• Norrland82

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.

• Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
  • amia01
    EnAnonumius skrev 2013-11-13 17:11:21 följande:
    På vilket sätt är DIN jakt mindre djurplågeri än vargens jakt?
    Är det för att du sitter stilla och väntar i buskarna med din "studsare"? 
    På vilket sätt är det mindre djurplågeri när ett jaktlag drar ut med sina jägare och drevfolk? Drevfolk vars uppgift är att stöta fram viltet till jägaren?

Djur i sig har inte den abstrakta förmågan att förstå vad ett djurplågeri är för något. Bara för att det är stressande för ett bytesdjur att bli jagad, då dennes överlevnadsinstinkter kickar in, så betyder det inte att det är ett djurplågeri i sig som begås för den saken skull.

Där med är det INTE sagt att djurplågeri förekommer, dock är det människan som har satt dessa gränser för vad ett djur djurplågeri skall räknas som.  Jag anser att det är långt mycket värre djurplågeri att använda djur i djurförsök för medicinsk forskning och annan forskning än att ett vilt rovdjur jagar sitt bytesdjur.
    Och jag kan rent ut sagt säga att det värsta djurplågarna och skadedjuren som finns på denna planet är faktiskt människan självt i synnerhet vi som lever i s.k "högre utvecklade kulturer", då vi slutade att leva i samklang med naturen. 

Vargen dödar långt fler bytesdjur än den äter upp. Jag är noga med att ta till vara på allt jag kan, och det jag inte kan äta lämnar jag i skogen till asätarna.

Vargens jakt är ofta långdragen och stressande, och resulterar ofta i att lemlästade och skadade djur går en långdragen och plågsam död till mötes. Jag skjuter ostressade djur, döden är ögonblickligt, och i de fåtal fall när ett djur skadas så spåras det upp och avlivas inom några timmar. Drevjakt är inte mer stressande än orienteringstävlingar, bärplockare eller skogsarbetare. Djuren går helt enkelt undan för drevet, vilket de även gör för andra störningar i skogen.

Vargen skiljer inte på bytesdjuren, ungar riskerar att lämnas föräldralösa allt för tidigt. Jägare skjuter inte hondjur före ungar som inte klarar sig själva.

Om inte vargens jakt är djurplågeri, förstår jag inte hur man kan kalla svensk köttproduktion för djurplågeri?  Bonden är beroende av levande, friska och nöjda djur för att överleva ekonomiskt.
  • amia01
    EnAnonumius skrev 2013-11-13 18:05:02 följande:
    Jag anser att det är sunt sätt. Att själv jaga köttet för att just äta.

Min önskan här i livet är att det skulle vara krav på att man hade kvar detta med att man är "jägare/samlare" trots all denna hög teknologi vi har och inga djur alls i fångenskap för "maten skull".  Men men det får nog vara en önskedröm atyt ha det parallellet med varandra.
    Kanske en önskedröm, men handlar ju bara om att vi konsumenter väljer rätt när vi handlar. Det finns gott om frigående djur i svenskt lantbruk, som lever utan stress, antibiotika eller hormoner för att växa. Men köper man billiga produkter med tveksamt ursprung, så kan man vara säker på att det inte är från den typen av produktion.
  • Bus i mitt hus

Lite OT men I en annan tråd så var en kvinna en mördare för hon hade fiske som hobby. Så då borde man vara djurplågare om man käkar kött :-P

• tikki masala
    amia01 skrev 2013-11-14 08:53:34 följande:
    Kanske en önskedröm, men handlar ju bara om att vi konsumenter väljer rätt när vi handlar. Det finns gott om frigående djur i svenskt lantbruk, som lever utan stress, antibiotika eller hormoner för att växa. Men köper man billiga produkter med tveksamt ursprung, så kan man vara säker på att det inte är från den typen av produktion.
  • EnAnonumius
    amia01 skrev 2013-11-14 08:53:34 följande:
    Hur får du det att rimma i hop med  min önskedröm jägare/samlar samhälle som skall vara parallellt med vårt nuvarande högteknologiska leverne? 
    Du förstår jägare/samlare hade inga djur i fångenskap alls, och de odlade inte heller. 
    Det är just därför man kallade det för just "jägare-/samlarsamhälle".

Så nej det handlar "inte bara om" att handla rätt och välja det alternativ du skriver, för då är du tillbaka där igen med att man har just domesticerade djur för maten skull. Även om det handlar om att djuren strövar fritt, slipper antibiotika etc. Stress får dessa djur också, som är frigående, slipper antibiotika etc, de transporteras faktiskt till närmsta slakteri. Transporter för ett djur innebär en viss stort stressmoment det med.  En stress som inte är samma som den naturliga stressen som bytesdjur är skapade för; "Hinna undan rovdjuret som jagar".  Så även om dessa s.k "frigående" djur som växer upp i stressfri och antibiotika fri miljö är ändå inte helt jämförbart med att man får pallra sig ut i skogen och jaga djuret själv och man kan ha otur att byte smiter undan så man får gå hem äta vegetabilier en dag till.

Dock så kan jag sträcka mig så långt att det är ju lite vettigare med frigående djur som slipper antibiotika. Men ändå inte alls i närheten ändå med jaga djuret själv på "old fashion way", vilket blir 100% naturligt. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Zoja

Måste säga att jag tycker att det är lite hyckleri över att äta kött och vara en djurvän, jaha, du hjälper de djuren som är sötast och dom finns i hemmen, men de andra djuren då? Kor? Grisar? Nej då är det inte lika intressant längre.

Att man skulle vara djurplågare för att man äter kött går att diskutera, i många fall har djuren det inte bra när de föds upp och innan de slaktas, och ja köper man det köttet kan man nog få stämpeln som indirekt djurplågare. Är man jägare skulle jag inte benämna det som djurplågeri, då har djuren fått leva ett liv som de ska leva det och dör, förhoppningsvis, direkt. Jag tycker dock inte att det är moraliskt rätt, men det är en annan sak.

• ica
    Zoja skrev 2013-11-14 19:09:19 följande:
    Måste säga att jag tycker att det är lite hyckleri över att äta kött och vara en djurvän, jaha, du hjälper de djuren som är sötast och dom finns i hemmen, men de andra djuren då? Kor? Grisar? Nej då är det inte lika intressant längre.

Att man skulle vara djurplågare för att man äter kött går att diskutera, i många fall har djuren det inte bra när de föds upp och innan de slaktas, och ja köper man det köttet kan man nog få stämpeln som indirekt djurplågare. Är man jägare skulle jag inte benämna det som djurplågeri, då har djuren fått leva ett liv som de ska leva det och dör, förhoppningsvis, direkt. Jag tycker dock inte att det är moraliskt rätt, men det är en annan sak.
    Och använder man plast och övriga icke miljövänliga produkter är man väl med ditt resonemang också djurplågare!
  • Zoja
    ica skrev 2013-11-17 10:08:00 följande:
    Och använder man plast och övriga icke miljövänliga produkter är man väl med ditt resonemang också djurplågare!
    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, utveckla gärna.
  • Mamori

Jag köper alltid ekologiskt kött om jag kan och det finns men annars äter jag vanligt kött, försöker undvika att äta däggdjur ofta iaf. Är allergisk mot så gott som alla produkter som "ersätter" kött, typ quorn, soja etc så jag har liksom inget val. Men hoppas på att man kommer kunna odla kött i laboratorier snart så slipper man ha dåligt samvete för att äta det

• Orchid

Det är socialt acceptabelt i vår kultur att äta, utnyttja och förslava andra varelser för våra dekadenta syftens skull. Detta gör inte akten mer korrekt eller human. Däremot har jag förståelse för att det är svårt att ta sig ur det tänker.

Det finns inget humant mord. Go vegan :)

Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?