• Skumboll

Yoghurt till 8-månaders?

Kan man ge yoghurt till en 8-månaders?
    Flera har sagt att man ska vara försiktig med mjölkprodukter till så små. Men varför? Laktosen?

Nu äter inte min son varken gröt eller välling så jag måste hitta något bra alternativ till frukost.

• Svar på tråden Yoghurt till 8-månaders?
  • Mickis74

Går så bra så...

Det är ren mjölk som dryck man inte ska ge som måltidsdryck.

• Mickis74

Det har med järnupptaget att göra...

• moosen

vi har gett vår dotter yoghurt sedan hon var runt 7 månader... har inte varit några problem. Testa ni!

• Skumboll

Men dåså, då är det ju inga problem.
    Hur är det med vanlig "barnyoghurt", innehåller den för mycket socker?

• vitsippa73

Det är pga att mjölkprodukter gör att man inte kan ta upp järn så bra och järn är väldigt viktigt för så små barn. Min bvc-sköterska tipsade om turkisk eller grekisk yogurt som ju är mycket fetare och därför mättar mer (då behöver man ju inte ge så mycket) men min dotter är 10 mån.
    Smörgås är ju ett alternativ men det mättar ju inte lika bra.

• Mickis74

Om den innehåller för mycket socker för ditt barn är det ni som föräldrar som avgör....det är bara ni som kan sätta den gränsen.

Våra har oftast ätit naturell eller turkisk med frukt i, men nog fick dom Yoggi o annat då och då också. Började med yoghurt vid 7-8 månader.

Skumboll skrev 2008-04-11 15:02:03 följande:
    Men dåså, då är det ju inga problem. Hur är det med vanlig "barnyoghurt", innehåller den för mycket socker?
  • Lindisen81

klart du kan ge yoghurt till din son! Min dotetr har fått yoghurt, välling o gröt sedan 6 mån, hon älskar mat! Nu är hon 8 månader. Har aldrig märkt av något med magen osv. Men att ge mjölk som dryck ska man väl undvika...?

• pepsi max

Jag brukar mosa banan och blanda med lite mild yogurt. Det har min lilla fått sen hon var ca 8 månader.
    Hade besök från tandläkaren på öppnaförskolan förra veckan. Hon sa att det är 5 sockerbitar i en liten frukt yogurt.

• Lindisen81

men turkisk yoghurt är mkt bättre än "vanlig" yoghurt

• Skumboll

Gröt klarar inte hans mage av, och välling ratar han numera. Ja, det är väl egentligen inte mycket han gillar nuförtiden (matvägrare sen ett par månader). Jag behöver något som är gott och som kan falla honom i smaken. Och för att få honom att äta öht så känns det strunt samma om det är socker eller ej i.
    Imorse käkade han grädde och jordgubbar till frukost, just för att han vägrade allting annat.

Svar på tråden Yoghurt till 8-månaders?