• jolli05

Kan jag förvänta mig extra ekonomisk stöd från min sambo efter separation?

Jag bor med min sambo och vara två småbarn i hans hus. Med samboavtal ska vi utesluta bodelningen, eftersom det är hans hus och han betalde allt. Nu undrar jag, har ni (kvinnor) avtalat ett extra ekonomisk skydd i fall ni separerar? Barnen ska bo hos mig, det har vi redan bestämt. Det känns på nåt sätt lite orättvis att jag får bara flytta och se hur jag hittar ny bostad till mig och mina barn och han är bara skyldig att betala 1200 SEK underhåll per barn...
    Jag är väldigt tacksam för ideer eller erfarenheter.

• Svar på tråden Kan jag förvänta mig extra ekonomisk stöd från min sambo efter separation?
  • Snorkis

Men varför tycker du att han har ett ekonomiskt ansvar även för dig? När du flyttar står väl han ensam med alla utgifter på huset osv..?

När du flyttar får du även bostadsbidrag och barnbidraget...?

• Lost in universe

Eh, varför ska du ha extra pengar av honom?

• Mamsis

Håller med ovanstående, varför ska han försörja dig? Han har betalt allt för huset och nu måste han fortsätta med det.

Du får antagligen bostadsbidrag samt barnbidrag och underhållstöd.

• Majsan70

Man får ju försörja sig själv om man bor själv. Barnens underhåll delar ni ju på så att säga. Tjänar du lite får du bostadsbidrag o bor barnen hos dig får du barnbidragen.

Så varför skall ditt ex. ge dig extra pengar?

• Anonym (*)

När det gäller underhållet för barnen så ska du gå in på försäkringskassans hemsida och räkna ut hur stort det ska vara. Det är MINST 1273:- per månad för varje barn. Men om han tjänar mycket mer än dig så är det mycket möjligt att han får betala mer än så. Det finns dels information om hur man räknar och dels en räknehjälp som man stoppar in sina siffror i och får ut rätt summa på slutet.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
    pbb.forsakringskassan.se/bau/

I Sverige är det ytterst ovanligt att exfrun får något underhåll från mannen, utan det är bara barnen som får underhåll.

• Anonym

Varför har ni avtalat bort bodelning? Om ni skulle separera så är det väl bra att följa sambolagens regler?

• Anonym

Om ni skulle separera är ni då säkra på att barnen ska bo hos dig? Om ni har växelvis boende så betalar ingen något underhåll.

• Anonym (moder)

Om ni går via FK är underhållet max 1273 kr per barn. Men ni kan ju även avtala emellan er utan att FK blandas in om högre underhåll. Men det är ju underhåll som rör barnen. Underhållet till dig som mamma får du nog ta och arbeta för.

• Anonym

Sambos har ingen försörjningsplikt mot varandra efter en separation. Hade ni däremot varit gift så hade ni varit försörjninskyldiga för varandra under betänketiden, som är mellan 6 och 12 månader lång.

Om det bara är hans hus så ska väl inte du vara med och betala räntor och amorteringar utan enbart din del av driftskostnaden. Då kanske ni istället kan lägga undan en liten sparslant till dig så att du känner dig tryggare?

När du skriver att ni ska avtala bort bodelningen, gäller det bara hans hus då? För hans hus ingår ju inte ändå i bodelningen eftersom det var hans innan du flyttade in. Det finns ju ingen anledning att för husets skull avtala bort bodelning. Övriga saker som ni köper till ert gemensamma hushåll borde ni ju dela på om ni skulle separera. Eller hur har ni tänkt göra där?

Du kan ju inte gå ifrån hemmet utan en enda pryl, speciellt inte om det är tänkt att barnen ska bo på heltid hos dig.

Om du har låg inkomst skulle du troligen ha rätt till bostadsbidrag. Och om barnen bor hos dig på heltid även underhåll för barnen. Om han har låg inkomst så är underhållsstödet på 1.273 kr per månad och barn. Annars kan man också räkna ut underhållsbidrag istället, det kan ju bli både högre och lägre än underhållsstödet. Eftersom det räknas ut utifrån barnets behov och era respektive ekonomiska försörjningsförmåga, (inkomst minus avdrag för boende etc.)

• Anonym (*)

Jag kan tycka att kvinnor (och män) ska tänka sig för innan de flyttar in i någon annans hus. Man behöver reglera hur mycket som man ska betala per månad på boendet och om det i så fall gör så att man blir delägare (med tex 1% per månad).

Eller också behöver kvinnan ha ett eget sparande på sidan om, som motsvarar bostadskostnaden så att hon har en buffert den dag paret flyttar isär.

Svar på tråden Kan jag förvänta mig extra ekonomisk stöd från min sambo efter separation?