• Anonym (ajajaj)

Misstänker halsböld...

Jag har jätteont i halsen på ena sidan , det strålar bak mot örat och fram mot käkbenet på den sidan.
    Var till hälsocentralen i onsdags och de tog prover och kom fram till att jag har öroninflammation och en infektion i halsen, fick antibiotika som jag tagit from onsdag.
    Det är bara det att halsen inte är ett enda dugg bättre? Har svårt att sova för det gör så jäkla ont i halsen. Har problem att gapa, kan öppna munnen en liten bit, gör väldigt ont att svälja. Får i mig dryck.

Jag vågar inte åka och kolla om det är en halsböld för om det är det vågar jag inte få den tömd....kan det läka av sig själv?

• Svar på tråden Misstänker halsböld...
  • LindaJohansson81

OHHHHHHHHHH jag hade halsbäöld gick runt för länge med det o höll på att dö! Alltså tillslut blev den så stor att jag inte kunde andas så jag fick åka ambulans till sjukhuset.

Så mitt tips är gå till DOKTORN IGEN.

OM det är halsböld får du antagligen ta bort dina mandlar efteråt.

• Anonym (ajajaj)

UUUsch!! Jag våååågar inte åka till läkaren...
    skar de upp din halsböld?

Jag har svårt att andas när jag ligger ned, för då sväller det igen känns det som. Funderar på att avvakta under dagen...
    Kan halsböld gå över av sig själv?

Hur lång tid borde det ta innan pencillinet börjar verka om det nu är bara halslfluss, närborde jag bli bättre?

• LindaJohansson81
    Anonym (ajajaj) skrev 2008-04-11 07:38:44 följande:
    UUUsch!! Jag våååågar inte åka till läkaren...skar de upp din halsböld?Jag har svårt att andas när jag ligger ned, för då sväller det igen känns det som. Funderar på att avvakta under dagen...Kan halsböld gå över av sig själv?Hur lång tid borde det ta innan pencillinet börjar verka om det nu är bara halslfluss, närborde jag bli bättre?
    De tar en spruta ner i halsen o tömmer den, inte mysigt men det känns bra att kunna andas efteråt.

Några dagar tar det nog innan pencillinet verkar.

Kan gå över av sig själv? Jag vet faktiskt inte, nu har jag inga mandlar kvar så jag har sluppit tack o lov!
  • jentha

Jag har haft halsböld två gånger och det behöver inte gå så långt att de måste tömma den. Om du åker till doktorn NU så kanske den kan gå tillbaka av sig själv med antibiotika (rätt sort - den du har fått biter tydligen inte på din halsböld).

Ingen av mina halsbölder har jag behövt tömma. Den ena var nära, men när de hade bedövat mig och skulle sätta igång såg de att den hade gått sönder själv ... inte så fräscht, men de skar inte i mig iaf. Den andra gången gick den bor med antibiotika. På mig har de inte opererat mandlarna som på LindaJohansson81 (ovan) . Så det är inte heller nåt som måste hända...

Åk in till doktorn. Det är inte farligt - det kan bara bli bättre. Lycka till!!

Kram

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha

Om du började äta pencillin i onsdags så hade det börjat verka för länge sen, det börjar verka samma dag. Så avvakta inte över dagen - det blir bara värre då.

• Anonym

När man börjar med PC så brukar man räkna med ett par dygn innan man ser effekt.

jentha skrev 2008-04-11 07:54:00 följande:
    Om du började äta pencillin i onsdags så hade det börjat verka för länge sen, det börjar verka samma dag. Så avvakta inte över dagen - det blir bara värre då.
  • jentha

När jag hade halsböld så fick jag pencillin, som jag tog och sen spydde upp efter en halvtimme. När jag ringde till vårdupplysningen för att fråga om jag skulle ta ett nytt piller sa de att det inte behövdes, på den halvtimmen hade kroppen tagit upp iaf så mycket av pencillinet att jag kunde ta nästa piller enl ordination. Det börjar alltså verka direkt även om man kanske inte märker att alla symptom försvinner förrän efter ett par dygn.

TS jag hoppas att du är hos doktorn!

• LindaJohansson81
    jentha skrev 2008-04-11 07:52:59 följande:
    Jag har haft halsböld två gånger och det behöver inte gå så långt att de måste tömma den. Om du åker till doktorn NU så kanske den kan gå tillbaka av sig själv med antibiotika (rätt sort - den du har fått biter tydligen inte på din halsböld). Ingen av mina halsbölder har jag behövt tömma. Den ena var nära, men när de hade bedövat mig och skulle sätta igång såg de att den hade gått sönder själv ... inte så fräscht, men de skar inte i mig iaf. Den andra gången gick den bor med antibiotika. På mig har de inte opererat mandlarna som på LindaJohansson81 (ovan) . Så det är inte heller nåt som måste hända... Åk in till doktorn. Det är inte farligt - det kan bara bli bättre. Lycka till!!Kram

Anledningen till att de opererade bort mandlarna på mig var att de var förstorade efter halsbölden o att det även fanns ärr kvar efter dem.

Men jag har ju varken haft ont i halsen halsfluss eller halsb

öld efter så jag är bara nöjd med det.

• Anonym (ajajaj)

Tack för svar alla! Nej, jag är som ni märker inte hos doktorn, har inte vågat mig dit...
    Har dock lyckats sova halvsittandes en halvtimme nu medans sonen såg på tv.

Blir jag inte bättre under dagen måste jag åka in så...

• Anonym (NÄÄÄ!)

åk inte in heller!
    vänta ut den lilla bölden så den hinner växa till sej o göra att det tar längre tid att bli bra

obs!! jag skojja bara!!
    det är klart att man inte vill åka till läkare o göra ingrepp,men ibland så har man inte något val utan för sin egen skull måste man bita ihop, och göra saker som man kanske inte vill

lilla vän ring rådgivning/läkare o hör dej för så kanske de kan titta på dej idag redan. why wait? det kommer inte bli bättre av sej självt. jag har gjort saker hos läkare som jag själv trott att jag inte skulle klara av, måste man så måste man.det var bara att gilla läget

hoppas det blir bra snart!krya på dej!11

• Anonym (ajajaj)

Väldigt sent svar men iaf:)

Jag ringde samma dag dvs i fredags till sjukvårdsrådgivningen, de tyckte jg skulle avvakta. Mne nu har jag fått ännu ondare i halsen så nu ska jag träffa läkare idag klockan halv två och kolla om det kan vara en halsböld eller om halsflussen har tagit om, kan den göra det?

Har inte lika mycket feber längre, fortfarande hosta och snuva men inte lika mycket. Men som sagt, väldigt ont i halsen. Fast jag tror inte att det är en halsböld för nu gör det ont på andra sidan halsen....

• Anonym

Åk till läkaren, här på FL finns ingen som kan bota dig. Du ska vara rädd om dig!!!!

• Hummlis
    Svar på #5
    jentha skrev 2008-04-11 07:54:00 följande:
    Det tar ca 3 dagar för pc att få full effekt, dvs du måste räkna med att äta 3 fulla dagar innan det vänder.
  • honeybunches

Jag hade precis samma symtom som du i förra veckan. Gick och led ett par dagar, men for till sist och visade upp mig. Jag hade en halsböld, eller peritonsillit som det heter. Läkaren försökte ta hål på den för att se om det fanns var inuti, men det fanns det inte. Hon skrev ut två olika sorts antibiotika (det måste vara det när det gäller peritonsillit) och värkmedicin, och redan efter 2 dagar så kunde jag svälja utan att det gjorde ont. Nu har jag bara två dagar kvar på min antibiotika kur, och allt känns som normalt.

NEJ, det går inte bort av sig själv!

Jag tar Amoxin 750 mg 1x3, samt Metronidazol Alpharma 500 mg 1x2. (Bor dock i Finland, så vet ej om dessa finns i Sverige)

Läs om peritonsillit: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

• FH Mamma

När jag hade halsböld så fanns det ingen möjlighet att jag skulle låta honom skära i mig vaken. Tydligen funkar det om patienten storgråter och biter ihop tänderna för han sövde mig och plockade ut halsmandeln där bölden fanns.

• mjauis

Jag hade halsböld för några år sedan, men jag behövde inte tömma den, fick dexofen och alvedon för smärtan och efter någon vecka så var de över.

Svar på tråden Misstänker halsböld...