jolli05 skrev 2008-04-13 21:57:55 följande:
Tack för alla svar!Vi flyttade i huset tillsammans - så det faller under sambolagen dvs att jag kunde kräva bodelningen i fall vi separerar nu. Vi visste inte om detta, och nu, när han blev medveten om detta, vill han ju så snabbt så möjligt utesluta detta. Han är rädd att han måste skänka mig pengar! Jag kan förstå det, men om vi nu prata om "vad händer när vi separerar" då vill jag också gärna veta lite hur det ser ut för mig, innan jag skriver på nåt.Jag gör mycket för huset, tar hand om renoveringar, tar hand om trädgården, alla "praktiska saker" etc - så jag antar att jag ger en bidrag till en ev. prisökning. Skulle det vara en lösning att jag får en del av vinsten - när han bestämmer sig att sälja huset? Alternativt, när han vill separation, att man kollar husets värde och jag får en visst procent utbetalt? Just nu tjänar jag inte så lite pengar (men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut). Han tjänar rätt mycket, är VD. Kan jag förvänta att han deltar i barnens kostnader mer än med 1200 SEK, eftersom han har mycket bättre ekonomisk situation? Eller är det helt frivillig att betala mer? Har nån av er avtalat med sin sambo högre barnunderhåll i separationsfall?Jag tänker bara, "worst case", om vi separar, då säljer han huset, får vinst, har fortfarande jätte bra inkomst och jag får se hur jag finansera en ny bostad för mig och de två barn.(Vi bestämde att barnen ska bo hos mig, så länge dom själv inte vill ha det annat).Jag vill inte klaga,(och inte leva "på andra" heller), jag undrar bara hur man gör när man har so olika inkomster - det känns ju inte fair att kvinnan måste ta över mer kostnader pga de gemensamma barn, när man separerar och barnen ska bo hos henne.(...och sambon har jätte bra inkomst)
Om pappan har betydligt högre lön än mamman så ska han betala betydligt större del av barnets kostnader (=högre underhåll). Det är grundregeln, att den som tjänar mest ska betala mest. Men de som är fattiga kan ta hjälp av staten så att barnet får sina pengar även när föräldern är för fattig för att betala ett vettigt underhåll (det är det här som majoriteten av svenskar kallar för underhåll...).
I ditt fall så skulle barnen förutom normalt uträknat underhåll (enligt reglerna på FK
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../
pbb.forsakringskassan.se/bau/ ) även vara berättigade till extra pengar. Det finns nämligen någon regel som säger att om den ena föräldern har en väldigt hög levnadsstandard så ska barnet få ta del av den standarden. Det kallas då standardtillägg och räknas också ut individuellt.
Så dina barn skulle helt klart få ett högre underhåll än 1200:-/månad. Om pappan inte betalar frivilligt så stämmer man i Tingsrätten och så hjälper de till att räkna ut hur mycket pappan ska betala.