Inlägg från: mammamuuuu2008 |Visa alla inlägg
  • mammamuuuu2008

Hur göra vid sambons älgjakt?

Vet tyvärr inte hur det är... men jag skolade in våran dotter och min sambo var på älgjakt och hade semester... jag var arbetssökande. det låter ju jätte konstigt om man inte får ha barnen på dagis under hösten/vinter/vår om den ena jobbar och den andra har semester... Vet att det står i dagis infon här att barnen ska ha rätt och vara "hemma" fyra veckor om det går på dagis/förskola året om.
    Jag drabbas annars jätte hårt för min sambo jagar september, oktober och november (jobbar skift och har semester) och jagar runt hela länet och finns inte hemma så mycket och jag har förhoppningsvis jobb efter barnledigheten jag är på nu. Hur gör man då??????????

• mammamuuuu2008

jag är ju inte i den sitsen ännu... över ett år dit nu, kanju tala om att jag är barnledig med en ny född och har 2 åringen hemma. sade upp platsen hon hade... valde att inte ha 15 timmars platsen kvar.
    Vet inte hur ob dagis funkar men funderar oxo hur man gör då som min sambo som jobbar dygn gör med dagiset? och om jag hade kvar mitt gamla natt jobb? hur/ när har man då barnen på dagis när båda gör skift jobb med långa pass?

Tycker ändå att varje förälder har rätt att ha sina barn på dagis hur/när de själva vill och behöver... Man betalar ju för en tjänst och jag tycker inte det är så d-vla billigt med platsen. Men tror ändå att är man normalt funtad så är ju barnen hemma och ledig tillsammans med föräldrarna då och då eller?
    När jag sade upp platsen och skulle få lillen så var dagis personalen på mig om att hon skulle gå kvar på 15 timmar... trots att jag var hemma.

• mammamuuuu2008
    MCMCM skrev 2008-04-09 09:21:40 följande:
    Hos oss får barnen inte vara om en förälder har semester och det är alltid diskussion under älgjakten.
    tänkte bara fråga, hur är det med shift arbete då? om man har lediga veckor?
  • mammamuuuu2008

Här i norr jagar man älg mm för att få mat resten av året :)

Åsa31 skrev 2008-04-14 10:08:01 följande:
    Varje år vid älgjsaktstider så har vår lokala tidning artiklar som informerar om att barnen ej har rätt till barnomsorg vid en /eller båda föräldrars semster...Självklart på nå´t vis....Barnsomsorgen är till för att vi ska kunna förvärvsarbeta , söka jobb eller om barnet har säkskilda behov..Inte för att kunna utöva en hobby!!
  • mammamuuuu2008

Dethar inte med älgjakt och göra,men om man är hemma med ett nyfött syskon, VARFÖR ska mandå ha barnenpå dagis?? Det ska väl vara
    hemma med mamman/pappan och sitt nya syskon?? DET är svår begripligt. Att man sedan jobbasr skift, natt etc ochför barnenpå dagis för att hinna göra lite annat och vila upp sig det är förståeligt.

Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?