Inlägg från: stjärnströssel |Visa alla inlägg
  • stjärnströssel

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

Birgitta2 skrev 2008-04-15 15:50:14 följande:
    Man säger att i USA är det 7% oskyldiga som sitter i dödscell. 7%. Av de 7000-8000 dödscellsfångar är det alltså ca 550 fångar som sitter där. Av alla dödcellsfångar är det faktiskt över 100 stycken som släppts fria de senaste åren då dna kunnat fria dom. Dessa hundra hade avrättats annars. Det är också bevisat nu i efterhand att ganska många har avrättats som varit oskyldiga. Man har kollat cold cases och det har visat sig att dessa avrättade är oskyldiga.Man kan inte garantera att inga oskyldiga avrättas under dödsstraffets påverkan. Därför: dödsstraff är av ondo. Däremot kan man stänga in dom på livstid. Då riskerar man inte några oåterkalleliga domar. OM man låst in en oskyldig så kan man släppa ut dom igen, utge skadestånd osv osv. Men det går ju inte med en död människa.
    Jag håller med dig..men samtidigt har dom skyldiga så bra på dessa fängelsen så det är pinsamt att kala det brott.visst är dom frihetsberövade..men dom flyttas hit o dit pga av att dom blir mobbade el liknade på sina anstalter,det gör att jag istället förespråkar dödsstraff.
    det är en ära att ha barn!
  • stjärnströssel
    Maggis skrev 2008-04-15 16:40:16 följande:
    Och det tror inte jag. Jag vill heller inte leva i ett samhälle där den blodtörstiga massan regerar.
    men varför måste "vi" som är för dödsstraff kallas elaka saker?

ja ja...kanske för att vissa inte har styrkan o  bara axeptera att det finns olika åsikter o att man inte har rätt att kalla dem nedverderande saker iallfall!
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:50:21 följande:
    ja..jag tycker dom  har det för bra på fengelserna o blir släppta för tidigt o att vi tar hänsyn till deras åsikter.
    Tycekr det vore bättre att dom försvann helt.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 17:00:02 följande:
    ja..o är det inte dom som är för dödsstraff?
    eller menade ni att den blodtörstiga massan var dom som var mot?
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:59:16 följande:
    ja..det finns nog svaga mäniskor som tappar ordförådet lätt i alla samanhang o åsikter tyvärr.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 16:52:28 följande:

ja.på ett sätt vill jag att de ska lida..eller iallafall itne ha det bättre än våra gatuliggare el stakars alkisar el många andra..

tycker itne dom ska ha rätt till åsikter om något.

visst..det kan tänkas vara hämd ..men för mig är det inte rätt ord..snarare är att dom mist sin respekt som mäniska o ska därefter oxå behandlas efter det.

• stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 17:10:30 följande:
    Jag skrev så bara för att många som säger att behandling o vård anses kloka..

Jag tror det finns kloka i båda områden!

Sen varför det inte finns något som styrker mina åsikter eller att jag har något inlägg som någon professor skrivit att det är bra att ha dödstraff är väll i mitt fall att jag inte ögnar mina dagar att diskutera sådanna här frågor.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 17:11:52 följande:
    et är inte enbart vad jag tycker känns gott..utan vad jag tycker är bra för samhället!
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 17:50:09 följande:

vi kan lägga pengarna som dom kostar på andra viktiga saker.

Sen att dödstraff gör så morden ökar...låter osanolikt i mina öron.

• stjärnströssel
    meuf skrev 2008-04-15 18:06:48 följande:
    Låter? Vill du inte ta reda på allt innan du är för dödsstraff?Det finns statistik och forskning om du nu orkar ta del av det. Men titta annars då på föregångslandet USA. Tror du att de har högre eller lägre mordfrekvens än Sverige?
    helt sant.skulle gärna vilja läsa flera länkar om det o se om det stämmer.
    Sen har USA mer brott i största allmenhet..men det beror itne enbart på att det fnns dödsstraff,är en del andra stora skillnader mellan våra länder!

Men..jag är en mäniska som inte tror att man kan bli botad från en drift el läggning,tror enbart att folk kan lära sig hantera sina känslor, o när det gäller mord så tycker jag itne man kan ta den risken att släppa ut dom igen o då riskera nya mord.

Alla som är för behandling ska enligt mig kunna tänka sig bo i närheten av sådanna här "mäniskor"..för mig är det otänkbart att vilja göra det..dock har jag tyvärr inget val...

Lilla Engla skulle tex vara i livet om denna person var död!men nu har vi en kallblodig mördare vid liv o ingen Engla..

Vill man riskera det igen??
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...