Betygsplanering
Hejsan
Jag har en fråga:
Om ni hade en tonåring med höga (gymnasie)betyg i matematik, svenska, samtliga karaktärsämnen osv, kort sagt ett väldigt smart barn, skulle ni då bry er om idrottsbetyget?
Vi förutsätter att idrottsbetyget blir IG, inte streck.
Jag råkar nämligen ha sådana föräldrar, jag förstår inte... kan de inte visa lite uppskattning? Smartaste eleven som skolan någonsin haft (detta enligt lärare, jag bara citerar), och de gnäller om... idrott!
Jag vet att detta främst är ett föräldraforum, men jag är nyfiken på hur andra föräldrar skulle agerat i den situationen. Jag menar, jag är nykterist, har inte rökt på tre år, är en allmänt lugn akademisk person som har framtidsplaner och mål här i livet. Vem bryr sig om idrott då?:(
Ok, detta är något jag borde diskutera med mina föräldrar, men jag är ändå nyfiken. Hur skulle just precis DU agerat?
Många föräldrar är ju tacksamma om deras barn går till gymnasiet överhuvudtaget och blir godkänd. Känns som att mina föräldrar är något bortskämda, eller vad man nu ska säga;)
Kan även tillägga att depression och panikångestartade attacker är en delanledning till varför jag inte går till idrotten.
Jag skulle även vilja veta vad ni tycker om betygsplanering i största allmänhet, att lägga ner ett ämne för att lyckas bättre i något annat. Jag satsade inte på bilden (i grundskolan), och fick därför mer energi till matten som jag vet att jag kommer behöva i framtiden. Jag saktade ner i franska och räddade ett VG i biologi osv.
Är detta okey, så länge betygsgenomsnittet hålls på respektabla nivåer?
/John G