• höst2008

Högt järnvärde

När jag var på inskrivingen så fick jag veta att jag hade jätte högt järnvärde. Min BM sa då, att det senaste hon hört (utav andra blivande mammor, som läst på internet) var att ju högre järnvärde desto större risk att drabbas av blodpropp. Tycker att det var lite trögt utav henne att säga något sånt innan hon kollat upp med någon läkare, eller liknade men men... Är det någon annan som hört detta?

• Svar på tråden Högt järnvärde
  • figo82

Ska på UL 30/4...så det närmar sig. Jag har precis gått in i vecka 15. Känns så skönt. Fick ett missfall i november och det har gjort mig lite nojig, men nu vågar man börja tro att det ska gå vägen denna gång.

Du ska se att det inte är någon fara, i boken man får från MVC så står det ju också att det är vanligt att blodvärdet sjunker i mitten av graviditeten.

• höst2008
    figo82 skrev 2008-04-07 19:45:44 följande:
    Ska på UL 30/4...så det närmar sig. Jag har precis gått in i vecka 15. Känns så skönt. Fick ett missfall i november och det har gjort mig lite nojig, men nu vågar man börja tro att det ska gå vägen denna gång.Du ska se att det inte är någon fara, i boken man får från MVC så står det ju också att det är vanligt att blodvärdet sjunker i mitten av graviditeten.
    Jag hade också missfall i november förra året. Är grymt nojig och tror att allt ska gå åt skogen ungerfär varannan dag. Jag fick göra ett VUL när jag var i v 8 och det hjälpte mig att våga tro att det ska gå vägen denna gång. Men så fort mitt illamående försvann så började jag oroa mig igen. tänker positiv och länktar som en galnig till UL.
  • figo82

Jag förstår dig, ibland blir man galen på sig själv. Jag har varit så rädd för att berätta för någon eftersom jag då trott att det skulle innebära otur, men nu är det lite svårt att dölja magen.

Men jag försöker lugna mig genom att tänka på att det faktiskt är väldigt liten risk för att något ska hända nu när man kommit så långt.

• höst2008

Liten Karin skrev 2008-04-07 19:54:59 följande:

Vet du varför du har så högt järnvärde?
    Ingen aning, jag äter inte järn i tablettform så det måste väl bero på kosten.
  • höst2008
    figo82 skrev 2008-04-07 19:54:46 följande:
    Jag förstår dig, ibland blir man galen på sig själv. Jag har varit så rädd för att berätta för någon eftersom jag då trott att det skulle innebära otur, men nu är det lite svårt att dölja magen.Men jag försöker lugna mig genom att tänka på att det faktiskt är väldigt liten risk för att något ska hända nu när man kommit så långt.
    I bland hade det vair bra om man kunde stänga av hjärna så man slapp tänka. Det är bara att tro och hoppas att det kommer gå hela vägen den här gången.
  • Baby D

Du kanske dricker för dåligt. Ett högt Hb kan vara ett "uttorkningsvärde". Hade själv vid ett tillfälle 168 när jag haft maginfluensa.
    150 är inte så jätte högt. Hade vid inskrivningen 142 (v11). Låg nu på 116 (v 24).

• höst2008

Baby D skrev 2008-04-07 20:13:37 följande:

Du kanske dricker för dåligt. Ett högt Hb kan vara ett "uttorkningsvärde". Hade själv vid ett tillfälle 168 när jag haft maginfluensa.150 är inte så jätte högt. Hade vid inskrivningen 142 (v11). Låg nu på 116 (v 24).
    Ja, det kan vara en orsak för jag slarvar vissa dagar med att dricka vatten.
  • FruP

Det kan vara en risk med för högt hb. Läs här (länk nedan), men det är en marginell risk och oftast inget man behöver oroa sig för. kanske mer att du inte ska ta extra jarn "bara för att från en viss v" utan bara om dina värden blir så låga att det blir relevant. Jag hade högt hb vid inskrivning (147) och har hittills inte behövt ta några järntabletter (v 28+1)

www.niomanader.se/content.asp

• Liten Karin

Anledningen till att jag frågar är jag har en genförändring (en enkel genmutation) som heter Hemokromatos. Det innebär att min kropp lagrar mer järn än den ska. Detta upptäcktes då jag lämnade blod första gången och läkaren var väldigt noga med att poängtera att det absolut INTE är något farligt! Det bästa sättet att hålla järnnivån i schack är just att regelbundet lämna blod. (Jag äter då inga järntabletter efteråt vilket man i vanliga fall rekommenderas göra.) Jag ska också undvika en alltför järnrik kost men jag får äta allt men ska kanske inte frossa i lever och jordgubbar...

Vet inte om detta hjälper dig så mycket och jag säger absolut inte att du har samma sak som jag men du kan kanske be att de testar ditt blod för det nästa gång du lämnar blodprov.

Kan tillägga att jag är gravid nu och när jag berättade detta för min bm visste hon inte vad jag pratade om. Efter ett tag kom hon ihåg att hon haft en patient för många många år sedan med "något liknande" så det är nog inte särskilt vanligt.

Oroa dig inte, det kommer gå jättebra!

• höst2008

Tidigare så har jag allid haft ett lågt järnvärde vilket har lett till att jag blivit yr och svimmat mer än en gång.det är väl för ungefär 1½ år sen som det blivit bra.
    Om mitt värde fortsätte vara högt/bra efter graviditeten så har bestämt mig för att börja lämna blod, för har man frikt blod med ett bra värde så kan man ju lika gärna dela med sig =)
    Det som känns tråkigast just nu är att min BM kläcker ur sig saker innan hon kollat upp vad som gäller. Känns ju lite fel att man ska behöva kolla runt på nätet för att få svar på frågan.

Svar på tråden Högt järnvärde