Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Kan jag förvänta mig extra ekonomisk stöd från min sambo efter separation?

När det gäller underhållet för barnen så ska du gå in på försäkringskassans hemsida och räkna ut hur stort det ska vara. Det är MINST 1273:- per månad för varje barn. Men om han tjänar mycket mer än dig så är det mycket möjligt att han får betala mer än så. Det finns dels information om hur man räknar och dels en räknehjälp som man stoppar in sina siffror i och får ut rätt summa på slutet.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
    pbb.forsakringskassan.se/bau/

I Sverige är det ytterst ovanligt att exfrun får något underhåll från mannen, utan det är bara barnen som får underhåll.

• Anonym (*)

Jag kan tycka att kvinnor (och män) ska tänka sig för innan de flyttar in i någon annans hus. Man behöver reglera hur mycket som man ska betala per månad på boendet och om det i så fall gör så att man blir delägare (med tex 1% per månad).

Eller också behöver kvinnan ha ett eget sparande på sidan om, som motsvarar bostadskostnaden så att hon har en buffert den dag paret flyttar isär.

• Anonym (*)
    jolli05 skrev 2008-04-13 21:57:55 följande:
    Tack för alla svar!Vi flyttade i huset tillsammans - så det faller under sambolagen dvs att jag kunde kräva bodelningen i fall vi separerar nu. Vi visste inte om detta, och nu, när han blev medveten om detta, vill han ju så snabbt så möjligt utesluta detta. Han är rädd att han måste skänka mig pengar! Jag kan förstå det, men om vi nu prata om "vad händer när vi separerar" då vill jag också gärna veta lite hur det ser ut för mig, innan jag skriver på nåt.Jag gör mycket för huset, tar hand om renoveringar, tar hand om trädgården, alla "praktiska saker" etc - så jag antar att jag ger en bidrag till en ev. prisökning. Skulle det vara en lösning att jag får en del av vinsten - när han bestämmer sig att sälja huset? Alternativt, när han vill separation, att man kollar husets värde och jag får en visst procent utbetalt? Just nu tjänar jag inte så lite pengar (men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut). Han tjänar rätt mycket, är VD. Kan jag förvänta att han deltar i barnens kostnader mer än med 1200 SEK, eftersom han har mycket bättre ekonomisk situation? Eller är det helt frivillig att betala mer? Har nån av er avtalat med sin sambo högre barnunderhåll i separationsfall?Jag tänker bara, "worst case", om vi separar, då säljer han huset, får vinst, har fortfarande jätte bra inkomst och jag får se hur jag finansera en ny bostad för mig och de två barn.(Vi bestämde att barnen ska bo hos mig, så länge dom själv inte vill ha det annat).Jag vill inte klaga,(och inte leva "på andra" heller), jag undrar bara hur man gör när man har so olika inkomster - det känns ju inte fair att kvinnan måste ta över mer kostnader pga de gemensamma barn, när man separerar och barnen ska bo hos henne.(...och sambon har jätte bra inkomst)
    Om pappan har betydligt högre lön än mamman så ska han betala betydligt större del av barnets kostnader (=högre underhåll). Det är grundregeln, att den som tjänar mest ska betala mest. Men de som är fattiga kan ta hjälp av staten så att barnet får sina pengar även när föräldern är för fattig för att betala ett vettigt underhåll (det är det här som majoriteten av svenskar kallar för underhåll...).

I ditt fall så skulle barnen förutom normalt uträknat underhåll (enligt reglerna på FK www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../
    pbb.forsakringskassan.se/bau/ ) även vara berättigade till extra pengar. Det finns nämligen någon regel som säger att om den ena föräldern har en väldigt hög levnadsstandard så ska barnet få ta del av den standarden. Det kallas då standardtillägg och räknas också ut individuellt.

Så dina barn skulle helt klart få ett högre underhåll än 1200:-/månad. Om pappan inte betalar frivilligt så stämmer man i Tingsrätten och så hjälper de till att räkna ut hur mycket pappan ska betala.
  • Anonym (*)
    jolli05 skrev 2008-04-13 22:38:11 följande:
    Till Anonym (*)Du skrev:M"an behöver reglera hur mycket som man ska betala per månad på boendet och om det i så fall gör så att man blir delägare (med tex 1% per månad)."Hur menar du detta att bli delägare med 1% per månad? Hur kan det praktisk se ut?
    Om han har lån på huset så kan du betala amorteringen på lånet och därmed bli delägare, lite i taget. Eller om han inte har några lån så kan du betala ett belopp direkt till honom varje månad och därmed bli delägare, lite i taget. Självklart måste detta dokumenteras med avtal och kvitton osv.

Det här skulle då göra att om ni går isär om två år så äger du bara en liten del av huset (vet inte hur mycket, kanske 5-10%) och du får då bara en liten summa vid försäljning. Men om ni går isär efter 25 år så har du hunnit köpa in dig i huset så att du äger hälften och får då hälften vid en försäljning. Dvs, ju längre tid ni har varit tillsammans och kämpat tillsammans som en familj, ju mer av huset äger du och får ut vi eventuell försäljning.
  • Anonym (*)
    jolli05 skrev 2008-04-13 22:13:08 följande:
    Mamsis, vi delar matkostnader 50/50, han inser inte varför han skulle betala mer eftersom jag har ju också inkomst (och skulle också äta utan honom . Han tyckte också att det är orättvis att jag får barnbidragen - så nu delar vi inte längre barnens kostnader (för kläder, presenter, leksaker...) och jag använder barnbidraget för detta.
    Maten förstår jag att ni ska betala 50/50.

Men barnens kostnader påverkas ju även av hans krav på vilken nivå de ska ligga på. Om enbart du betalar för deras tex kläder så kan du köpa enbart H&M eller Lindex. Skulle han gå med på det, eller vill han att de ska vara klädda i fina märkeskläder när ni umgås med släkt och bekanta? För om han vill att de ska vara klädda och ha leksaker i nivå med hans jobb och lön, i så fall så borde han vara med och betala för barnen!
  • Anonym (*)
    jolli05 skrev 2008-04-14 22:05:30 följande:
    Ju mer jag tänker på allt som kunde spela en roll i den stora bilden, ju mer känner jag mig inkompetent att lösa detta och komma på ett förslag som känner rättvis, för honom och för mig.
    Jag tycker att du ska fokusera på vad som blir rättvist för DIG. Han verkar nämligen enbart tänka på vad som blir rättvist för honom, så det behöver du inte hjälpa till med.

Se till att få ett avtal på hur ni gör med huset och andra materiella ting (sommarstugor, bilar, båtar, möbler, aktier, etc). Det ni avtalar om barnen idag är inte giltigt när ni väl separerar om några år så det hjälper inte att ta in det i avtalet. Det låter ju inte som om han kommer att vilja ha barnen mer än varannan helg i vilket fall som helst. Underhållet (för barnen) kan du stämma skiten ur honom på när ni väl har separerat så det behöver du inte heller ta med i avtalet (dessutom ändras ju pengavärdet).

Men sätt nu igång och fokusera på vad DU skulle behöva efter en separation! I form av båtar och bilar och hus!
  • Anonym (*)
    jolli05 skrev 2008-04-14 23:03:07 följande:
    "Det ni avtalar om barnen idag är inte giltigt när ni väl separerar om några år så det hjälper inte att ta in det i avtalet"vad menar du med detta, varför skulle det inte vara giltigt?Om vi nu skulle avtala en fast underhållssumma (oberoende vad Försäkringskassan räknar), gäller detta inte sen?
    Framförallt så ändras värdet på pengar. Och hur mycket barnen kostar. Små barn kostar lite, stora barn kostar desto mer. Med tanke på era inkomster så är det troligt att barnen börjar på fritidsaktiviter som kostar över genomsnittet. Såna kostnader har du ingen aning om idag, men de ska räknas in i underhållet. Jag tror inte att du vinner på att bestämma en siffra idag som ska gälla vid en eventuell separation om 7-8 år.
Svar på tråden Kan jag förvänta mig extra ekonomisk stöd från min sambo efter separation?