• Jacksmom

ugnspannkaka

Någon som har recept på ungspannkaka min blir aldrig bra jag vill ha den fluffig

• Svar på tråden ugnspannkaka
  • 5barnsmamman

Jag använder samma recept som till vanlig pannkaka.
    6dl mjölk
    3 ägg
    3½ dl mjöl
    lite salt.

Receptet står i "vår kokbok"

Stolt mor till fyra
  • Juno

Samma här, vanlig pankakssmet och den brukar fluffa sig ordentligt

• Zossa

Min fluffar heller inte till sig så mycket... blir stoa bubblor på vissa ställen sen otroligt platt på andra.
    Använder samma recept som er ovan..

• sarasj

sen är det jätte gott att ha i små bitar av bacon

• Mamsingen

Ugnspannkaka (dinkel)
    4 portioner Ugnstemperatur 225º
    ca 30 minuter
    Ingredienser
    8 dl mjölk
    2 dl siktat dinkelmjöl eller vetemjöl
    2 dl dinkelmjöl fullkorn eller
    grahamsmjöl
    1 tsk salt
    4 ägg
    1 msk flytande margarin
    Tillagning
    Vispa ihop ingredienserna till pannkakan till en slät smet. Häll den i en smord långpanna (ca 30 x 40 cm) och grädda 20?25 minuter.

• tuzzla

Pannkaksmix från Kungsörnen!!!!!!!!!!
    För ugnspannkaka rekommenderas att man tillsätter två ägg (till halva förpackningen), och nån dl mer vatten än vad tillagningsanvisningen säger...

Slipper allt tråkigt måttande, och den blir jättefluffig och fin!
    Kostar runt 25 kr. Räcker till att göra ugnspannkaka (el vanlig pannkaka) två gånger hos oss.

• PerG

Tråkigt måttande?

Med mix:
    X dl vatten
    Y dl mix
    Z ägg

På "riktigt" sätt:
    X dl mjölk
    Y dl mjöl
    Z ägg
    + ev. salt

Vad är skillnaden förutom att det blir dyrare? ;)

tuzzla skrev 2008-04-15 21:19:19 följande:
    Pannkaksmix från Kungsörnen!!!!!!!!!! För ugnspannkaka rekommenderas att man tillsätter två ägg (till halva förpackningen), och nån dl mer vatten än vad tillagningsanvisningen säger...Slipper allt tråkigt måttande, och den blir jättefluffig och fin!Kostar runt 25 kr. Räcker till att göra ugnspannkaka (el vanlig pannkaka) två gånger hos oss.
  • tuzzla

Blir dt verkligen särskilt mkt dyrare?
    Gör på minst en liter mjölk om jag gör dt själv = ca 7 kr.
    Mjöl har jag noll koll på vad dt kostar, har sällan det hemma.
    Men nån krona bör det väl bli per smet.
    Ägg har jag heller sällan hemma, och om man gör vanliga pannkakor av mixen tillsätts inga ägg...

En smet av mix = 12,50

För den som alltid har allt hemma kan jag ju förstå att det _kanske_ inte lönar sig...

• PerG

Ah, jag gjorde en uträkning men har inte kvar den. Det visar sig att mix-pannkakorna (utan ägg) landar på c:a 63 öre/st medan "hemmagjorda" på c:a 70 öre/st

Men att heläggspulver, skummjölkspulver och emulgeringsmedel (se innehållet: www.kungsornen.se/Kungsornen/produkter/produkt/) skulle på något sätt bli bättre än med riktiga ägg och mjölk är lika dumt som att säga att mamma scans köttbullar är goda... ;)... det är klart det blir billigare med "fusk" istället för färska produkter....

Det är iallafall inte svårare att göra smeten själv jämfört med mixen (lika många moment)... och mjöl, ägg och mjölk trodde jag faktiskt var standardutrusning i alla kök?...

tuzzla skrev 2008-04-16 12:00:18 följande:
    Blir dt verkligen särskilt mkt dyrare?Gör på minst en liter mjölk om jag gör dt själv = ca 7 kr.Mjöl har jag noll koll på vad dt kostar, har sällan det hemma.Men nån krona bör det väl bli per smet.Ägg har jag heller sällan hemma, och om man gör vanliga pannkakor av mixen tillsätts inga ägg...En smet av mix = 12,50För den som alltid har allt hemma kan jag ju förstå att det _kanske_ inte lönar sig...
  • tuzzla

Tja.... Den som bakar o så har säkert mjöl hemma...
    Det gör inte jag (förutom när jag är gravid, och det är jag inte nu).
    Kanske borde tänka ett par varv extra innan jag gör bort mig helt nu, men vad annars behöver man mjöl till?
    Reder såser med majzena.

Ägg finns hemma ibland, men köper oftast bara det jag vet kommer att gå åt inom en vecka eller så.

Mjölk finns ALLTID, men jag bor ihop med tre kalvar, så att förlita sig på att det finns minst en liter kvar tills när jag behöver det är inte så säkert...

Nåja. Alla är vi olika.
    Det är säkert, som du säger, inte fullt så nyttigt med alla tillsatser, men mamma scans köttbullar ÄR goda.

• PerG

Mjöl har man till massor även om man inte bakar bröd!..

Paneringar (fisk, schnitzel, m.m.)
    Pizzadeg
    Omelett
    Pannkakor (okej, cirkelresonemang med pannkakor då kanske ;)
    Pajdeg
    Stuvningar (kanske finns nån sorts maizena som funkar iofs)

Dessutom är hållbarheten på mjöl väldigt lång så även om man inte gör något av ovanstående så ofta, så blir det inte dåligt..

Och nej, mamma scans köttbullar är inte goda!!.... ;) De har någon äcklig bismak som får det att smaka konstgjort och så är strukturen alldeles för kompakt och svampig... Bluärgh.. hemmagjorda är bäst.. ;)

tuzzla skrev 2008-04-17 15:14:30 följande:
    Tja.... Den som bakar o så har säkert mjöl hemma...Det gör inte jag (förutom när jag är gravid, och det är jag inte nu).Kanske borde tänka ett par varv extra innan jag gör bort mig helt nu, men vad annars behöver man mjöl till?Reder såser med majzena. Ägg finns hemma ibland, men köper oftast bara det jag vet kommer att gå åt inom en vecka eller så. Mjölk finns ALLTID, men jag bor ihop med tre kalvar, så att förlita sig på att det finns minst en liter kvar tills när jag behöver det är inte så säkert...Nåja. Alla är vi olika.Det är säkert, som du säger, inte fullt så nyttigt med alla tillsatser, men mamma scans köttbullar ÄR goda.
  • tuzzla

Ok då
    Skulle jag få för mig att göra paj, skulle jag faktiskt köpa hem mjöl...
    Pizzadeg finns det andra som gör bättre; pizzabagarn eller de som kom på den briljanta idén att sälja färdiga pizzakit (deg i rulle och tomatsås).
    Panera funkar utan mjöl också.

OT (men å andra sidan är väl hela denna diskussion OT *s*):
    Jag avskyr att baka (gillar inget vidare att laga mat heller) men vill gärna att barnen ska få lite traditioner.
    En jul skulle vi baka pepparkakor. Färdig deg såklart!
    Började fundera över varför man inte kan köpa färdig lussekatt-deg också.
    Sagt o gjort. Ringde till bageriet och frågade om jag kunde få köpa lite, bara så barnen fick rulla några lussekatter var.

Efter att ha övertygat bagarn att jag faktiskt menade allvar fick jag komma och hämta en tjock pizza-formad deg, något utkavlad och djupfryst.
    Bara att tina och sätta igång att göra det roliga...

(Tipsar om en bra affärsidé för den som gillar att göra degar. Lovar att det finns fler som jag!!!)

• PerG

(OT, förlåt).. Jo, det finns massor av produkter idag som förenklar i massor.

Är själv dock lite motståndare till en del hel- och halvfabrikat som jag ser som lite onödiga, som t.ex. våffelmix och pannkaksmix...;). däremot finns det andra som är nästintill nödvändiga (blodpudding, smördeg, filodeg, m.m. som kräver råvaror man inte kan köpa eller mycket arbete/kunskap)...

Oftast är det något "lurt" med de flesta hel- och halvfabrikaten. Nånstans ska ju tillverkaren tjäna igen pengarna på att bereda produkten och det är då man ex. tummar på kvalitén (smakförstärkare som E621 eller andra "genvägar") eller så tar ut ett överpris på produkten..

Sen känns det som vi är på väg mot ett samhälle där kökets "grunder", dvs de gamla "husmorsknepen", har blivit industraliserade och ingen längre vet hur man gör saker...

Svar på tråden ugnspannkaka