Inlägg från: Anonym (rökare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rökare)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt.
    Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...

Så sa min bm till mig när jag berättade att jag rökte, rökte genom hela min graviditet och min son mår prima, han var 8 dagar för tidig och vägde normalt...
    Rökte 5 cigg om dagen,istället för 1 paket.
    Visst hade jag dåligt samvete över att jag rökte, mot slutet när jag inte kunde dölja längre att jag var gravid så smygrökte jag för att inte få alla onda blickar på mig....

• Anonym (rökare)

När jag fick mitt första barn 91 och var 17 år slutade jag tvärt med både snus och cigg samma dag jag gjorde testet.
    Resultat: En liten kille född i vecka 28. 1485 gr och 41 lång.

Andra graviditeten 97-98 slutade jag först tvärt, fick sedan missfall i vecka 9, 1,5 vecka senare var jag gravid igen och slutade aldrig röka utan rökte värre än en borstbindare över 2 paket om dan.
    Resultat: En flicka född i vecka 38. 3675 gr och 49 lång.

Vad kan man utläsa av de då?

Så ni som röker och är gravida, de är väl ok om man skäms men måste alla hela tiden tjata om de, man vet ju att man gör fel.

• Anonym (rökare)

Må så hända, men nu rökte jag mig igenom min graviditet och mitt barn är fullt normalt.
    Min mamma rökte när hon väntade mig och jag är kärnfrisk.
    Må folk tycka att rökare är egoister, men det finns mycket som är farligt här i livet. Och skulle man avstå från allt kan man ju inte leva.
    Att röka genom sin graviditet är något man själv väljer. Och jag valde att röka mig igenom den för att jag inte hade viljan att sluta röka. Är jag en sämre människa för det?
    Och visst kan min bm ha fel, men ibland litar man på dem eftersom de sägs vara utbildade. Men alla kanske inte är det....
    Men det vet man inte förens efteråt....

Till TS: Du bestämmer givetvis över din egna kropp och gör precis som du själv känner är rätt...Grattis till magen och hoppas din graviditet blir bra....

• Anonym (rökare)
    Anonym skrev 2008-04-15 13:51:19 följande:
    Det här känns ju mer som en peppningstråd för att det är OK att röka, ni måste vara helt slut i huvudet, skaffa intebarn om ni inte kan prioritera bort cigg, men det är klart olika människor resonerar och prioriterar olika. Barnets hälsa VS ciggJa då vinner ju LÄTT ciggen!
    Ser det inte som en peppningstråd. TS sökte svar och råd och folk svarar. Och oftast är det bara rökare som svarar eftersom de vill ge sina råd till TS.
    Bara för att man väljer att röka genom graviditetet betyder det inte att man är en dålig mamma. Finns mammor som gör värre saker än att röka när de är gravida.
    Alla har rätt att skaffa sig barn vare sig man röker eller ej.
    Tänkte hela tiden på mitt barns hälsa men då man får rådet av bm att dra ner sitt rökande till 5 cigg om dagen litar man på att de har rätt.
  • Anonym (Rökare)

Jag har 3 barn 2 flickor och 1 grabb,har rökt hela tiden undr alla graviditeter.

Har aldrig öyckats sluta.men det barnet som vägde minst vägde 3600.
    och ingen av dom har allergier eller dylikt.
    Jag förordar naturligtvis inte rökning men för dom som inte kan sluta,det skapar inte fel som det sägs!

• Anonym (Rökare)

Jag har tre bran, rökte på alla tre gånger. Mina barn är friska och var normal stora.Men det var ju länge sen, 30, 26 och 23 år. Då var det inte tabu att röka som det är idag.

Måste säga att jag hade ingen dålig samvete för det, har inte det idag heller. Så ,mycket av det förbjudna som är idag ank graviditet är bara BS tycker jag. På alla tider har kvinnor ätit allt och kunnat dricka ett par glas vin, inte är barnen sjukare eller sena för utvecklingen för det eller sjuka på annat sätt.

Så, man får nog ta allt med det lite nypa salt.

• Anonym (rökare)

Jag har inte läst hela tråden, men jag måste fråga ni som röker, röker ni ute bland folk???
    Jag röker och jag är gravid i vecka 15 så det syns inte ännu på mig att jag e det så, jag röker när jag e ute...

• Anonym (rökare)

TS:Nä de är sorgligt att ni som inte röker tror att vi är så dumma i huvet att vi inte förstår att de är farligt..
    Kan ju säga att vi omöjligt kan fatta hur farligt det är för då hade vi inte rökt. vi är hjärntvättade. för inte fan hade man ställt sig på gatan och väntat på att bli påkörd för man kan ju klara sig o bara bli påkörd lite. Precis som att man kan röka o skada sin kropp olika mkt. så nog fan e vi dumma som "unnar" oss och våra närmsta en massa olika sorters gifter

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)