slakten av tamboskap är inte alltid stressfri, men det är ingen direkt plågsam miljö för djuren, och i tid handlar det om några få timmar av deras liv.

Rovdjuren står för ett mycket större djurplågeri. Deras jakt orsakar ett enormt lidande för bytesdjuren, värre än någon form av "industriell uppfödning" någonsin kan göra. Den producent som vill ha ekonomi i sin uppfödning måste ha djur som mår bra. Sjuka eller stressade djur växer inte, blir lätt sjuka och ger ett kött som inte går att äta.

Så kort sagt - den som vill ha rovdjur borde kunna äta kött oavsett ursprung, utan dåligt samvete...
  • maritbinge

Nej, man är nog inte per automatik en djurplågare om man äter kött. Men om man köper sitt kött från affären och inte är helt säker på vilken gård det kommer ifrån (och hur läget står till på den gården) så stödjer man högst antagligen djurplågeri rent ekonomiskt. Sedan beror det kanske på hur man definierar djurplågeri, i allmänhet verkar det som att man har överseende med ganska mycket när det gäller djur som ska bli kött, jämfört med djur som är husdjur. 

• Velouria
    ModestyB skrev 2013-11-12 22:10:38 följande:
    Vad menar du? Att helt enket inte bry sig är ju en utmärkt försvarsmekanism, finns liksom inte så mycket att tillägga då.

Vad är oklart? Så jag ska kunna förklara.
    Mother cake
  • EnAnonumius
    amia01 skrev 2013-11-12 22:30:23 följande:
    Ja, jag äter kött.
    Nej, jag bidrar inte till något djurplågeri.

Det kött jag äter kommer från djur jag slaktat själv eller skjutit i skogen. Dom lever fritt tillsammans med sina avkommor, bra tillgång till foder och på stora ytor utomhus. När det är dags för slakt görs den utan stress och dom hinner inte förstå att dom ska dödas innan dom är bedövade.

För er som inte har den möjligheten finns mycket bra kött att köpa, vilt eller svenskt naturbeteskött. Slakten av tamboskap är inte alltid stressfri, men det är ingen direkt plågsam miljö för djuren, och i tid handlar det om några få timmar av deras liv.

Rovdjuren står för ett mycket större djurplågeri. Deras jakt orsakar ett enormt lidande för bytesdjuren, värre än någon form av "industriell uppfödning" någonsin kan göra. Den producent som vill ha ekonomi i sin uppfödning måste ha djur som mår bra. Sjuka eller stressade djur växer inte, blir lätt sjuka och ger ett kött som inte går att äta.

Så kort sagt - den som vill ha rovdjur borde kunna äta kött oavsett ursprung, utan dåligt samvete...
    På vilket sätt är DIN jakt mindre djurplågeri än vargens jakt?
    Är det för att du sitter stilla och väntar i buskarna med din "studsare"? 
    På vilket sätt är det mindre djurplågeri när ett jaktlag drar ut med sina jägare och drevfolk? Drevfolk vars uppgift är att stöta fram viltet till jägaren?

Djur i sig har inte den abstrakta förmågan att förstå vad ett djurplågeri är för något. Bara för att det är stressande för ett bytesdjur att bli jagad, då dennes överlevnadsinstinkter kickar in, så betyder det inte att det är ett djurplågeri i sig som begås för den saken skull.

Där med är det INTE sagt att djurplågeri förekommer, dock är det människan som har satt dessa gränser för vad ett djur djurplågeri skall räknas som.  Jag anser att det är långt mycket värre djurplågeri att använda djur i djurförsök för medicinsk forskning och annan forskning än att ett vilt rovdjur jagar sitt bytesdjur.
    Och jag kan rent ut sagt säga att det värsta djurplågarna och skadedjuren som finns på denna planet är faktiskt människan självt i synnerhet vi som lever i s.k "högre utvecklade kulturer", då vi slutade att leva i samklang med naturen. 

• tikki masala

Ha ha, min man har kämpat med den här frågan om att han jagar vilt för att äta. Arbetskamrater till honom som verkligen inte kan fatta att han jagar för köttets skull. Vilken djurplågare alltså!  Men så frågade han till slut äter ni kött. svaret blev ju ja. Snacka inte om att jag är djurplågere då.

• EnAnonumius
    tikki masala skrev 2013-11-13 17:54:21 följande:
    Ha ha, min man har kämpat med den här frågan om att han jagar vilt för att äta. Arbetskamrater till honom som verkligen inte kan fatta att han jagar för köttets skull. Vilken djurplågare alltså!  Men så frågade han till slut äter ni kött. svaret blev ju ja. Snacka inte om att jag är djurplågere då.
    Jag anser att det är sunt sätt. Att själv jaga köttet för att just äta.

Min önskan här i livet är att det skulle vara krav på att man hade kvar detta med att man är "jägare/samlare" trots all denna hög teknologi vi har och inga djur alls i fångenskap för "maten skull".  Men men det får nog vara en önskedröm atyt ha det parallellet med varandra.
Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?