Inlägg från: linus mam |Visa alla inlägg
  • linus mam

Hur göra vid sambons älgjakt?

På vår förskola får barnen inte vara på förskolan när en förälder har semester. MEN om mamman/pappan är föräldraledig får den andra föräldern ta semester o ha äldre barnet/barnen på förskolan. Lite lustigt men så är det hos oss.

Sen finns ju undantag, vid vår inskolning hade pappan semester o jag var föräldraledig med bebben i magen som var sen. Då blev det ett glapp på en vecka, men då sa förskolan att de ville ha sonen där för hans skull så han inte skulle bli hemma 1-2 veckor efter inskolningen.

• linus mam

Okej, jag skrev mest konstigt eftersom förskolepersonalen o rektorn tyckte det var lite konstigt när jag kollade upp det då pappan skulle ta semester för att renovera huset.
    Jennie med ie skrev 2008-04-14 10:11:17 följande:

Inte särskilt lustigt eftersom det äldre syskonet har sin tid på förskolan baserat på lagen om barnomsorg för föräldralediga om minst 15 h/vecka, inte baserat på föräldrarnas arbets/studie-tider, rätten till vistelsen försvinner därför inte för att den andre under nån period har semester.Men om man har "vanlig" barnomsorgsplats för att båda normalt sett arbetar eller studerar och sedan den ena har semester så har då denna inga arbets/studietider under denna tid och rätten till barnomsorg försvinner därmed (ja förrutom den tid som omfattas av den allmänna förskolan om barnet är minst 4 år).
  • linus mam

När de kollade upp reglerna skulle det stå.

Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?