• Isse72

Problem med mens efter skrapning?

Är det någon som har fått problem med mens efter skrapning? Och i så fall - hur lång tid tog det innan mens kom tillbaks? Hur lång tid tog det innan ni blev gravida igen?

Jag har ALLTID haft regelbunden mens. Har varit gravid 4 gånger. Min flicka föddes 0602. Därefter var jag gravid maj 07 som slutade i tidigt MF, sen blev jag gravid juli 07 som slutade i MF v 8, sen blev jag gravid dec 07 som slutade i MA v11. Har ALLTID haft ÄL och regelbunden mens.

Skrapades 19/1, sen har inte mensen kommit igång. Har ätit 2 Gestapuran-kurer för att få igång ägglossning, men ingenting. Är det någon annan som har samma erfarenhet? Har ni fått Gestapuran eller någon annan behandling? Tacksam för snabbt svar!!

• Svar på tråden Problem med mens efter skrapning?
  • Lilleskuttan

Jag har skrapats 4 ggr för mf/ma. Efter de 3 sista så har mensen strulat. Andra gången fick jag vänta 11 v på mensen och sen tog det ca 7 månader innan jag blev gravid igen.#:e skrapningen fick jag vänta 13 v på att få tillbaka mensen och då tog det nästan ett år att li gravid igen, med hjälp av pergotime. Sen sista gången fick jag äl 2 v efter och mens 3 v efter skrapnningen. har inte blivit gravid sen dess och det är nu 5 månader sen.Har nu prescis haft äl efter en omgång med puregonsprutor, så jag hoppas jag blir gravid nu.

• Magis2

Isse72 -
    Jag hade två MA ganska väldigt tätt under 2006, skrapades båda gångerna. Efter 2:a skrapningen dröjde det ca 3 månader innan jag fick igång cykeln igen. Tyvärr var mensblödningarna inte som innan. De var mycket mindre, och efterhand reducerades mensblödningarna endast till koagulerade spottings. Jag hade dock FRUKTANSVÄRT ont vid tid för mens. Min gynekolog trodde inte att jag hade ordentlig ÄL (vilket jag själv visste att jag hade) och föreskrev Pergotime, helt i onödan. Efter nästan ett helt år utan ordentliga mensblödningar fick jag äntligen diagnos av en annan läkare; Ashermans Syndrom, sammanväxningar i livmodern orsakade av skrapning. 3 månader senare opererades jag för det (hysteroskopi) och ytterligare 2 månader senare var jag gravid igen - det hade jag inte kunnat bli under hela tiden med sammanväxningar.

Med detta vill jag bara tipsa om att vara uppmärksam på om man inte får tillbaka normala mensblödningar ca 4-6 mån efter skrapning, då kan det handla om sammanväxningar i cervix/livmoder.

• Poppy Lee

Isse: Japp, har skrapats tre ggr pga missfall, första missfallet fick de skrapa två gånger pga infektion. Och efter det strulade mensen som 17. Till slut visade det sig att jag fått en cysta på äggstocken som hindrade mensen. Tydligen ganska vanligt att få det efter skrapning. Cystan hölls under observation men försvann så småningom av sig själv. Efter 4-5 månader kom mensen tillbaka, då hade jag samlat på mig så mkt slemhinna att det gjorde förj-vligt ont rent ut sagt.

Magis2: usch vad rädd jag blir när jag läser ditt inlägg! Har som sagt skrapats 3 gånger redan och fått infektion dessutom. Är LIVRÄDD för att få men av detta. Kan sammanväxningar orsaka missfall, vet du det?

• Magis2

Poppy Lee - jag vill inte skrämma folk med detta, vill bara informera så att de "i riskzonen" är observanta och kanske inte behöver vänta / kämpa lika länge som jag för att få diagnos+operation.
    Jag tror att sammanväxningar kan orsaka MF, men oftare än det förhindra implantation. Under de ca 12-13 månader jag hade sammanväxningar kunde jag inte bli gravid, vid ett flertal tillfällen kände jag att som att det var "på G" och vid ett tillfälle fick jag plus på stickan bara för att få "MF" ca 5-6 dagar senare, det kändes som ägget inte kunde fästa + spermierna hade svårt att nå fram. Jag blev ju sedan gravid på 1:a försöker efter att sammanväxningarna tagits bort.

• cilla7705

Hur har det gått för dig? Har du fått tillbaka din mens?

Jag har själv samma problem och har oxå ätit Gestapuran-kurer, inget händer! Jag skrapades oktober 2007, har en flicka född 2001.

Jag har haft STORA problem att få tid hos läkaren och hon vill avvakta hela tiden. Jag börjar bli allvarligt oroad och vi vill gärna bli gravida. Har nu tjatat till mig en undersökning till 17/7. Känns långt bort.

Får hopp när jag läser Magis historia.

Svar på tråden Problem med mens efter skrapning?