Inlägg från: Sniglar och Krut |Visa alla inlägg
  • Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

CarlHerman skrev 2008-04-09 15:59:27 följande:
    sniglar och krut: Är det nåt gammalt reportage? Du får tro vad d vill. Det är ju inte heller butikspersonalens sak att uttala sig om en hel stor koncerns policy eller vad du nu var ute efter? Om jag hade blivit jagad av folk som bara söker och hittar på negativa saker hade inte jag heller svarat på frågor.Deras policy är att inte uttala sig i media (har väl dålig erfarenhet av att det vänds emot dem kanske) så jag tycker inte det är konstigt att personalen inte ville prata med reportrar.

Lidl bryter mot arbetstidslagen

Förra veckan öppnade den tyska matvarukedjan Lidl elva butiker i Sverige. Företaget har skrivit under gällande kollektivavtal, men ändå riktas massiv kritik mot kedjan.
    - Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels.

När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning, de har lojalitetsplikt som innebär att de inte får arbeta för konkurrerande företag, deras arbetsinsats klockas med tidsur och arbetsmiljön brister, hävdar lokala fackliga företrädare.

Samtliga anställda, förutom butikscheferna, är anställda på 25 timmar i veckan. De förbinder sig, enligt det anställningsavtal som Lidl har utarbetat, att arbeta mertid vid behov och att inte arbeta för konkurrerande företag på sin lediga tid. I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.

Detta har fått lokala ombudsmän inom Handels på flera orter att reagera.

Christer Rönn på Handels i Skaraborg är kritisk till arbetstiderna.

- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.

Annelie Karlsson, ombudsman i Kristianstad, hävdar att Lidl på flera punkter bryter mot det centralt tecknade avtalet. Hon säger till Kristianstadsbladet att företaget har för stränga och stelbenta regler för raster och att Lidl inte uppfyller kravet på att arbetstagarna ska ha inflytande över sin arbetssituation.

Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.

- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.

Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.

Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.

Sven Lindberg, pressombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Arbetaren att inte bara facket utan även arbetsgivarorganisationen Svensk Handel - där Lidl är medlem - har reagerat på företagets orimliga anställningsavtal.

- Vi kommer att träffas framöver. Att arbeta mertid är alltid frivilligt, så Lidls avtal strider inte bara mot kollektivavtalet utan även mot arbetstidslagen. Lidl har lovat att ta fram nya anställningsavtal där de rättar till stolligheterna, säger Lindberg.

Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.

- Det är i princip lika illa på Willys och andra lågprisvaruhus. Många av våra medlemmar tvingas arbeta dubbelt, för olika arbetsgivare. Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.

Lite speciellt tycker han dock att det är att Lidl nästan bara anställer unga människor som saknar arbetslivserfarenhet.

- De vill fostra personalen i företagets anda, har vi förstått. Än har vi inte fått in några klagomål centralt på arbetsmiljön. Men brister det där kommer yrkesinspektionen att agera.

Det centrala kollektivavtalet mellan Handels och Svensk Handel löper ut den 31 mars. I förhandlingarna inför ett nytt avtal kommer rätten till heltid att vara den stora stridsfrågan, försäkrar Sven Lindberg.

Källa:
    http://www.arbetaren.se/2003/41/nyhet1.html

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    ANOF skrev 2008-04-09 16:00:07 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-04-09 15:54:59 följande: Alla butiker har väl varor som inte är så bra. Men överlag så har lidl en mycket god kvalitet. På många varor betydligt bättre än det svenska.
    Jag handlar svenska varor för att jag bryr mig om miljön.
  • Sniglar och Krut
    tilda den vilda skrev 2008-04-09 16:00:31 följande:
    ni som tycker att det är dåligt att lidl importerar kött osv, ni ska ju inte inbilla er att pizzerior o diverse matställen kör bara svenskt, ja det är lätt o tro att bara för att man handlar på ica o coop så är det svenskt glöm det!
    Självklart tror jag inte det. Och jag äter pizza ibland, utan dåligt samvete.
    Men när jag handlar råvaror så väljer jag svenska kravodlade.
  • Sniglar och Krut
    CarlHerman skrev 2008-04-09 16:07:53 följande:
    sniglar och krut: Det där är ju från 2003. Rota fram nåt som är aktuellt istället. Jag kan på rak arm inte se nåt i den texten som är sant nu? Tyska lidl trodde väl att de kunde göra i sverige på samma sätt som i tyskland, men fick när de etablerade sig här tänka om och nu fungerar det annorlunda i sverige.-Fler än butikscheferna arbetar heltid.-De har raster-De måste inte arbeta mertid, det är såklart frivilligt-De skiter i vart du jobbar resten av tiden om du jobbar där deltid.Varför inte inse att de "fakta" du har från 2003 inte gäller nu?? Det är år 2008.
    Men snälla nån, du sa att Lidl hade skött sig från start.
    Jag gav dig en text som visar att du har fel.
  • Sniglar och Krut
    Siili skrev 2008-04-09 16:08:23 följande:
    När jag är in på ICA MAxi eller Lindex eller någon av butikerna där så parkerar jag ibland på Lidl-sidan. Det är ju knappt några bilar där, så man får stå ganska ensam utan risk för att idioter smäller upp sina bildörrar på vår bil. Man slipper också parkera trångt eller hålla utkik efter galna storhandlare som kommer rusande med sina kundvagnar. Lidl är jag in på någon gång ibland också. De säljer "vanligt" godis ganska billigt och det kan jag ju inte motstå så klart.
    Ahaaaa, det är alltså vi Ica-Maxi-människor som parkerar på Lidls parkering.
    Det förklarar ju saken.
  • Sniglar och Krut
    CarlHerman skrev 2008-04-09 16:07:53 följande:
    sniglar och krut: Det där är ju från 2003. Rota fram nåt som är aktuellt istället. Jag kan på rak arm inte se nåt i den texten som är sant nu? Tyska lidl trodde väl att de kunde göra i sverige på samma sätt som i tyskland, men fick när de etablerade sig här tänka om och nu fungerar det annorlunda i sverige.-Fler än butikscheferna arbetar heltid.-De har raster-De måste inte arbeta mertid, det är såklart frivilligt-De skiter i vart du jobbar resten av tiden om du jobbar där deltid.Varför inte inse att de "fakta" du har från 2003 inte gäller nu?? Det är år 2008.
    Du skrev att de sköter sig.
    Jag skrev att de sköter sig NU, efter påtryckningarna som de motarbetade starkt.
    Du sa att de skött sig från början.
    jag har gett dig länkar som visar att du har fel.

Så.
  • Sniglar och Krut
    CarlHerman skrev 2008-04-09 16:15:31 följande:
    sniglar och krut: ok från startåret då. Alla utländska kedjor har antagligen inkörningsproblem när de ska etablera sig på en ny marknad med andra regler osv. Men huvudsaken är väl hur det fungerar nu (och sen flera år tillbaka), och hur det fungerar nu verkar inte du ha en aning om?Samtliga jag känner som jobbar inom Lidl (på olika positioner) trivs iallafall. Och tjänar bra.
    Men jag har inte sagt att det inte fungerar nu, det är klart att de fungerar nu annars hade dom fått lägga ner vid det här laget.
    Jag tycker inte att det är acceptabelt att det har gått till som det gjorde när Lidl öppnade i Sverige, men det får man ju tycka att det är om man vill.
  • Sniglar och Krut

Alla förstår väl att kedjor som håller lägre priser än medel inte kan göra det för att de är snälla eller mindre intresserade på att göra jättevinster?
    De kan dra ner på priser eftersom de drar ner på kvallité på många produkter.
    Det finns en anledning att Lidl är billigare än Ica Maxi, och det är utbudet.
    Att importera så många varor som Lidl gör och säljer till så låga priser gör att det är billigare att bedriva handel.
    Men det får natur och djur betala istället när man flyger in mjölk från tyskland osv.
    Det är rent idiotiskt.

• Sniglar och Krut
    Alicia05sMamma skrev 2008-04-09 16:38:29 följande:
    Men det är väl långt ifrån alla butiker som har det och det är ju inte hela frukt & grönsaks sortimentet som ligger i kylarna.
    På alla Ica Maxi som jag satt min fot i så förvaras de frukt och grönsaker som ska förvaras svalt, i kyldiskar. Känsligare frukter och grönsaker har en hel kylvägg här i Uppsala, vissa sallader har ett eget salladdskåp som håller svalt osv.
    Den frukten som inte behöver kyla ligger inte i kyla.
    På Lidl ligger allt i värmen.
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl