• Torparn

Vad tycker du om Lidl

Gevalia blir bra, bara det är odlat i sverige så.....Tackar

sär skriven skrev 2008-04-10 09:43:22 följande:

Det är Gevalia, köpt på macken. *Häller upp en kopp*
  • Torparn

Haha. Jag ser det framför mig, hur smulorna flyger ut ur munnen

Ja, alla vill väl ha svenskt kaffe när man reser utomlands..... De andra smakar ju skit. Inget går upp mot våra svenska bönor.......

Jazza skrev 2008-04-10 09:48:10 följande:
    Han som hittade på namnet hade käften full med ovan nämnda kaka?
  • Torparn

Ja, då får de stressigt i kassorna

Jazza skrev 2008-04-10 09:57:44 följande:
    ...jag skall dit när de får sprit Tänk er reklambladen som kommer: NU på Lidl: Köp ett sexpack "scleben-beben-schmitten-bitten-vodka" och få en p-rulle på köpet (OBS: Endast i utvalda butiker och så långt lagret räcker)... ser jag fram emot
  • Torparn

Morgongåva och Sala hörde jag också rykten om porrfilmerbjudandet, lokalproducerad dessutom så det det inte blir så långa transporter

• Torparn

Vad är det som exakt är onödiga transporter om vi räknar bort den danska mjölken som ev. levereras upp till norra sverige?

lollisen skrev 2008-04-10 10:07:56 följande:
    Jag tycker att affären är helt värdelös och dessutom stödjer man indirekt föroreningen som sker i samband med helt sjukt onödiga transporter... Nej, lägg ner sådana butiker och handla mer miljövänligt! Det är min mening om det här.
  • Torparn

Ska även tillägga att jag efterfrågade äpplen från våran lokala ekologiska äppelodling 2 km från min coop närabutik. Det gick inte, serru. Alla äpplen tas från coops centrallager miltals härifrån.

lollisen skrev 2008-04-10 10:07:56 följande:
    Jag tycker att affären är helt värdelös och dessutom stödjer man indirekt föroreningen som sker i samband med helt sjukt onödiga transporter... Nej, lägg ner sådana butiker och handla mer miljövänligt! Det är min mening om det här.
  • Torparn

Jag vet att det är långa transporter för att vi ska få våran mat på bordet. Men det gäller ju även de märken som säljs på ica och coop och alla andra matbutiker.
    Kaffe, te, choklad, många salami och korvar, grönsker och frukt framförallt vintertid osv. osv. Vad spelar det då för roll i vilken butik man handlar de ex spanska tomaterna, italienska salamin, colombia kaffet i?

lollisen skrev 2008-04-10 10:13:02 följande:
    Vet du hur långt produkterna transporteras innan de kommer till butiken? Varför tror du att de kan hålla så låga priser? Det är mycket tyska varor bland annat som transporteras många långa mil innan de till slut hamnar i butiken. Det är många varor som går till andra länder för att exempelvis packas, för att sedan komma tillbaks till Sverige för att slutligen hamna på lågprishandlar.
  • Torparn

Jag är trädgårdsmästare så jag ska försöka mig på både kaffeodling, kakaoodling, banan och apelsinodling i sommar. Behöver nog endel peppning dock

Någon annan kanske kan ta slaktbiten och producera salami och korv?

Kan någon kanske även starta fårfarm så man kan få lite fetaost?

Jazza skrev 2008-04-10 10:25:35 följande:
    Men, Catta: Hur göööör vi med bananerna??
  • Torparn

Jag försöker också med närproducerat och jag berömmer personalen när de tar in många olika sorters svenska äpplen på hösten. Men de svenska äpplena är ändå inte lokalproducerade som de i mittfall skulle kunna vara med en äppelodling så nära.

Vart de äpplena fraktas har jag inte en aning om, tyskland kanske

Det är ju jättesvårt att läsa sig till vart produkterna produceras om det är många mellanhänder osv. Det är ju bara köttet som de oftast skyltar med kommer från en viss gård man känner igen.

Flingor,pasta+många många fler saker är ju jättesvårt att få närproducerat.

lollisen skrev 2008-04-10 10:26:40 följande:
    Jag försöker iallafall göra ett medvetet miljöval då det kommer till vad jag handlar och vart jag handlar. Men det är jag det, inte sagt att någon måste försvara sina egna handlingar.. Man kan välja svenska produkter som man vet packas i närheten eller så, som inte som exempel: köps i Sverige, körs till Kina för att packas(/rensas om det handlar om findus torsk), som sedan transporteras tillbaka till Sverige (ibland mellanlandar i ett annat land innan Sverige), till ett lager, som sedan transporterar varan till en butik...
  • Torparn

Fint Rådjurskorv låter ju mums. Var det en roadkill eller hade du skjutit den också?

Jazza skrev 2008-04-10 10:31:56 följande:
    *räcker upp handen* jag gillar att slakta, en gång styckade jag ett rådjur i min syrras badkar, det var intressant...så jag är på!
  • Torparn

Jag ifrågasatte varför de inte hade äpplen från den lokala ekologiska äppelodlingen men de fick inte ta därifrån för att coop måste ta alla sina varor från centrallagret...
    Men de höll med om att det var bakvänt men kunde inget göra.

lollisen skrev 2008-04-10 10:39:39 följande:
    Svar på #450Nej, lätt är det inte, då många butiker inte gärna skyltar med att de indirekt hjälper till att smutsa ner miljön.. Det ger ingen bra PR.. Men man kan alltid fråga personalen vart de köper sina produkter, finns det produkter närmre som de inte köper in, så kan man oxå fråga om varför de valt bort dem..
  • Torparn

Måste du titta dom i ögonen då?
    Vad bra att du tar med dig färdkost det är långt till grekland har jag hört.

PrinsessanCatta skrev 2008-04-10 10:36:45 följande:
    Jag kan fixa fårost från Grekland (jag ska naturligtvis inte flyga dit o förpesta miljön,jag går. Å jag kommer inte svälta på vägen för jag har ju en strudelklobbenhurfskaka i väskan. KAN tyvärr inte skaffa får för dom har så läskiga ögon.
  • Torparn

Ja, den spindeln var lite större än katten här hemma

Går den att rosta tro?

• Torparn

Ja, min vill ju vara artig innan man avlivar djuret. Som i en engelsk deckare. I´m so very sorry, sir. But I have to kill you.

PrinsessanCatta skrev 2008-04-10 10:47:43 följande:
    Jag känner mig oartig om jag inte kollar folk...Å fä i ögonen..
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl