• PäronMumriken

Solarium!

Hejsan, jag är en kvinna på 23 år som aldrig någonsin varit särskilt brydd om mitt utseende, inte alls så hemma på sånt som har med smink och mode osv att göra. Men pga viktnedgång verkar jag nu ha blivit lite "ytlig" av mig och börjat raka mina ben och är nu sugen på att börja sola solarium för att få lite hälsosam färg hellre än att se ut som ett spöke ;D
    Men HUR gör man?, hur länge ska man sola som nybörjare, lägger man sig helt näck i solariet eller ligger man på en handuk och vänder sig som en korv i stekpannan efter halva tiden ;P, ska man duscha eller smörja in sig med nånting före/efter solning osv?
    Jag känner ingen som jag kan fråga heller så jag hoppas på lite hjälp av er FL:are :)

Jag har inte särskilt känslig hud, jag är brunett och har inga problem med eksem eller liknande.

Tacksam för alla tips jag kan få :)

• Svar på tråden Solarium!
  • nanaa

sola 30 min, du kan vara helt neck eller ha på dig trosor (string att reko.) du ska ha skyddsgrejor för ögonen, dom flesta solarium har de som man kan köpa eller låna. om du kör med ansiktsbomb så stäng av den efter 15 min annars bränner du dig om de är första gången sen kan du trappa upp med tiden vart eftersom. du kan dusha efteråt om dom har den möjligheten annars gör du de hemma då du svettas när du ligger där. har aldrig tänkt på att smörja in mig eller något å de har funkat men jag har däremot tagit bort allt smink, de är oxå att reko. annars blir ansiktet flagnigt

♥Melanie♥Anwar♥
  • Saaaraa

Jag brukar sola i string för jag tycker inte det känns fräsht att sola naken, även fast man gör rent solariumet innan.

Det finns speciella krämer man kan köpa på solstället om man vill, som gör att färgen blir bättre, finare och mer hållbar men det är inget jag brukar använda speciellt ofta.

Eftersom att du skriver att du inte har speciellt känslig hud så tycker jag du borde börja med max 15 minuter. Känner du att det blir jobbigt och att du börjar bränna dig så går du bara ur.

Man ska inte duscha på 2 timmar efter solarium för då håller färgen bäst!

• Aeny

30 min? Det är väl den gamla typen av solarium?
    Jag solar bara runt 12 minuter (ger effekt likvärdig gamla tidens 30 minutes solarium).

På de flesta (alla?) ställen brukar det finnas lappar uppsatt med information om hur man ska sola.

Inget smink, ingen deo eller parfym, gärna solskydd om man brukar behöva det.

• nanaa

vet inte omde är gamla typen, dessa solarium är nya.. =/ men jag har tid, så de spelar ingen roll om de ändå ger samma effekt.. hehe

♥Melanie♥Anwar♥
  • Saaaraa

Jag solar mellan 20-30 minuter på gamla solarium. Nya behövs det bara ungefär 15 minuter.

Nytt eller gammalt så tror jag inte att man ska sola så pass länge första gången man lägger sig i ett solarium.

• meic

på de nya här kan man max sola 20 minuter, man kan välja 8, 12 eller 20 och de rekommenderar att börja med 8 och sen sakta ta mer

• PäronMumriken

ok, tack så mycket för alla tips, tror det är ganska nya solarium dit jag tänkt gå. Så mao borde ca 8-10 min vara lämpligt första gången då? Hur är det med att sola brösten då?, är bröstvårtorna känsliga på något sätt, kanske dum fråga men jag vet ju som sagt inte så mycket oO
    Hur ofta bör man sola för att få en jämn fin färg och inte se FÖR solad ut om ni förstår hur jag menar?

• Saaaraa
    Svar på #7
    Nej det är bara att sola topless, ingen fara.

Svårt att säga för det är olika från person till person men det märker du själv vad som känns bra för dig.
  • FrökenM

Tycker du ska höra dig för där du ska sola... Det verkar vara väldigt olika från solarium till solarium ang. hur länge man borde sola. Ett ställe där jag solar behöver jag nästan 30 min för att märka ngn skillnad medan jag brände mig ngt efter 12 min i ett annat solarium. Lycka till å var försiktig!

• nanaa
    PäronMumriken skrev 2008-04-12 11:00:05 följande:
    ok, tack så mycket för alla tips, tror det är ganska nya solarium dit jag tänkt gå. Så mao borde ca 8-10 min vara lämpligt första gången då? Hur är det med att sola brösten då?, är bröstvårtorna känsliga på något sätt, kanske dum fråga men jag vet ju som sagt inte så mycket oO Hur ofta bör man sola för att få en jämn fin färg och inte se FÖR solad ut om ni förstår hur jag menar?
    bör och bör, dom säger ca var 3e dag men sen är de ju upp till dig
    ♥Melanie♥Anwar♥
  • DOLCE FAR NIENTE

Det ska finnas information från hälso (ngt) på alla solarium om hur mycket man ska sola dom första gångerna då det skiljer sig beroende på vilken hudtyp man har. Väldigt viktigt att följa dom instruktionerna annars finns risken att du bränner dig. Och det känns inte trevligt. Lycka till med att bli brun o gla'

• PäronMumriken

Tack så mycket för alla informativa svar :) Skall bege mig till mitt solarium till veckan och se om jag kan börja sola, hoppas att allt går bra nu då bara :D

Svar på tråden Solarium!