• sommarlek

Shit för olivolja - värsta kaloribomben ju, nått bra tips på dressing?

Här har man ätit sallad till kvällsmat och haft dressing på iform av 2 msk olivolja och vinäger. Idag kollade jag upp kalorimängden och blev faktiskt chockad - 270 kalorier för 3 msk!! Mer än både sallad och den magra köttbiten. Så dubbla kalorier mot vad jag trott att min kvällsmat innehöll ! Inte undra på att jag gått ner i vikt.

Någon som har ett bra och gott tips på salladsdressing?

• Svar på tråden Shit för olivolja - värsta kaloribomben ju, nått bra tips på dressing?
  • sommarlek

2 matskedar menar jag, alltså 270 kalorier.

• Fru hemlig

En matsked eller två keso med lite vitlök och kryddor.

• Disan

TS: olivolja är ju supernyttigt, så om jag vore du skulle jag ändå äta lite sådant. Om du går på kolhydratdiet är det ju superbra! Men i övrigt, jag brukar ta örter och andra kryddor (vad som heslt eg, peppar, salt, vitlök, basilika etc etc) och (olja) vatten och vinäger. Det finns många goda vinägersorter som man kan dränka sig i!! Man behöver eg inte oljan

BabyRo född 070620
  • mysrester

Haha kom det som en överaskning att olja innehåller mycket kalorier?

dressingarr på gräddfil eller matlagningsyoghurt är hur som helst betydligt nyttigare. Själv använder jag bara lite pressad citron och flingsalt på salladen.

• alvasmams

turkisk yoghurt med lite goda kryddor brukar jag ha krämigt och gott

• sommarlek

Yes , var övertygad om att olivolja hade färre kalorier! Citron och flingsalt var ett bra tips!

mysrester skrev 2008-04-10 12:27:21 följande:
    Haha kom det som en överaskning att olja innehåller mycket kalorier? dressingarr på gräddfil eller matlagningsyoghurt är hur som helst betydligt nyttigare. Själv använder jag bara lite pressad citron och flingsalt på salladen.
  • MajaLarsson

salsa är ganska kalorisnålt! om man köper är det visserligen oftast socker i men 100g ger bara 35kcal!

• jonskar

Har du nästan en 1/2dl dressing på en sallad?

Pressa citron/lime över och ta ett tag med pepparkvarnen.
    Finns inget bättre eller kaloriesnålare.(om du inte ska skippa det helt)

• Kreolskan

Mitt hetaste tips: pressad lime, salt och sambal oelek

2msk pressad lime
    1 tsk sambal
    1/2 tsk salt

• MosterMiickan

Olivolja, eller olja överlag, består av 100 % fett och fett är energirikt så det är inte så konstigt. Jag rekommenderar dig ändå att ta lite olivolja på då fettet hjälper din kropp att absorbera näringsämnena i salladen och köttet. Fett är ett måste, liksom övrga näringsämnen. Lite fett tar ingen skada så häll du på en matsked på salladen! Jag tycker även att dagens människor är för inkörda på att räkna kilokalorier hit och dit, visst det är jättebra att hålla koll på hur mycket energi man får i sig men visste du/ni att ofta är problemet med att man inte går ner i vikt är att man äter för få kalorier? Ha en bra dag!

• black sun

Jag brukar köra sån stark genomskinlig chilisås på sallad. Det är jättegott och knappt onyttigt alls. Jag viktväktar och räknar aldrig in den i mina points och går ner ändå.. det hade nog inte funkat med olja ;)

• presens konjunktiv

Crema di balsamico! Den med hallon är så ljuvligt mumsig.

Olivolja är bra fett, och lite fett måste man ha, men inte två matskedar om dagen...

A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • isisisis

Gräddfil eller filmjölksdressingar är rätt kalorisnåla.

Själv kör jag bara salt och peppar och örter.Det mjuknar salladen av.
    Ibland har jag lite vinäger bara.

behövs ingen olja.

Omegan får jag i mig via linfrö och nötter varje dag

Svar på tråden Shit för olivolja - värsta kaloribomben ju, nått bra tips på dressing?