Inlägg från: littlemum |Visa alla inlägg
  • littlemum

Hur göra vid sambons älgjakt?

Ja, tyvärr är det nog så om man följer lagarna. (Vilket långt ifrån alla på vaåt dagis gör...)

• littlemum
    Davidoff1975 skrev 2008-04-08 20:37:51 följande:
    JAg kan inget om det där, men tycker det låter konstigt om du måste ta ledigt för att va hemma med dottern när det är din man som ska ha semester. Jag menar barnen mmåste väl få va på dagis när den ena föräldern jobbar
    Nej, har en vårdnadshavare semester så ska barnet inte vara på daigs, så är det iaf hos oss.
  • littlemum

Intressant! Ska höra vad som gäller i vår kommun. Här jagar vi inte älg utan fiskar hummer. Tidigare år har jag lagt mig ledig när sambon fiskar men jag vet andra som har barnen på förskolan. Får helt enkelt ta och fråga vad som gäller här!

• littlemum
    Svar på #57
    När man är hemma med bebis har syskonet rätt till att vara på fs 15h/v.

Hur vida det är "rätt" eller fel att ha barnet på fs när man är hemma beror nog lite på hur gammalt barnet är osv. Vår son var 3år 9månader när lillasyster kom. Vi valde att ha honom hemma de första 8 månaderna. Dels för att vi skulle komma "tillrätta" med den nya familjen men också för att han VILLE vara hemma med oss. Det var skönt att inte ha någon stress eller tider att passa.

När han hade varit hemma med oss i 8 månader LÄNGTADE han till fs! Inte för det att vi inte hittade på roliga saker och lekte med kompisar när han var hemma men hans behov av att leka med jämnåriga och få vara med i "gruppen" blev så stort att vi givetvis tyckte att han skulle få lov att vara på fs de 3h/dag som han har rätt till.
  • littlemum

Frågade personalen på sonens dagis idag när jag hämtade honom vilka riktlinjer de har ang. hummerfiske el älgjakt. De skulle ta upp det på stormötet idag. Har innan varit lite oklart då vissa har lämnat barnen och andra inte.

• littlemum
    Calzalargas skrev 2008-04-15 12:24:02 följande:
    Är det inte fascinerande att ingen (har inte läst riktigt alla inlägg) fokuserar på vad barnet har rätt till? Som förälder, anser en del, att det är ok att ha barnen på dagis (kortare eller längre perioder) under semestern för att vila upp sig. Men när ska barnet vila upp sig? Om vi föräldrar är trötta efter en arbetsvecka så är väl barnet minst lika trött? Sen är det en annan diskussion vad man har RÄTT till. I min kommun får vi INTE ha barnen på dagis under semestern, inte ens om en av föräldrarna jobbar! Som lärare är jag ledig oftare än många andra föräldrar och tycker det är ett privilegium för min dotter att få loven att vila upp sig på!!
    Håller med!
Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?