• Anonym (rökan)

    Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

    Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

  • Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Anonym

    Jag rökte, drog visserligen ner en hel del på rökandet. Min graviditet blev helt normal, hade inte ont alls, förrän typ sista veckan. Sonen var lite större än normalt när han föddes och den kurvan har han följt hela tiden. Han är nu 2,5 år och fullt frisk.

    Men visst ökar rökningen riskerna så det bästa är ju att sluta. Men då jag inte klarade det så valde jag att iallafall dra ner.

  • Anonym

    Jag har rökt under båda mina graviditeter den ena är inte färdig än. Pojken är nu 3.5 år och inget fel på honom.

  • snappi81

    Jag rökte tyvärr när jag blev gravid och kunde inte sluta förrens några månader in i graven... hade ångets och skämdes jättemycket så jag smygrökte när ingen såg mig..
    En kväll när jag gick och la mig så insåg jag att nu får det va nog, va håller jag på med?? skada nån som inte har bett om det! dan efter slutade jag! Min lille har än idag inte fått några men, men det kan ju komma senare...


    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Anonym

    Jag rökte när jag väntade vår dotter, dockinte lika mycket sominnan jag va gravid.. ville ju sluta helt...Det jag gjorde var att jag rökade bara första halvan av ciggen!! Nu väntar jag nr 2 o har även nu dragit ner på rökandet (försöker sluta helt)!! Har inte kommit så långt i denna grav ännu (v 14) men min första graviditet var helt normal fick en tjej på 3600g o kom 2 dgr efter bf!! så det var inget konstigt där inte!!

  • Anonym (påhopp; Nä)
    Anonym skrev 2008-04-15 13:02:42 följande:
    Jag rökte, drog visserligen ner en hel del på rökandet. Min graviditet blev helt normal, hade inte ont alls, förrän typ sista veckan. Sonen var lite större än normalt när han föddes och den kurvan har han följt hela tiden. Han är nu 2,5 år och fullt frisk.Men visst ökar rökningen riskerna så det bästa är ju att sluta. Men då jag inte klarade det så valde jag att iallafall dra ner.
    Gjorde samma sak med mina båda lintottar. Skitdåligt mår man över att man är så svag, men så är det för vissa...
  • Djungelvrålen

    Jag rökte och min dotter var väldigt liten när hon föddes: Hon fick en massa olika allergier och astma. Hon är ett öronbarn och hon behöver glasögon. Nu vet jag inte om det enbart beror på min rökning men den lär ha påverkat det hela. När hon föddes hade jag sån ångest och kunde i princip inte sova jag låg vaken och kollade så dotter andades trodde hon skulle dö i plötslig spädbarnsdöd. Nu väntar jag nummer två och har inte tagit ett endaste bloss sen jag plussade.

  • Anonym

    jag röke till at ja fick veta att ja va gravid, har inte rök sen dess, allt handlar om vilja, ja hade rökt i ca 15 år ill den dagen.

    allt handlar faktiskt om den illräckliga viljan, det går inte att sluta förrän man verkligen vill.

    de är svårt att veta hur det påverkar, det kan sätta sig på barnets intelligens och det är svårt att mäta om det är rökningen så är orsaken till den låga intelligensen,

    har sett barn i min omgivning i alla fall som haft en rökare till mor, dom är kärnfriska, MEN, de är väldigt sena med allt, två-åringen pratar inte alls, mamma och tack kanske han kan säga, lite otydligt. Det äldsta barnet är också sen i sitt tal, det har blivit bättre nu, men hon är ändå 5 år.

  • Anonym (rökare)

    Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt.
    Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...

    Så sa min bm till mig när jag berättade att jag rökte, rökte genom hela min graviditet och min son mår prima, han var 8 dagar för tidig och vägde normalt...
    Rökte 5 cigg om dagen,istället för 1 paket.
    Visst hade jag dåligt samvete över att jag rökte, mot slutet när jag inte kunde dölja längre att jag var gravid så smygrökte jag för att inte få alla onda blickar på mig....

  • Anonym (undra)

    Jag kan tänka såhär. När min mamma väntade mig och mina två bröder rökte hon. Vi vart alla friska och inget fel på oss. På glada 80-talet och innan dess rökte välldigt många fler tror jag än nu. Och det röktes under gravideteterna och även hemma och överallt. Hur mycket fel vart det på oss?

    Jag rökte under alla min tre gravideteter och alla mina barn är friska och fina. Jag drog ner på det till kanske 4-5 cigg om dagen.

    Men varför är det en sådan hetts om rökare idag???
    Det har rökts i alla tider, men nu är det något av det fulaste du kan göra.

    Självklart vet jag att det inte är nyttigt att röka, men det är mycket som inte är det idag.

    Fettma, alkohol, listan kan göras lång!!!


     Det är häxjakt på rökare idag, helt enkelt!

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)