Inlägg från: ANOF |Visa alla inlägg
  • ANOF

    Någon med erfarenheter av Svan?

    AnnaGBG skrev 2008-04-14 23:38:13 följande:
    Till dig själv? Fejkar du svaninfektioner? Hur vet du hur mycket du skall ge Svan sen? Och vilken sorts penicillin? Vad är en vanlig åkomma för Svan?
    Jag får ibland antibiotika utskrivet, och brukar då spara det. Det fungerar på EXAKT samma sätt för djur, så det är inget konstigt att ge det.
  • ANOF

    Bästa jag skrev 2008-04-14 23:44:56 följande:


    Âr inte det olagligt i Sverige å gi mediciner til andra?
    Nej, själbklart inte om man ger till djur. Inte till människor heller, men det är ett helt annat ämne.
  • ANOF
    Drakfisk skrev 2008-04-14 23:51:17 följande:
    Men ANOF, hur vet du hur mycket antibiotika du ska ge till svanar? Och om man då faktiskt FÅR hålla en svan i fångenskap i 48 timmar, så är ju det bara två dagar. Antibiotika brukar man ju hålla på med i en vecka-10 dagar nånting. Hur har du löst dessa problem?
    Man ger efter vikt. Ungefär en halv tablett/2 gånger dag brukar vara lagom och det som rekommenderas av vetrinärer.
  • ANOF
    Drakfisk skrev 2008-04-14 23:55:11 följande:
    Jaha, intressant. Vilken antibiotika syftar du på då? När jag har gett antibiotika till hundar har veterinärens föreskrifter varit 1 tablett två gånger dagligen i en vecka. Hur länge håller du på med antibiotikabehandlingar på svanar?
    Den vanliga avlånga tabletten som man delar på. Jag har kontakter med Jonas W på Skansenakvariet så jag tror nog inte att jag har för liten kunskap om det faktiskt.
  • ANOF
    061104 skrev 2008-04-14 23:55:40 följande:
    Kan hända men det brukar oxå vara i en period av minst 3 dagar i följd.
    Jag inhämtar råd från Jonas Wahlström, och han är nog den mest kunnige man kan tänka sig, så jag vet nog vad jag gör.
  • ANOF
    zegra skrev 2008-04-15 09:01:51 följande:
    man vårdar dem på bästa sätt genom att låta dem vara och skjuta de som är sjuka. vilda djur hör hemma i det vilda.får du en svan att sova i sängen är den nog så dålig att den inte protesterar helt enkelt...
    Jag tycker inte man ska avliva svan i onödan om det nu är så att det går att vårda den. Avlivning ska ses som den ABSOLUT SISTA utvägen.
    Och man ska ju knappast avliva en svan som bara är smutsig, som det räcker att ta med och tvätta för att den ska bli i bra skick.
  • ANOF

    Idril Altariel skrev 2008-04-15 09:12:28 följande:


    O herregud....Läst igenom tråden nu.Man upphör aldrig att förvånas över vilka dårar det finns.Det finns bra dårar,dom lättar up tillvaron o gör livet lite roligare och är berikande i samhället.Sen finns det dåliga dårar.Som man blir rädd av.Som skulle må bra av lite vård.Jag säger inte mer än så om den saken...Men jag är djurvän.jag har respekt för djuret och dess välmående och rättigheter.Därför skulle jag ALDRIG plocka in en svan inomhus!!?Den mår inte bra av det!!Att du TS envisas med det skrämmer en aning.För det visar att du inte har svanens bästa i sinnet.El inte inser svanens bästa???Har du ett behov av att känna dig behövd?El har du en känsla av att du förstår just svanen mer än oss andra.Att ni har något slags band?För det finns hjälp att få isf....för dig!Jag menar verkligen väl när jag säger:LÄS PÅ OM SVANAR.LÄS PÅ OM SVANSKÖTSEL OCH HUR MAN HJÄLPER VILDA DJUR.Om du FORTFARANDE efter det tror att du gör rätt.Snäll sök hjälp..
    Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt. Det är väl klart att man inte ska ta in Svanen så att den får leva sitt liv inne hos någon. Men i bland så är faktiskt svanar så pass skadade eller i dåligt skick att de behöver lite vård eller medicinering för att klara sig själva, det gäller ju även för människor. Och då är det självklart att man ska hjälpa Svanen till att klara sig bättre själv.

    Svanen är så pass intelligent att man får som ett vänskapsband till den om man tar med och vårdar den. Svanen uppskattar det du gör på något vis, och du vet själv att du gör en god gärning.
  • ANOF

    Idril Altariel skrev 2008-04-15 09:21:06 följande:


    ????????????Den mår ju skit av att du tvättar den!All smuts fäster garanterat efter det!Varför envisas du med att tro att du gör något bra?Om du läser massa info..och du gör tvärtom..hur tänker du då???Ärligt nu?Lämna skötsel av skadade djur till dom som är utbildade.jag förstår om du vill hjälpa men det gör du inte.
    Det finns faktiskt inte så mycket information att hämta någonstans. Och den information som finns stämmer inte alltid, det finns stor okunskap inom det här.
    Den bästa informationen man kan tänka sig är den man får av praktiska erfarenheter, och genom samtal om praktiska erfarenhter.
  • ANOF

    Idril Altariel skrev 2008-04-15 09:29:57 följande:


    Tvättar man en svan med diskmedel så tar man bort deras naturliga skydd och därmed dödar dom långsamt.
    Det är ibland enda sättet att ta bort olja och smuts. Och då är man tvungen att använda det helt enkelt. Du får inte bort det med vanlig tvål. Så farligt är det faktiskt inte att de blir av med lite fett i fjädrarna. Det kommer tillbaka väldigt fort, och är inget de behöver om de inte ska simma.
  • ANOF
    Majora skrev 2008-04-15 09:34:37 följande:
    Men allvarligt, jag har jobbat med dom, dom är bara korkade djur inget mer, hade de varit så lättdresserade och ädla hade kungar haft svanar istället för vinthundar.
    På vilket sätt har du jobbat med dom?
  • ANOF
    Majora skrev 2008-04-15 09:37:47 följande:
    Frigående i park, matning, undersökningar, etc.
    Det här låter mycket intressant. Det var alltså vilda svanar som du matade och undersökte?
  • ANOF
    Majora skrev 2008-04-15 09:39:23 följande:
    Förresten vilken art av svan är det du gillar så skarpt?
    Den vanliga knölsvanen eftersom den är vanligast.
Svar på tråden Någon med erfarenheter av Svan?