• mosterYster

Halloumitips

vad kan man göra med denna goda gnisselost mer än att grilla eller steka? Har köpt en jättebit och det börjar bli tjatigt att alltid äta den tillagad på samma sätt! Vet att man kan äta den rätt av ottillagad, men är det någon som sitter på ett recept skulle jag bli överlycklig!

• Svar på tråden Halloumitips
  • hustomte

Jag brukar äta den på ett sätt som jag verkligen ÄLSKAR!
    Grilla ute/grillpanna i skivor.
    Lägg på ett fat och ha på hackad färsk(!) chili.
    Lite olivolja på toppen och sedan är det klart.
    Kanske på en skiva grillat lantbröd?
    Visst, den tillagas fortfarande men på ett mumsigt sätt

• LAA

Stek upp halloumi i tärningar. Gör en god tomatsås. Släng i halloumibitarna tillsammans med en näve färsk spenat ner i såsen, dra några varv med svartpepparkvarnen och servera med nykokt pasta. Mums!

• LAA

Oops, det var otillagat du var ute efter. Jag tror det går att riva över diverse maträtter. Lite extra ost på toppen är aldrig fel.

• Lillajag1979

Jag brukar steka/grilla den. Och så ha tomatsallad till.
    Tomatsalladen gör jag så att jag skivar tomaterna och lägger ut dom i typ en pajform. Sen tar jag och blandar 1 dl olivolja och 1 dl vitvinsvinäger. Pressar i ca 2 vitlöksklyftor (man tar vitlök efter behag). Kryddar med salt och svartpeppar. Rör om och sen häller över dressingen över tomaterna och låt tomaterna dra i sig en stund. Hacka färsk basilika och strö över. Det är verkligen jättegott! :)

• LAA

Nä nu får jag ge mig, jag läser ju som en kratta. Förlåt... Jag borde inte sätta mig vid ett tangentbord utan att ha sovit minst 3 timmar natten innan.

• litenTua

Älskar Halloumi... Du kan tex steka i skivor, sen skära i mindre bitar som du blandar med valfripast, pesto, rödlök och soltorkade tomater - gott, snabbt och lätt. Ibland steker jag den som vanligt och lindar sedan in i skinka och lite olja alt. pesto på och in i ugnen i ca 5 min på hög värme (ca 200) Idag åt jag den i småbitar och blandade ner i köttfärssås. Gillar den mest när den är tillagad då jag tycker att smaken kommer fram bättre då..... Lycka till

• mosterYster

Åh vad härligt, tack för alla tips! Jag gillade alla recept jag läste, kommer att prova dem allihop! Nu ska jag bara skriva ut denna tråden så att inget glöms när jag ska laga halloumi nästa gång! Det där med skinka och pesto lät fantastiskt mumsigt, har du peston inuti skinkan eller lägger du peston utanpå?

• MRSVi

Det finns en kryddblandning som heter Jamaican Jerk Seasoning, om du kan hitta sån, krydda skivad halloumi med den o stek, lägg i wraps med coleslaw gjord av saften från en lime, majonnäs, rödlök, strimlad vitkål eller böngroddar, riven morot, tunt skivad selleri o hackad koriander.

Sallad med grillad halloumi, grillade persikohalvor, spenatblad, cashewnötter o chili-, lime- o honungsdressing.

Varm sallad med halloumi, potatis, champinjoner o paprika, släng in allt i ugnen med olivolja o vitlök, gör en dressing av hackad tomat, färsk citronsaft, hackad koriander, olivolja o ev lite hackad lök. Svarta oliver passar bra i också.

• MRSVi

Man kan göra plättar av riven halloumi, riven zucchini, gul lök o dill, men jag minns inte det receptet... det går säkert att experimentera sig fram.

• litenTua
    mosterYster skrev 2008-04-08 19:03:42 följande:
    Åh vad härligt, tack för alla tips! Jag gillade alla recept jag läste, kommer att prova dem allihop! Nu ska jag bara skriva ut denna tråden så att inget glöms när jag ska laga halloumi nästa gång! Det där med skinka och pesto lät fantastiskt mumsigt, har du peston inuti skinkan eller lägger du peston utanpå?
    Lägger den på osten innan den viras i skinka
  • mosterYster
    MRSVi skrev 2008-04-08 20:00:58 följande:
    Det finns en kryddblandning som heter Jamaican Jerk Seasoning, om du kan hitta sån, krydda skivad halloumi med den o stek, lägg i wraps med coleslaw gjord av saften från en lime, majonnäs, rödlök, strimlad vitkål eller böngroddar, riven morot, tunt skivad selleri o hackad koriander.Sallad med grillad halloumi, grillade persikohalvor, spenatblad, cashewnötter o chili-, lime- o honungsdressing.Varm sallad med halloumi, potatis, champinjoner o paprika, släng in allt i ugnen med olivolja o vitlök, gör en dressing av hackad tomat, färsk citronsaft, hackad koriander, olivolja o ev lite hackad lök. Svarta oliver passar bra i också.
    [/citat]Man kan göra plättar av riven halloumi, riven zucchini, gul lök o dill, men jag minns inte det receptet... det går säkert att experimentera sig fram.
    Åhhhhhh... Jag dör! Har redan ätit en halloumiportion idag, kanske kan vänta en timma och ta en till?
  • ThisIsMe

Stek eller grilla en skiva halloumi, en skiva äggplanta och hatten från en shitake-svamp. Lägg i hamburgebröd tillsammans med lök, färsk basilika och en god dressing.

• ThisIsMe
    ThisIsMe skrev 2008-04-08 22:23:56 följande:
    Stek eller grilla en skiva halloumi, en skiva äggplanta och hatten från en shitake-svamp. Lägg i hamburgebröd tillsammans med lök, färsk basilika och en god dressing.
    Och chilli såklart!!
  • mosterYster

ThisIsMe skrev 2008-04-08 22:23:56 följande:

[/citat]
    ThisIsMe skrev 2008-04-08 22:25:05 följande:
    [citat]
    Och chilli såklart!!
    Har bestämt mig för att vänta med att skriva ut tråden tills jag äter halloumi nästa gång. Den fylls ju på hela tiden! .-D Härligt!
Svar på tråden Halloumitips